کیفی سازی محصولات زراعی و باغداری مستلزم تامین پیش احتیاج ها و الزامات است

به گزارش وبلاگ رضا، تقویت و توسعه حوزه زراعت و باغداری مستلزم تامین پیش احتیاج ها و الزامات خاص به خود در هر سه بخش کاشت، داشت و برداشت در فصول مختلف از سال است.

کیفی سازی محصولات زراعی و باغداری مستلزم تامین پیش احتیاج ها و الزامات است

به گزارش از،بدون تردید یکی از عوامل موثر در توسعه مالی هر کشوری به حوزه زراعت و باغداری آن معطوف می گردد، عرصه ای که تامین کننده سلامت و استقلال غذایی هر جامعه ای به شمار می رود؛ بنابراین در صورت بروز نارسایی و خلل در این حوزه، یکی از ارکان اصلی و اساسی در توسعه مالی تضعیف و متزلزل خواهد شد.

تقویت و توسعه حوزه زراعت و باغداری مستلزم تامین پیش احتیاج ها و الزامات خاص به خود در هر سه بخش کاشت، داشت و برداشت در فصل مختلف از سال است.

انجام بعضی اقدامات در مزارع و باغات در فصل زمستان و اوایل بهار توسط کشاورزان، تاثیر بسزایی در مقابله با آفات و بیماری ها و کنترل علف های هرز دارد به طوری که به واسطه انجام بعضی عملیات در مزارع و باغات در طول فصل سرما، عملکرد محصول به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

آماده سازی اراضی جهت کشت بهاره پس از بارندگی ها و مناسب شدن رطوبت خاک، آغاز عملیات سمپاشی زمستانه (پیش بهاره) علیه بعضی آفات نظیر شپشک ها و پسیل ها پس از سپری شدن اوج سرمای زمستان و قبل از بیدارشدن درختان و تورم جوانه ها، هرس درختان میوه از جمله توصیه های هواشناسی کشاورزی برای روز های ابتدایی اسفندماه است.

اقدامات مدیریتی در سطح باغات در اواخر زمستان

بهنام اوجاقلو مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی زنجان به خبرنگار از،مساحت باغات استان را حدود 68 هزار هکتار مطرح نمود و گفت: از این میزان 54 هزار هکتار آن بارده است .

وی افزود:در اواخر زمستان کشاورزان می توانند درختان نامناسب باغات خود را حذف و درختان مناسب را جایگزین کنند و به کیفی سازی باغات خود اقدام کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین در روز های سرانجامی اسفند کشاورزان می توانند باغات جدید را جایگزین باغاتی که صرفه مالی ندارند کنند.

وی همچنین توضیح داد:برای بهبود کیفیت باغات موجود و ارتقای عملکرد آن ها انجام عملیات بیل کاری و مدیریت کف باغ به منظور مقابله با آفات، بیماری ها و علف های هرز دارای اهمیت است وباغداران برای سرشاخه کاری بویژه در درختان گردو به وسیله انجام پیوند شاخه نیز می توانند بعد از سرانجام زمستان در اوایل فروردین اقدام کنند.

اوجاقلو با اشاره به اینکه محلول پاشی روغن ولک در سطح باغات نیز زمانیکه هنوز جوانه های درختان متورم نشده اند به باغداران توصیه می گردد، اعلام نمود: این کار ضمن کنترل آفات و بیماری ها در سطح باغ در به تاخیر انداختن گلدهی به منظور مقابله با سرمازدگی های دیررس بهاره احتمالی نیز موثر است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: کشاورزان همچنین با استفاده از محلول پاشی می توانند ریز مغذها را به درختان منتقل کنند و برای این کار ریز مغذی ها را در آب حل کنند و این محلول را به پای درختان بپاشند.

وی افزود: در بعضی مناطق با پاشیدن آب روی درختان و سرد شدن جوانه های گل در روز های گرم اواخر زمستان به وسیله کاهش دادن حرارت دریافتی جوانه ها، می توان باز شدن آن ها را به تعویق انداخت. البته این عمل باید حتما قبل از تحریک به رشد و باز شدن جوانه های گل بر روی درختان باشد

اوجاقلو در ادامه اهمیت هرس فرم دهی و تنظیم زاویه شاخه های اصلی در باغات تازه احداث شده را مورد تاکید قرار داد و توضیح داد: هرس فرم دهی در اسکلت بندی درختان و افزایش مقاومت آن ها در تحمل بار و وزن ناشی از میوه ها و یا بار برف در زمستان بسیار تاثیرگذار است.

به گفته اجاقلو بهترین زمان هرس درختان میوه اواخر زمستان قبل از آغاز رشد جوانه ها و باز شدن شکوفه ها بر روی شاخه های است چرا که در این موقع از سال که جوانه ها آماده بیدار شدن هستند، تشخیص جوانه زایشی از رویشی برای باغدار راحت تر است

وی با بیان اینکه هرس فرم دهی باید در اوایل کشت و تا 3 الی 4 سالگی احداث باغ انجام گیرد، مطرح نمود: باغداران در مناطق مختلف استان زنجان همچنین نسبت به انجام چا ل کود براساس آزمون خاک و با استفاده از مخلوط کود های شیمیایی و کود حیوانی کاملا پوسیده شده اقدام کنند.

در زمان افت شدید دما باغداران تمهیدات لازم را برای جلوگیری از سرمازدگی باغات انجام دهند

متاسفانه در سالیان اخیر پدیده سرمازدگی به کرات باعث تحمیل خسارت های سنگین به باغداران و کشاورزان شده و این معضل در بسیاری از نقاط کشور دامنگیر فعالان این عرصه شد.

بهار از مقاطعی است که بستر و زمینه سرمازدگی باغات و اراضی زراعی فراهم می گردد و در صورت عدم اتخاذ تدابیر موثر و مقتضی، سوخت شدن و هدر رفت سرمایه و انرژی باغداران و زارعان بسیار محتمل خواهد بود.

تردیدی وجود ندارد کاهش محسوس و یکباره دما از پدیده هایی است که نمی توان با آن مقابله کرد، اما می توان با پیش بینی تمهیدات لازم، آسسیب ها و ضرر و زیان آن را کنترل کرد، در غیر اینصورت تحمیل خسارات میلیاردی به عرصه باغداری و کشاورزی کشور تعجب آور و غیر منتظره نخواهد بود.

مدیر امور باغبانی سازمان اظهار کرد: به منظور جلوگیری از سرمازدگی و پیشگیری از خسارات در باغات به کارگیری تمهیدات مختلف و اعمال مدیریت مطلوب توسط باغدار لازم است و انجام تمهیدات در این راستا در قالب دو روش فعال (زمان بروز بحران سرمای شدید) و غیر فعال (زمان قبل از کاشت نهال و احداث باغ و یا در زمان داشت) قابل استفاده است.

اوجاقلو در تشریح روش فعال (زمان بروز بحران سرمای شدید) توضیح داد: یکی از اقداماتی که می توان در قالب این روش به کار گرفت استفاده از دمنده های حرارتی و همچنین استفاده از بخاری های باغی روش های هستند که از قدیم متداول بوده و در شب های سرد برای گرم کردن محیط باغ مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان استفاده از ماشین های مولد باد را روش دیگری برای حفاظت درختان میوه از سرمازدگی برشمرد و ادامه داد:می توان از ترکیب ماشین های مولد باد و بخاری های باغی به منظور ایجاد هوای یکنواخت در محیط باغ استفاده کرد.

اوجاقلو بیان داشت: غرقاب کردن باغ نوع دیگری از روش های قدیمی حفاظت از باغ به حساب می آید و در این روش درجه حرارت آب نسبت به محیط باغ بالا بوده و با غرقاب کردن سطح باغ، آب حرارت نهانی خود را به محیط اطراف داده و باعث افزایش چند درجه ای باغ می گردد به طوری که از رسیدن دما به درجه بحرانی جلوگیری می نماید و در این روش بهتر است از آب چاه به دلیل بالاتر بودن نسبی دما آن استفاده گردد.

وی آبیاری بارانی و پاشیدن آب روی تاج درختان را روش دیگری برای جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه برشمرد و ادامه داد: در این روش باید آب کافی در دسترس باشد.

اوجاقلو در ادامه ابراز کرد: بهتر است در زمان هایی که احتمال سرمازدگی بهاره وجود دارد از شخم زدن کف باغ خودداری گردد چراکه این موضوع باعث پوک شدن خاک شده و مدت زمان ماندگاری حرارت در داخل خاک را کاهش می دهد.

ربابه شب خیز مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در تبادل نظر با خبر نگار ازگفت: کشاورزان از اوایل بهار اراضی گندم، کلزا و جو را رصد کنند تا به محض دیدن علائمی، چون آفت، بیماری ها و علف های هرز هر چه سریع تر با مشاوره کارشناسان بخش خصوصی و دولتی اقدام به عملیات مبارزه کنند تا از خسارت های احتمالی باغات و مزارعشان جلوگیری کنند.

وی در مورد سایر محصولات کشاورزی گفت:در این موقع از سال باغداران با روغن پاشی و مبارزه زمستانه می توانند عملیات پیشگیری را برای جلوگیری از خسارت های احتمالی انجام دهند.

شب خیز در ادامه گفت: درتمام فروشگاه های استان به مقدار کافی سموم موجود است تا کشاورزان در سرتاسر استان به وقت احتیاج مورد استفاده قرار دهند.

ن

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کیفی سازی محصولات زراعی و باغداری مستلزم تامین پیش احتیاج ها و الزامات است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیفی سازی محصولات زراعی و باغداری مستلزم تامین پیش احتیاج ها و الزامات است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید