پیاده سازی کامل نظام ارجاع سخت است

به گزارش خبرنگاران، علی اکبر حقدوست، گفت: به رغم اینکه بیش از یکی دو دهه از تصویب قانونی پرونده الکترونیک سلامت، نظام ارجاع و پزشکی خانواده در کشور گذشته است و با توجه به همت بالای وزرای بهداشت سابق و تیم آنها اما پیچیدگی این موارد به حدی است که هنوز به نتیجه نرسیده ایم و هنوز هم فرآیند پیاده سازی این برنامه ها در حال پیاده شدن است.

پیاده سازی کامل نظام ارجاع سخت است

وی توضیح داد: پیچیدگی، تاخیر و محدودیت های اجرای نظام ارجاع، پرونده الکترونیک سلامت و پزشکی خانواده، منحصر به ایران نیست و اگر شکل گیری نظام ارجاع و پرونده الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه را مرور کنیم، در می یابیم که پیاده سازی آنها، به زمان زیادی احتیاج دارد اما اتفاقاتی که در زمینه پرونده الکترونیک سلامت در یک سال اخیر اتفاق افتاده، نقطه عطفی در تاریخ فعالیت های وزارت بهداشت بوده است البته نباید زحمات مدیران و وزرای بهداشت سابق را فراموش کنیم چون زمینه ها را فراهم نموده بودند تا بتوانیم مسیر را با سرعت دنبال کنیم.

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت یادآور شد: فراهم کردن زیرساخت های فنی، ایجاد شبکه های مورد احتیاج، فراهم کردن دیتا سنترهایی که بتواند داده های انبوه و پرحجم را در خودش ذخیره کند، قطعات مختلفی مانند سیستم های اطلاعات بیمارستانی که بالغ بر 50 سیستم اطلاعات بیمارستانی در کشور وجود دارد و در پرونده های الکترونیک باید با هم تعامل داشته باشند، اتصال پرونده الکترونیک در سطح یک به سطح دو و کلینیک های ویژه و ورود مراکز درمانی بخش خصوصی به پروسه پرونده الکترونیک سلامت و انجام ده ها پایلوت در سطح کشور بخشی از اقدامات وزارت بهداشت در زمینه اجرای پرونده الکترونیک سلامت در کشور است.

حقدوست اضافه نمود: از 27 اسفند سال گذشته تا کنون، هر کسی در هر کجای ایران به هر مرکز بهداشتی مراجعه کند به محض دریافت خدمات، به او پیامکی ارسال می گردد که در این تاریخ از این فرد، خدمات دریافت نموده اید و آیا رضایتمندی دارید یا خیر؟ همه مردم می توانند این فرآیند را امتحان نمایند و فردا به یک مرکز بهداشت مراجعه نمایند و ببینیند که آیا این اتفاق رخ می دهد یا خیر. وقتی این پیامک به این وسعت ارسال می گردد، به این معنی است که پرونده الکترونیک سلامت وجود دارد.

وی با اشاره به شروع نسخه نویسی الکترونیکی توسط بخش خصوصی در کشور، یادآور شد: در برخی از استان های کشور، سطوح یک و دو خدمات به همدیگر متصل شده است و این اقدامات، بر اساس نقشه راه در حال اجرا است و خوشبختانه با همت مسئولان سابق وزارت بهداشت و تشدید این فعالیت ها در این دوره باعث شده که بتوانیم ادعا کنیم که نسخه های اولیه پرونده الکترونیک سلامت، عملیاتی شده و از فاز مطالعاتی و پایلوت، خارج شده است و در این بستر، نظام ارجاع نیز شکل گرفته است.

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت پیاده سازی کامل نظام ارجاع را سخت دانست و گفت: با محدودیت هایی که در دسترسی به پزشکان متخصص ایجاد می گردد، مردم از ایجاد یک نظام ارجاع بسته راضی نخواهند بود و پزشکان متخصص که بیش از دو سوم ویزیت های سرپایی را انجام می دهند نیز از ایجاد این نظام رضایتمندی نخواهند داشت و اگر قرار باشد اتفاقی در نظام ارجاع رخ دهد، یک شبه قابل انجام نیست و باید گام به گام و تفاهم همه انجام گردد.

حقدوست اظهار داشت: استفاده از بستر الکترونیک در حوزه سلامت، توانسته صرفه جویی های زیادی برای نظام سلامت ایجاد کند و پرونده الکترونیک سلامت به عنوان نمونه برای بیماران مبتلا به سرطان برای دریافت خدمات مورد احتیاج در هر نقطه ای از ایران، امکاناتی را فراهم آورده است چون خدمات دریافتی بیماران، در پرونده الکترونیک سلامت ثبت می گردد و از عرضه برخی خدمات و داروهای غیرضرور، جلوگیری و راهنماهای بالینی نیز در این بستر پیاده سازی می گردد.

وی تاکید نمود: هیچ ادعایی نداریم که وضعیت پرونده الکترونیک سلامت در کشور بسیار مطلوب است و به مسائل موجود، واقف و البته مدعی هستیم که سرعت پیشرفت در اجرای این برنامه، بسیار بالاتر از زمان های گذشته بوده و اگر با همین سرعت پیش برویم، به زودی می توانیم ادعا کنیم که توقعات قانونی را پاسخ داده ایم.

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت با اشاره به وجود جدول زمان بندی برای اجرای پرونده الکترونیک سلامت در کشور، یادآور شد: تا انتها سال 99 تقریبا تمام تکالیف قانونی که بر عهده وزارت بهداشت بوده، پاسخ داده می گردد و بر اساس نقشه راه، برای هر ماه به دقت تعیین است که چه اقداماتی باید انجام گردد.

حقدوست ضمن تاکید بر اهمیت تجمیع داده های سلامت به منظور تصمیم گیری و سیاستگذاری، گفت: خوشبختانه تلفیق بانک های داده ای در حوزه سلامت به نحو مطلوبی شکل گرفته به نحوی که بسیاری از داشبورت های الکترونیک در رصدخانه سلامت وزارت بهداشت قابل مشاهده است و بازدید نمایندگان متعددی از وزرا، نمایندگان مجلس و همکاران سازمان برنامه و بودجه نیز از این رصدخانه و داشبوردهای الکترونیک بازدید نموده اند و خروجی این داشبوردها به طور مستقیم در تصمیم گیری ها مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین نتیجه نهایی پرونده الکترونیک سلامت، غیر از اصلاح خدمات، باید در اصلاح مدیریت حوزه سلامت نیز کارایی داشته باشد.

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه سندهای زیادی در وزارت بهداشت از داده های الکترونیک استفاده می نمایند، اضافه نمود: برای داده ها و اطلاعات مورد احتیاج سند های درمان کشور، پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و برآورد نیروی انسانی در افق 1404 و بسیاری از سندها و برنامه های وزارت بهداشت از بستر الکترونیکی که فراهم شده، استفاده می گردد./206

منبع: خبرگزاری مهر

به "پیاده سازی کامل نظام ارجاع سخت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیاده سازی کامل نظام ارجاع سخت است"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید