مهمترین علل شب ادراری در بچه ها

به گزارش وبلاگ رضا، یک جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: گاهی اوقات شب ادراری بچه ها با علائمی دیگر مانند تب و لرز همراه می گردد.

مهمترین علل شب ادراری در بچه ها

عباس بصیری جراح کلیه و مجاری ادراری و رئیس انجمن اورولوژی ایران در گفت وگو با خبرنگار ، درباره اینکه بچه ها از چه زمانی توانایی کنترل ادرار را به دست می آورند، اظهار کرد: در خصوص این زمان عددی ثابت را نمی توان ذکر کرد، ولی اغلب بچه ها از زمانی که تکلم و با دیگران ارتباط برقرار می نمایند، توانایی کنترل ادرار روزانه خود را دارند، ولی ممکن است به بی اختیاری ادرار شبانه دچار باشند، اگر کودکی تا پنج سالگی همچنان شب ادراری داشت نمی توان گفت که به بی اختیاری ادرار شبانه دچار است، ولی اگر پس از پنج سالگی این مشکل همچنان وجود داشت، در این صورت فرد به بی اختیاری ادرار شبانه مبتلاست.

علت شب ادراری بچه ها چیست؟

او بیان نمود: در 90 درصد موارد اختلال یا تأخیر در رشد سیستم عصبی علت بی اختیاری ادرار شبانه است، کنترل دستگاه ادراری بر عهده سیستم اعصاب مرکزی (مغز و نخاع) است.

این جراح کلیه و مجاری ادراری افزود: اختلال تکامل سیستم اعصاب، مثانه و دستگاه ادراری ممکن است جنبه ارثی هم داشته باشد به طوری که اگر پدر خانواده سابقه شب ادراری داشته باشد، 30 درصد این احتمال وجود دارد که کودک هم به شب ادراری مبتلا گردد و اگر پدر و مادر هر 2 سابقه این مشکل را داشته باشند، احتمال شب ادراری در کودک به 70 درصد می رسد.

بصیری تأکید کرد: شب ادراری می تواند تا سن 11 تا 12 سالگی هم ادامه پیدا کند البته این مورد خیلی نادر است و اغلب در 99 درصد موارد این مشکل تا پنج سالگی رفع می گردد.

عکس العمل والدین در برابر شب ادراری کودک چگونه باید باشد؟

او توضیح داد: والدین نباید کودک دچار شب ادراری را سرزنش و تنبیه نمایند، زیرا تنبیه کودک تنها موجب می گردد که اختلالات روانی در او بروز پیدا کند، بنابراین خانواده باید حمایت روانی لازم را از کودک داشته باشد.

رئیس انجمن اورولوژی ایران گفت: شب ادراری به 2 نوع اولیه و ثانویه تقسیم بندی می گردد که شب ادراری اولیه ناشی از اختلال در مغز و سیستم تکامل اعصاب است و شب ادراری ثانویه به علت اشکالات ساختاری در مثانه یا اختلالات روانی بروز پیدا می نماید، اگر شب ادراری همراه با علائم دیگری مانند گریه کردن، قرمز شدن صورت، تب، لرز، بی اشتهایی و جریان ناپیوسته ادرار باشد، در این صورت باید جدی گرفته گردد.

بصیری اظهار کرد: گاهی اوقات هم با تولد نوزاد دوم در خانواده، فرزند اول احساس حسادت خود را به شکل شب ادراری بروز می دهد، در مواردی هم که والدین فرزندان خود را تنبیه می نمایند، این بچه ها ممکن است به بی اختیاری ادرار روزانه یا شبانه دچار شوند، شب ادراری بچه ها در فرزندان طلاق هم می تواند اتفاق بیفتد، همچنین بچه های که در خانواده های آنها مشاجره بسیار وجود دارد هم در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارند، این بچه ها می توانند علاوه بر شب ادراری به مسائل دیگری مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال و یبوست هم مبتلا شوند.

او یادآوری کرد: فشار های روحی و روانی به درمان شب ادراری بچه ها کمکی نمی نماید بلکه می تواند این مشکل را تشدید کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "مهمترین علل شب ادراری در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین علل شب ادراری در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید