خواص ارده کنجد؛ از سلامت قلب تا کاهش خطر سرطان

به گزارش وبلاگ رضا، ارده کنجد، در واقع دانه های کنجد برشته شده است که به صورت خمیر در می آیند. دانه ها را در آب خیس می نمایند، سپس خرد می نمایند و پوست آن ها را می گیرند تا کت یا هسته آن جدا گردد. هسته ها به سمت بالا شناور می شوند و خارج می شوند. آنچه باقی می ماند برشته می گردد و قبل از اینکه به صورت خمیر درآید، دوباره در آب نمک خیس می گردد. ارده کنجد بافتی غلیظ، روغنی و نرم شبیه کره بادام زمینی طبیعی دارد. ارده کنجد یک ماده اولیه متداول در آشپزی مدیترانه ای و خاورمیانه ای است که در غذاهایی مانند حمص و بابا غانوش (بادمجان و ارده کنجد) مخلوط می گردد. بعلاوه می توانید از آن برای روی ماهی، گوشت یا سبزیجات نیز بهره ببرید. علاوه بر این، شما می توانید آن را با مواد دیگری مانند سرکه سیب، روغن زیتون، آبلیمو و چاشنی ها ترکیب و به سس سالاد تبدیل کنید. در ادامه این مقاله از خبرنگاران مگ، به آنالیز خواص ارده کنجد، فواید، کاربردها و مضرات آن می پردازدیم. با ما همراه باشید.

خواص ارده کنجد؛ از سلامت قلب تا کاهش خطر سرطان

ویژگی های تغذیه ای ارده کنجد

ارده کنجد کالری نسبتا کمی دارد اما فیبر، پروتئین و مجموعه ای از ویتامین ها و مواد معدنی مهم را دارا است.

یک قاشق غذاخوری (15 گرم) ارده کنجد حاوی مواد مغذی زیر است:

ارزش غذاییمیزان
انرژی89 کالری
پروتئین3 گرم
کربوهیدرات3 گرم
چربی8 گرم
فیبر7 گرم
مس27 درصد ارزش روزانه (DV)
سلنیوم9 ٪ ارزش روزانه
فسفر9 ٪ ارزش روزانه
آهن4 ٪ ارزش روزانه
روی6 ٪ ارزش روزانه
کلسیم2 ٪ ارزش روزانه

ارده کنجد منبع خوبی از مس است، یک ماده معدنی کمیاب که برای جذب آهن، جلوگیری از تشکیل لخته خون و فشار خون لازم است.

این ماده بعلاوه سرشار از سلنیوم است؛ یک ماده معدنی که به کاهش التهاب یاری می نماید و سلامت سیستم ایمنی را تقویت می نماید. بعلاوه فسفر در حفظ سلامت استخوان ها نقش مهمی دارد.

فواید ارده کنجد

با توجه به خواص مغذی چشمگیرش، ارده کنجد فواید زیادی برای سلامتی دارد از جمله:

به سلامت قلب یاری می نماید

دانه کنجد که ماده اصلی ارده کنجد است، با کاهش عوامل خطر مانند فشار خون بالا، تری گلیسیرید و LDL (کلسترول بد) تاثیر قدرتمندی بر سلامت قلب دارد. در یک مطالعه که در سال 2014 انجام شد، 50 فرد مبتلا به استئوآرتریت درمان دارویی استاندارد را به مدت 2 ماه با یا بدون افزودن 40 گرم یا حدود 1.5 قاشق غذاخوری دانه کنجد در روز انجام دادند. در خاتمه مطالعه، شرکت کنندگان در گروه دانه کنجد کاهش قابل توجهی در سطوح تری گلیسیرید و کلسترول LDL (بد) در مقایسه با گروه کنترل داشتند.

بر اساس آنالیز هشت مطالعه، دانه های کنجد ممکن است هم فشار خون سیستولیک و هم فشار خون دیاستولیک (اعداد بالا و پایین یا یک قرائت) را کاهش دهند که می تواند به پیشگیری از بیماری قلبی و سکته یاری کند. از آنجایی که ارده کنجد از دانه های کنجد آسیاب شده تهیه می گردد، این یافته ها در خصوص ارده نیز صدق می نماید.

التهاب را کاهش می دهد

اگرچه التهاب حاد بخش مهمی از پاسخ ایمنی شما است، اما اعتقاد بر این است که التهاب مزمن به بیماری هایی مانند سرطان، دیابت و اختلالات خودایمنی یاری می نماید. بعضی تحقیقات نشان می دهد که دانه کنجد می تواند از بدن در برابر التهاب محافظت کند. در یک متاآنالیز در سال 2021، در افرادی که روزانه دانه های کنجد یا محصولات کنجدی را مصرف می کردند، سطوح اینترلوکین-6 (IL-6) خون (پروتئینی که به التهاب یاری می نماید) کاهش یافت. در مطالعه دیگری، تغذیه موش با روغن کنجد باعث کاهش سطح چندین نشانگر التهابی پس از تنها سه ماه شد.

می تواند از شما در برابر سرطان محافظت کند

ارده کنجد حاوی سزامول، یک ترکیب طبیعی در دانه های کنجد است که تصور می گردد خواص ضدسرطانی دارد. یک مطالعه نشان داد که سزامول از رشد و توسعه سلول های سرطانی کبد جلوگیری می نماید. تحقیقات دیگر روی حیوانات و لوله های آزمایش نشان می دهند که سزامول می تواند با سلول های سرطان پوست، روده بزرگ و دهانه رحم نیز مبارزه کند. با این حال، تحقیقات فعلی محدود به مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی است که اثرات یک جزء خاص ارده کنجد را ارزیابی می نماید. تحقیقات بیشتری برای درک اینکه چگونه ارده کنجد ممکن است بر سرطان در انسان تأثیر بگذارد، مورد احتیاج است. علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، ارده کنجد خواص بی شمار دیگری هم دارد که در ادامه تیتروار به آن ها اشاره می گردد:

  • خواص ارده کنجد برای جذب آهن
  • خواص ارده کنجد برای کنترل فشار خون
  • خواص ارده کنجد برای جلوگیری از تشکیل لخته خون
  • خواص ارده کنجد برای جلوگیری از کم خونی
  • خواص ارده کنجد و عسل برای تقویت بنیه
  • خواص ارده کنجد و شیره انگور برای جلوگیری از ضعف جسمانی
  • خواص ارده کنجد برای معده
  • خواص روغن ارده کنجد برای پوست
  • خواص ارده کنجد و خرما برای تقویت قوای عمومی بدن
  • خواص ارده کنجد برای تخمدان و جلوگیری از ایجاد کیست

چگونه ارده کنجد را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

روش های مصرف ارده کنجد بسیار متنوع است و می توان آن را به طرق مختلف نوش جان کرد. اغلب به همراه شیره انگور یا خرما روی نان تست پخش می گردد. بعلاوه می توان آن را با روغن زیتون، آب لیمو، خردل دیژون و ادویه جات مخلوط کرد تا یک سس سالاد خانگی غنی و خامه ای ایجاد کند.

از طرف دیگر، سعی کنید از آن برای فرو بردن سبزیجات مورد علاقه خود در آن مانند هویج، فلفل دلمه ای، خیار یا چوب کرفس برای یک میان وعده سالم بهره ببرید. ارده کنجد حتی می تواند طعمی بی نظیر به محصولات پخته شده و دسرهایی مانند نان موزی، کلوچه ها یا کیک بدهد تا به کاهش شیرینی و اضافه کردن طعم آجیلی آن ها یاری کند.

مضرات احتمالی ارده کنجد

علیرغم فواید فراوان ارده کنجد، بعضی نکات منفی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت.

ارده کنجد سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 است، نوعی چربی غیراشباع چندگانه که عمدتاً در روغن های گیاهی مانند روغن های آفتاب گردان، کلزا و ذرت یافت می گردد. اگرچه بدن شما به اسیدهای چرب امگا 6 احتیاج دارد، اما مصرف رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 و در عین حال کم امگا 3 ممکن است به التهاب مزمن یاری کند. بنابراین، مهم است که مصرف غذاهای حاوی امگا 6 مانند ارده کنجد را در حد متعادل نگه دارید و رژیم غذایی خود را با غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی های چرب تکمیل کنید.

علاوه بر این، بعضی از افراد ممکن است به دانه های کنجد حساسیت داشته باشند، که به طور بالقوه می تواند عوارض جانبی شدیدی مانند آنافیلاکسی ایجاد کند، یک واکنش آلرژیک که می تواند تنفس را مختل کند. اگر مشکوک هستید که ممکن است به دانه کنجد حساسیت داشته باشید، از خوردن ارده کنجد خودداری کنید.

نکته خاتمهی

همانطور که گفته شد ارده کنجد از دانه های کنجد آسیاب شده تهیه می گردد و سرشار از مواد مغذی مهم مانند فیبر، پروتئین، مس، فسفر و سلنیوم است که می تواند خطر بیماری قلبی و التهاب را کاهش دهد. علاوه بر این، مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که دانه کنجد ممکن است خواص ضدسرطانی داشته باشد و جالب تر از همه این ها، ارده کنجد یک ماده اولیه همه کاره و آسان برای استفاده است، که آن را به یک عضو ثابت در رژیم های غذایی سالم و کامل تبدیل می نماید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ رضا مگ را بخوانید.

منبع: Healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "خواص ارده کنجد؛ از سلامت قلب تا کاهش خطر سرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص ارده کنجد؛ از سلامت قلب تا کاهش خطر سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید