تمرینات توانبخشی پس از جراحی رباط صلیبی

به گزارش وبلاگ رضا، در مرحله اولیه پس از جراحی رباط صلیبی قدامی، هدف توانبخشی شامل کنترل درد و تورم، استفاده از بریس، کسب دامنه حرکتی، به دست آوردن دامنه حرکتی صاف شدن زانو به صورت پاسیو، جلوگیری از ضعیف شدن عضله چهار سررانی و آموزش راه رفتن است.

تمرینات توانبخشی پس از جراحی رباط صلیبی

زینب واشقانی فراهانی - فیزیوتراپیست فدراسیون پزشکی ورزشی در گفت وگو با وبلاگ رضا و در ارتباط با تمرینات توانبخشی پس از جراحی رباط صلیبی، اظهار کرد: برای کاهش درد و تورم، پیشنهاد می گردد اندام تحتانی بالا قرار داده گردد و باید بدانیم که استفاده از یخ و راه اندازی سریع بیمار و تحرک وی به کاهش یاری شایانی می نماید و این تمرینات در سه هفته نخست پس از جراحی برای بیمار آغاز می شوند.

تمرینات زیر با هدف افزایش دامنه حرکتی زانو پیشنهاد می گردد:

1) بیمار یک حوله لوله شده زیر پاشنه پا قرار داده و اجازه می دهد نیروی جاذبه زانو را کاملا صاف کند. این تمرین از فاز نخستین پس از جراحی برای به دست آمدن دامنه کامل صاف شدن زانو به بیمار ارائه و پیشنهاد می گردد 3-4 بار در روز و هر بار 10-15 دقیقه این تمرین را انجام گردد.

2) فرد روی تخت دمر می خوابد به طوری که ساق پا از تخت بیرو باشد؛ نیروی جاذبه به صاف شدن زانوی بیمار یاری می نماید.

3) بیمار لبه تخت نشسته و زانوها را آویزان می نماید و اجازه می دهد نیروی جاذبه زانو را خم نموده و دامنه حرکتی افزایش یابد. می توان با قرار دادن پای سالم بر روی ساق پای جراحی شده به خم کردن بیش تر یاری کرد اما باید توجه داشت در هر دو حالت صاف کردن زانو در این بیماران ممنوع بوده و بیمار با پای سالم خود، زانو را صاف می نماید. صاف کردن زانو در زنجیره بازحرکتی پس از جراحی رباط صلیبی قدامی ممنوعیت دارد.

4) بیمار طاق باز بر روی تختی که از سمت اندام تحتانی به دیوار چسبیده است و میخوابد و پای جراحی شده را روی دیوار قرار می دهد. پس از آن اجازه می دهد کف پا روی دیوار لغزیده و به سمت پایین بیاید از پای جراحی نشده می توان برای حمایت و کنترل حرکت پای جراحی شده یاری گرفت؛ این تمرین با هدف افزایش زاویه خم شدن زانو انجام می گردد.

5) فرد طاق باز خوابیده و سعی می نماید با لغزاندن پاشنه پا، زانو را به باسن خود نزدیک نموده و خم کند. در مراحل بعدی این تمرین در حالت نشسته نیز انجام می گردد و فرد با خم کردن زانو با دستان خود ساق پا را گرفته و بدون برداشتن پاشنه از روی تخت، پا را به تنه خود نزدیک می نماید.

6) دوچرخه ثابت: این دستگاه برای دستیابی به اهداف زیادی پس از بازسازی رباط صلیبی به کار می رود از جمله افزایش دامنه حرکتی و نیز با به دست آمدن زاویه 100 درجه خم شدن زانو، برای تقویت عضلانی به کار می رود.

تمرین تقویتی عضله چهار سررانی در مراحل اولیه پس از جراحی رباط صلیبی:

1) انقباض ایزومتریک عضله چهار سررانی با تکرار زیاد در طول روز در حالت خوابیده (طاق باز) و یا نشسته انجام می گردد.

2) فرد طاق باز می خوابد و با زانوی صاف اندام تحتانی را از زمین بلند می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تمرینات توانبخشی پس از جراحی رباط صلیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمرینات توانبخشی پس از جراحی رباط صلیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید