نکاتی که باید در زمان تماشای تئاتر به آنها توجه کنید

به گزارش وبلاگ رضا، شاید برای تان جالب باشد بدانید که اولین گام های ورود تئاتر به شکل امروزی از زمانی پاگرفت که ناصرالدین شاه پایش به کشورهای فرنگ باز شد. بعد از آن از سال 1324 بود که دیگر تحول عظیمی در شکل گیری تئاتر ایران به وجود آمد و تئاترهای متعددی هم از گوشه و کنار سردرآوردند که قدیمی ترین آنها تئاتر فرهنگ در عمارت مسعودیه بود.

نکاتی که باید در زمان تماشای تئاتر به آنها توجه کنید

74 سال از زمان شکوفایی تئاتر در ایران می گذرد؛ اما متاسفانه باوجود قدمتی که تئاتر در کشور دارد؛ هنوز الزامات دیدنی درست تئاتر آنطور که باید در میان مردم جا نیافتاده و بسیاری از کسانی که پا به سالن تئاتر می گذارند گلایه مند هستند از اینکه چرا مفهوم اصیل هنر، ادبیات و تئاتر باوجود گذشت این همه سال در جامعه به درستی نهادینه و فرهنگسازی نشده است؟

بخش قابل توجهی از کسانی که برای دیدنی تئاتر وارد سالن نمایش می شوند یا با صحبت کردن با همراه خود، یا به دلیل صدای بلند زنگ تلفن شان، یا نور تلفن همراه به خاطر استفاده از آن در حین اجرا، یا صحبت کردن با تلفن، یا اظهارنظرهای با صدای بلند در زمان اجرا، یا خوردن خوراکی، یا آوردن بچه هایی که سن شان به دیدنی تئاتر نرسیده و... باعث ایجاد سر و صداهای عجیبی می شوند که نه تنها تمرکز سایر دیدنگران بلکه کسانی که بر روی صحنه در حال اجرای نمایش هستند را هم از آنها می گیرند.

با رعایت این نکات تئاتر ببینید

الزامات درست دیدنی تئاتر به این صورت است که باکم ترین تولید صدا و ایجاد آلودگی صوتی و تصویری به دیدنی تئاتر نشسته و تداخلی در آن نه برای دیدنچی و نه برای اجراکننده به وجود آورد. چون در اجرای زنده ممکن است هر حرکت و صدای بیرونی موجب آسیب به کیفیت نمایش شود که در نهایت هم امکان دارد عدم رضایت دیدنچی ها را هم برانگیزد. به دلیل آنکه دیدنچی متوجه آنچه دیدن می کند نمی شود و بیشتر اعصاب اش در حین نمایش خورد شده و برای همین هم ممکن است کلا قید دیدنی تئاتر را بزنند. مخصوصا که هزینه بلیت تئاتر نسبت به هزینه بلیت سینما طبیعتا بالاتر بوده و بنابراین گلایه ها بالاتر هم می رود.

قبل از انتخاب تئاتر مورد نظر درباره آن تحقیق کنید

یکی از نکاتی که باعث می شود در دیدن تئاتر الزامات فرهنگی این هنر را رعایت کنیم این است که کافیست قبل از انتخاب تئاتر مورد نظر درباره آن تحقیق کنید و ببینید چقدر می توانید با سبک آن تئاتر ارتباط برقرار کنید تا در نهایت مجبور نباشید در طول تئاتر با گوشی سرگرم بوده یا تلفن همراه تان را به جای آنکه خاموش کنید روشن نگه داشته و حتی جوابگوی آن باشید! چه بهتر قبل از آنکه از کسی توصیه و تذکر بشونید پیش از ورود به سالن تئاتر به مدت 60 الی 120 دقیقه تلفن همراه خود را خاموش و از این فضای مجازی به دور باشید.

صحبت نکردن با یکدیگر، اظهار نظر نکردن درباره جریانات داستان تئاتر، بلند حرف نزدن، خوراکی نخوردن و... موضوعات ساده و مهمی است که باید رعایت شود.

منبع: ایرنا زندگی

به "نکاتی که باید در زمان تماشای تئاتر به آنها توجه کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی که باید در زمان تماشای تئاتر به آنها توجه کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید