چه کارهایی با درآمد نجومی مهناز افشار و نوید محمدزاده می گردد کرد؟ ، سلبریتی های میلیاردی بدون مالیات!

به گزارش وبلاگ رضا، درآمد سالیانه یک خواننده تقریباً معادل درآمد 103 سال یک کارمند و درآمد سالیانه بعضی هنرپیشگان معادل 33 سال کار یک کارمند مشمول مالیات با حداقل درآمد ماهانه دو میلیون و هفت صد و پنجاه هزار تومان است.

چه کارهایی با درآمد نجومی مهناز افشار و نوید محمدزاده می گردد کرد؟ ، سلبریتی های میلیاردی بدون مالیات!

گروه اقتصادی وبلاگ رضا- محدثه لک، میزان درآمد سالانه برخی خوانندگان کشور معادل درآمد ماهانه مجموع بیش از هزار و چهارصد کارمند و دستمزد برخی بازیگران و هنرپیشه های مطرح، معادل درآمد 364 کارمند است، به عبارت دیگر درآمد سالیانه یک خواننده تقریباً معادل درآمد 103 سال یک کارمند و درآمد سالیانه برخی هنرپیشگان معادل 33 سال کار یک کارمند مشمول اقتصادیات با حداقل درآمد ماهانه دو میلیون و هفت صد و پنجاه هزار تومان است.

اهمیت این موضوع زمانی معین می گردد که طبق قانون خوانندگان، بازیگران و اقشار فرهنگی معاف از اقتصادیات و کارگران و کارمندان با درآمد بیش از 2 میلیون و 750 هزار تومان در ماه موظف به پرداخت اقتصادیات هستند و به موجب این اقتصادیات 10 درصد از حقوقشان کسر می گردد.

طبق بند (ل) ماده 139 اصلاحی قانون اقتصادیات های مستقیم، تهیه نمایندگی، کارگردانی، بازیگری، نوازندگی، خوانندگی، ناشران کتاب و برخی دیگر از اقشار فرهنگی و هنری از پرداخت اقتصادیات معاف هستند. این قانون جهت حمایت و ترویج فعالیت های فرهنگی و هنری در سال 1380 تصویب شد، اما مسئله ای که نادیده گرفته شده این است که آیا این قانون حمایت از ترویج فرهنگ و هنر تلقی می گردد یا موجب فرار اقتصادیاتیِ قانونی برخی هنرمندان با درآمد های نجومی است!

این قانون تا جایی به مذاق هنرمندان خوش آمده است که معافیت اقتصادیاتی را تحت هر شرایطی حق همیشگی خود می دانند و مطرح کردن حذف یا اصلاح قانون معافیت اقتصادیاتی هر بار با مخالفت شدید آن ها روبه رو می گردد تا جایی که طیبه سیاووشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این خصوص می گوید: هر بار که بحث دریافت اقتصادیات از هنرپیشه ها و خواننده ها می گردد، بلوا به پا می نمایند!

از پرونده باج و خراج بیشتر بخوانید:

اقتصادیات بر احتکار و دلالی خانه معطل نمایندگان مجلس

وکلا چگونه 7/000/000/000/000 تومان اقتصادیات نمی دهند!

چه کسی مسئول به تاراج رفتن هزاران میلیارد سرمایه ملی است؟

همه با هم برابرند برخی برابرتر!

واکنش رئیسی به رقم غیر واقعی فرار اقتصادیاتی مدیر دولتی

فرار اقتصادیاتی در اقتصاد ایران بسیار بیشتر از 40 هزار میلیارد است

زور قانون هم به تشکیل سامانه های شفافیت اقتصادی نمی رسد؟

دستمزد های نجومی سلبریتی های سینما

میزان دستمزد بازیگران مشهور سینمای ایران همواره در هاله ای از ابهام بوده است و مبالغ دستمزد ها هیچ گاه از سوی خودشان و یا هیچ ارگان و رسانه ای افشا نشد؛ درحالی که در دیگر کشور ها شفافیت اقتصادی در صنعت سینما به ویژه در مورد دستمزد های بازیگران و سوپراستار ها وجود دارد؛ برای مثال در هالیوود میزان دستمزد بازیگران در هر یک از فیلم هایی که بازی می نمایند به صورت رسمی و به وسیله کمپانی های سرمایه گذار و رسانه های معتبر اعلام می گردد.

علیرغم عدم شفافیت این موضوع حدس هایی راجع به حقوق دریافتی هنرمندان اجرا شده است. روزنامه فرهیختگان در گزارشی، میزان متوسط دستمزد برخی از بازیگران ایرانی برای هر فیلم را از دویست میلیون تا یک میلیارد تومان بیان کرد.

ازجمله این بازیگران می توان پیمان معادی، نوید محمدزاده و مهران مدیری با دستمزد یک میلیارد تومان، حمید فرخ نژاد و محمدرضا گلزار 800 میلیون، جواد عزتی 600 میلیون، مهناز افشار و لیلا حاتمی بین 500 تا 700 میلیون تومان و ترانه علیدوستی با متوسط دستمزد 250 میلیون تومان را نام برد.

نکته جالب توجه این است که این ارقام هیچ گاه از سوی هنرمندان تکذیب نشد و بعضا خود به آن اشاره نموده اند. به عنوان مثال چند ماه گذشته بهزاد فراهانی در نشست خبری سریال دل دار گفت: این روز ها دستمزد های بازیگران به طرز عجیبی بالا رفته است. دلیلی ندارد نوید محمد زاده یک میلیارد تومان بگیرد و من باسابقه هنری ام، 20 میلیون تومان!

دستمزد های نجومی سلبریتی ها و معافیت اقتصادیاتی آن ها زمانی عجیب تر به نظر می رسد که هنرمندان درآمد های جانبی دیگری نیز از حضور در جشن ها، مراسم ها، افتتاحیه ها، حتی شرکت در جشن های تلویزیونی و برنامه های اینترنتی یا تبلیغ کالا و خدمات در فضای مجازی دارند که برای آن ها نیز اقتصادیات پرداخت نمی نمایند.

به عنوان مثال برخی از هنرپیشه ها برای حضور در مراسم افتتاحیه رونمایی از جواهرآلات برندی خاص، مبلغی بالغ بر 50 میلیون تومان دریافت می نمایند یا عجیب تر از آن برای حضور در برنامه ها و مصاحبه های تلویزیونی که باعث شهرت بیشتر آن ها می گردد حداقل یک سکه بهار آزادی یا هزینه معادل آن را باید دریافت نمایند!

خوانندگان نجومی!

علاوه بر سینما در حوزه موسیقی نیز درآمد های نجومی مطرح است. درآمد هایی که بخش عمده آن به جیب تهیه نماینده و خواننده می رود.

برای رسیدن به یک تخمین درست از دستمزد خوانندگان باید به درآمد ها و هزینه های برپایی یک کنسرت مراجعه کرد. با آنالیز قیمت بلیت کنسرت های خوانندگان مطرح کشور می توان قیمت بلیت کنسرت ها را بسته به جای جایگاه و سالن میزبان از 40 تا 140 هزار تومان تخمین زد. اگر قیمت میانگین بلیت ها را 90 هزار تومان در نظر بگیریم به عنوان مثال برپایی یک سانس کنسرت در مرکز همایش های برج میلاد با یک هزار و هفت صد نفر ظرفیت، 153 میلیون تومان درآمد دارد.

اگر هزینه های جانبی مانند اجاره سالن یا دستمزد عوامل فنی را مجموعاً 40 میلیون تومان در نظر بگیریم سود باقی مانده 113 میلیون تومان برای هر اجرا خواهد بود، حال اگر متوسط اجرای ماهانه هر خواننده سه کنسرت باشد این رقم به سیصد و سی ونه میلیون در ماه و 4 میلیارد و 68 میلیون در سال افزایش می یابد.

درآمد های نجومی معاف از اقتصادیات هنرمندان در حالی است که بر اساس قوانین اقتصادیاتی، در سال 98 هر کارمند و کارگر با درآمد بیش از 2 میلیون و 750 هزار تومان در ماه یا 27 میلیون و 500 هزار تومان در سال موظف به پرداخت اقتصادیات است.

متوسط درآمد یک کارمند ایرانی ماهانه سه میلیون و سیصد هزار تومان است که ده درصد آن به عنوان اقتصادیات کسر می گردد. با چشم پوشی از کسری ده درصد اقتصادیات، میزان درآمد سالانه یک کارمند معادل سی ونه میلیون و شش صد هزار تومان است، یعنی درآمد سالانه یک خواننده تقریباً معادل درآمد 103 سال یک کارمند است!

همچنین اگر یک بازیگر معروف در سال یک میلیارد تومان درآمد داشته باشد، درآمد یک سال او تقریباً به اندازه 33 سال کار یک کارمند مشمول اقتصادیات با حداقل درآمد ماهانه دو میلیون و هفت صد و پنجاه هزار تومان است!

مجازات فرار اقتصادیاتی ستاره های سینمای دنیا

جالب است بدانید ستاره های سینمای دنیا نه تنها معافیت اقتصادیاتی به این شکل ندارند؛ بلکه با تخلفات اقتصادیاتی آن ها به عنوان قشر پردرآمد به سختی برخورد می گردد.

ویزلی اسنایپس، بازیگر هالیوودی به دلیل عدم پرداخت اقتصادیات بین سال های 1999 و 2001، کارش به 28 ماه زندان و حبس خانگی کشید! هم چنین نیکلاس کیج یکی دیگر از سرشناس ترین بازیگران هالیوود به علت پرداخت جریمه اقتصادیاتی خود مجبور شد چند خانه اش را بفروشد.

استیفن بالدوین تهیه نماینده، بازیگر و کارگردان آمریکایی، به دلیل جریمه اقتصادیاتی، مجرم شناخته و مجبور به پرداخت یک صورت حساب 400 هزار دلاری شد.

یکی دیگر از جنجالی ترین فرار های اقتصادیاتی هنرمندان دنیا، تخلفات اقتصادیاتی فن بینگ بینگ، ستاره بین المللی سینمای چین است که باید رقمی حدود 70 میلیون دلار به عنوان جریمه به دولت چین بپردازد.

ضعف های قانون معافیت اقتصادیاتی هنرمندان

در بحث معافیت اقتصادیاتی بازیگران، یکی از نقاط ضعف این قانون تفاوت قائل نشدن میان سوپراستار سینما با درآمد های نجومی و هنرمند با درآمد کم است که همین امر به عنوان یک خلأ بزرگ قانونی شناخته می گردد.

در حقیقت این قانون باعث می گردد سلبریتی هایی که درآمد های میلیاردی دارند مانند اهالی ساده سینما که بعضاً در هزینه های بیمه درمانی خود مانده اند، از پرداخت اقتصادیات معاف شوند.

عدم اجرای کامل قانون معافیت اقتصادیاتی هنرمندان برای بسیاری از ناشران کتاب یکی دیگر از ایرادات وارد بر این قانون است. به همین ترتیب ناشران دولتی نیز این اقتصادیات را از دستمزد نویسنده، مترجم و نظایر آن ها کم می نمایند. این بی توجهی به توسعه فرهنگی در حوزه کتاب و نویسندگی در حالی است که معافیت اقتصادیاتی برای بسیاری از حوزه های دیگر مانند سینما و موسیقی به طور کامل اجرا می گردد.

علاوه بر دو ایراد ذکرشده، فرار اقتصادیاتی برخی از سرمایه داران یکی دیگر از مهم ترین خلأ های موجود در این قانون است. با توجه به معافیت اقتصادیاتی آثار هنری اعم از تصویری، صوتی، تجسمی بسیاری از سرمایه داران در حوزه فیلم، موسیقی و... سرمایه گذاری نموده تا علاوه بر سود های هنگفت حاصل از خلق اثر هنری، از معافیت اقتصادیاتی نیز برخوردار شوند. در حقیقت این قانون خود راهی برای دور زدن قانون اقتصادیاتی کشور توسط سرمایه داران است!

با مبلغ اقتصادیات بر درآمد هنرمندان چه کار هایی می توان انجام داد؟

طبق گفته مسئولین هزینه ساخت هر کلاسِ درس حدود 300 میلیون تومان است؛ هم چنین احداث هر تخت بیمارستان 700 میلیون تومان هزینه به دنبال دارد. حال اگر متوسط میزان اقتصادیات بر درآمد هنرمندان را سالیانه 913٬600٬000٬000 تومان در نظر بگیریم با این میزان درآمد می توان در هرسال بیش از 3000 کلاس درس و بیش از 1000 تخت بیمارستانی احداث کرد!

اگر تصور کنیم این مدارس و تخت های بیمارستانی سالیانه در مناطق محروم با پرداخت اقتصادیات های حاصل از درآمد هنرمندان احداث می شد اکنون مشکل کمبود امکانات آموزشی و درمانی در این مناطق به طور چشمگیری کاهش پیدا می کرد.

هم چنین طبق نظر کارشناسانِ اقتصادی میانگین هزینه ایجاد هر شغل حدود 60 میلیون تومان است، با فرض اینکه درآمد حاصله از این اقتصادیات در این زمینه اختصاص یابد، در هرسال می توان بیش از 15000 شغل ایجاد کرد!

اصلاح قانون تبعیض آمیز معافیت اقتصادیاتی هنرمندان

به عقیده کارشناسان یکی از راه حل های اصلی برون رفت وابستگی اقتصادی کشور به نفت روی آوردن به درآمد های دیگر ازجمله درآمد های اقتصادیاتی است. احیای درآمد های اقتصادیاتی و اصلاح برخی از قوانین اقتصادیاتی کشور زمانی اهمیت بیشتری می یابد که تحریم های ظالمانه غرب علیه ایران بسیاری از گلوگاه های اقتصادی کشور را بسته است.

یکی از معضلات اصلی احیای درآمد های اقتصادیاتی کشور، معافیت های گسترده و بی ضابطه اقتصادیاتی مانند قانون معافیت اقتصادیاتی هنرمندان است.

در ایران بیشتر فشار اقتصادیات به قشر کم درآمد جامعه ازجمله کارمندان و کارگران وارد می گردد. این در حالی است که هنرمندان و بازیگران که جز قشر پردرآمد جامعه محسوب می شوند از پرداخت اقتصادیات معاف اند و رقمی که می بایست برای ایجاد زیرساخت های اقتصادی، فراوری و اشتغال، آموزش و پژوهش، خدمات عمومی قرار بگیرد، با ایجاد یک قانون ناقص، صرف ثروتمندتر شدن برخی از سلبریتی ها گردد.

در جهت اصلاح این قانون باید برای اقتصادیات بر درآمد هنرمندان سقفی معقول مشخص کرد که بالاتر از آن مشمول اقتصادیات گردد، به عنوان مثال در انگلیس معافیت های اقتصادیاتی حوزه هنر بر اساس ارزشیابی فرهنگی و تا سقف 25 درصد است.

از طرفی برای اجرای چنین قانونی احتیاج است شفاف سازی در مورد دستمزد های هنرمندان صورت گیرد که زمینه سوءاستفاده از قانون را از بین ببرد.

ضمن آن که برای جلوگیری از سوءاستفاده سرمایه داران و سرمایه گذاری بدون پرداخت اقتصادیات آن ها در حوزه هنر باید تمهیداتی اندیشیده گردد.

درمجموع، ضعف و ایرادات قانون معافیت اقتصادیاتی هنرمندان و از طرفی وضعیت اقتصادی فعلی کشور، لزوم اصلاح این قانون را به عنوان یکی از راه حل های افزایش منابع بودجه گوشزد می نماید، همان طور که در دیگر کشور ها نیز معافیت اقتصادیاتی هنرمندان به طور محدود و هدفمند صورت می گیرد. حال باید منتظر بود که آیا مجلس، وزارت اقتصاد و سازمان امور اقتصادیاتی و هیئت دولت عزمی پایدار در اصلاح این قانون به نفع عموم مردم دارند؟

آیا در صورت اصلاح این قانون سلبریتی ها که خود را مردمی می نامند معترض خواهند بود یا از آن حمایت می نمایند؟!

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "چه کارهایی با درآمد نجومی مهناز افشار و نوید محمدزاده می گردد کرد؟ ، سلبریتی های میلیاردی بدون مالیات!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کارهایی با درآمد نجومی مهناز افشار و نوید محمدزاده می گردد کرد؟ ، سلبریتی های میلیاردی بدون مالیات!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید