نانوژنراتورهایی که از امواج اقیانوس، انرژی فراوری می نمایند

به گزارش وبلاگ رضا، پژوهشگران آمریکایی در پروژه نو خود، نانوژنراتورهایی ابداع نموده اند که می توانند از امواج اقیانوس، انرژی فراوری نمایند.

نانوژنراتورهایی که از امواج اقیانوس، انرژی فراوری می نمایند

به گزارش وبلاگ رضا و به نقل از نانومگزین، امواج اقیانوس، بسیار قوی هستند و انرژی کافی را برای هل دادن شن و ماسه، سنگریزه ها و حتی گاهی تخته سنگ ها در بر دارند. از امواج اقیانوس می توان به عنوان منبع انرژی تجدیدپذیر استفاده کرد. پژوهشگران آمریکایی، نانوژنراتورهای انعطاف پذیری ابداع نموده اند که به تقلید از حرکات جلبک دریایی می پردازند تا انرژی امواج آب را به الکتریسیته مورد احتیاج برای تامین نیروی دستگاه های مبتنی بر دریا تبدیل نمایند.

شبکه های حسگر در بسیاری از نواحی ساحلی، اطلاعاتی را در خصوص جریان های آب جمع آوری می نمایند تا کمکی برای کشتی ها در مسیریابی و نظارت بر کیفیت آب باشند. این سیستم که یک نوع دریایی اینترنت اشیا به شمار می رود، بیشتر از باتری هایی تغذیه می نماید که هر از گاهی باید تعویض شوند و این کار به زمان و هزینه احتیاج دارد.

در حال حاضر، امکان استفاده از انرژی های باد و خورشید وجود دارد اما این انواع انرژی برای کاربردهای زیر آب مناسب نیستند. پژوهشگران برای استفاده از حرکت مداوم اقیانوس به عنوان یک منبع تجدیدپذیر انرژی، ابتدا دستگاه های شناور را ارائه دادند که انرژی موج را به الکتریسیته تبدیل می کردند. مشکل اینجاست که این دستگاه ها در واکنش با امواجی که نوسان کمی دارند، کارآمد نیستند.

نانوژنراتورهای تریبوالکتریک (TENGs) که برای فراوری الکتریسیته ساکن، به سطوح تکیه می نمایند، می توانند راهی برای مقابله با این چالش باشند زیرا در برداشت انرژی از موج هایی که نوسان پایینی دارند، موثر هستند. این گروه پژوهشی، از گیاهانی که در بستر دریا هستند، برای ابداع انواع انعطاف پذیر نانوژنراتورهای تریبوالکتریک الهام گرفتند. آنها قصد داشتند از نحوه لرزش شاخه های جلبک دریایی تقلید نمایند تا به شارژ سطوح تریبوالکتریک قابل انعطاف بپردازند و حرکت امواج را به الکتریسیته مورد احتیاج برای ایجاد حسگرهای شناور دریایی تبدیل نمایند.

نانوژنراتورهای تریبوالکتریک طی آزمایش ها توانستند در آب به بالا، پایین، عقب و جلو بروند و الکتریسیته فراوری نمایند. پژوهشگران از یک مخزن آب استفاده کردند تا نشان دهند که می توان از نانوژنراتورهای تریبوالکتریک به عنوان یک نیروگاه کوچک زیر آب استفاده کرد.

به گفته پژوهشگران، شاید این نانوژنراتورهای تریبوالکتریک بتوانند اتکا به باتری ها را در نواحی ساحلی کاهش دهند.

این پژوهش، در مجله ACS Nano به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نانوژنراتورهایی که از امواج اقیانوس، انرژی فراوری می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوژنراتورهایی که از امواج اقیانوس، انرژی فراوری می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید