کمبود این ویتامین موجب اگزما در بچه ها می گردد

به گزارش وبلاگ رضا، پیش از این، تاثیر کمبود ویتامین دی در کاهش استحکام استخوان و افزایش خطر شکستگی و عفونت شناسایی شده است و اکنون پژوهشگران ارتباط قابل توجهی بین سطوح پایین ویتامین دی و بروز اگزما در بچه ها خردسال را شناسایی نموده اند.

کمبود این ویتامین موجب اگزما در بچه ها می گردد

اگزما که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می گردد، بیماری مزمن پوستی است که با قرمزی، التهاب، خارش و سوزش همراه است. در حالی که معمولا از دوران کودکی شروع می گردد اما می تواند در افراد در هر سنی ظاهر گردد.

پژوهشگران دانشگاه چانگ گونگ تایوان، ارتباط بین سطوح سرمی ویتامین دی و حساسیت به آلرژن را آنالیز کردند. حساسیت به آلرژن زمانی رخ می دهد که بدن آنتی بادی های IgE را در برابر آلرژن هایی که هضم، جذب یا استنشاق نموده است را فراوری می نماید.

این پژوهش بعلاوه آنالیز کرد که چگونه این پیوند بر احتمال ابتلا به درماتیت آتوپیک در بچه ها خردسال تاثیر می گذارد.

محققان می گویند: کمبود ویتامین دی به شدت با افزایش شیوع حساسیت به آلرژن مرتبط است و به طور بالقوه باعث افزایش حساسیت به درماتیت آتوپیک در اوایل دوران کودکی می گردد.

در مجموع 222 کودک، ازجمله بچه ها مبتلا به درماتیت آتوپیک و بچه ها سالم همسن و سال بدون این بیماری یا سایر بیماری های آلرژیک در این پژوهش شرکت کردند؛ شرکت نمایندگان در سه گروه سنی 6 ماهه، 2 ساله و چهار ساله بودند.

از بین بچه ها 6 ماهه، 59 نفر مبتلا به درماتیت آتوپیک و 36 نفر سالم بودند. در گروه بچه ها 2 ساله، 37 نفر مبتلا به درماتیت آتوپیک، 29 نفر سالم و در گروه بچه ها چهار ساله 32 کودک مبتلا به درماتیت آتوپیک و 29 کودک سالم بودند.

نمونه های سرم همه شرکت نمایندگان جمع آوری شد و از نظر ویتامین دی، سطح IgE تام و سطوح IgE ویژه آلرژن، مورد آزمایش قرار گرفتند. بر اساس سطح ویتامین دی، بچه ها به سه گروه تقسیم شدند؛ آنهایی که کمتر از 20 نانوگرم در میلی لیتر ویتامین دی داشتند، آنهایی که بین 20 نانوگرم در میلی لیتر تا 30 نانوگرم در میلی لیتر ویتامین دی ثبت کردند و آنهایی که بیش از 30 نانوگرم در میلی لیتر داشتند.

در بین بچه ها 6 ماهه و چهار ساله، آنهایی که کمتر از 20 نانوگرم در میلی لیتر ویتامین دی داشتند، شیردهی انحصاری با شیر مادر و آتوپی مادر بیشتر از بچه های بود که سطح ویتامین دی بیش از 30 نانوگرم در میلی لیتر داشتند. آتوپی به تمایل ژنتیکی برای ایجاد بیماری های آلرژیک ازجمله رینیت آلرژیک، آسم و درماتیت آتوپیک اشاره دارد.

بچه ها مبتلا به درماتیت آتوپیک در 2 و چهار سالگی سطوح ویتامین دی کمتری داشتند، با این حال، مکمل های ویتامین دی در بچه ها مبتلا به اگزما در سن 6 ماهگی در مقایسه با بچه ها سالم در همان سن مشاهده شد.

پژوهشگران بعلاوه خاطرنشان کردند که حساسیت به آلرژن های غذایی در بچه ها مبتلا به درماتیت آتوپیک در قبل از یک سالگی و 4 سالگی بیشتر بود، در حالی که آلرژی مایت و IgE در 2 و چهار سالگی بیشتر بود. آلرژی مایت ، واکنش آلرژیک به حشرات ریزی است که معمولا در قسمت هایی از منزل که غبار وجود دارد، زندگی می نمایند.

آلرژی غذایی و آتوپی مادر، به عنوان بزرگترین عوامل خطر برای درماتیت آتوپیک در بچه ها 6 ماهه شناسایی شد، با این حال، برای افراد 2 و چهار ساله، عوامل خطر اصلی سطوح ویتامین دی و آلرژی مایت بود.

نتایج این پژوهش در نشریه World Allergy Organization منتشر شده است.

منبع: گردشبان

به "کمبود این ویتامین موجب اگزما در بچه ها می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود این ویتامین موجب اگزما در بچه ها می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید