صفری: اجلاس بعدی همسایگان خزر در ایران برگزار می گردد

به گزارش وبلاگ رضا، معاون دیپلماسی مالی وزارت امور خارجه گفت: مقرر شد ایران میزبان بعدی اجلاس همسایگان خزر باشد.

صفری: اجلاس بعدی همسایگان خزر در ایران برگزار می گردد

جلسه ستاد هماهنگی روابط مالی خارجی با موضوع آخرین شرایط توسعه مکران و دستاوردهای سفر معاون اول رئیس جمهور به روسیه روز یکشنبه به ریاست مهدی صفری، معاون دیپلماسی مالی وزارت امور خارجه، و با حضور اعضای ستاد مرکب از مدیران دستگاه های ذیربط برگزار گردید.

در این جلسه، سفر محمد مخبر معاون اول ریاست جمهوری به روسیه و دستاوردهای آن مورد بحث و آنالیز نهاده شد و معاون دیپلماسی مالی وزارت امور خارجه این سفر را بسیار پیروز ارزیابی کرد و اضافه کرد: سفر اخیر با اولویت مباحث مالی کشورهای حاشیه دریای خزر اجرا شده است.

به گفته صفری تمام پیشنهادات اجرایی ایران در این سفر با موافقت طرف روسی و سایر همسایگان خزر همراه بوده است از جمله: ایجاد منطقه آزاد تجاری خزر، ترانزیت مشترک در دریای خزر، برطرف موانع گمرکی و ایجاد دبیرخانه برای پیگیری مصوبات. بعلاوه مقرر شد ایران میزبان بعدی اجلاس همسایگان خزر باشد.

صفری این سفر را از منظر دستاوردهای دوجانبه نیز حائز اهمیت دانست و اضافه کرد معاون اول رئیس جمهور در این سفر با نخست وزیر روسیه، قزاقستان و تاجیکستان ملاقات داشته است و بحث هایی از جمله خرید غلات، صادرات محصولات کشاورزی، سواپ نفت و گاز و پیگیری و برطرف موانع مبادلات دوجانبه در دستور کار بوده است.

معاون دیپلماسی مالی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در ملاقات مخبر با 17 استاندار و روسای محلی منطقه ها روسیه مقرر شد مبادلات و ارتباط های استانی بین ایران و روسیه برقرار گردد.

بعلاوه مباحث آموزشی، پروژه های انرژی و هوافضا نیز در این سفر مورد بحث و گفتگو نهاده شده است.

در ادامه این نشست پیگیری مصوبات کمیسیون مشترک ارمنستان در دستور کار نهاده شد.

به گفته معاون دیپلماسی مالی کمیسیون مشترک ارمنستان و ایران در زمینه ترانزیت، حمل و نقل، صادرات محصولات کشاورزی و صدور خدمات مهندسی پیروز عمل نموده است.

بعلاوه در ادامه صفری بر استفاده از مراتع کشورهای همسایه برای بحث دامپروری و پرورش زنبور عسل، راه اندازی کنسولگری در منطقه آزاد مشترک و بحث یکسان سازی تعرفه های گمرکی را از مباحث مورد تاکید برشمرد.

در ادامه معاون دیپلماسی مالی از برگزاری کمیسیون مشترک ایران و روسیه در مسکو و کمیسیون مشترک ایران و ونزوئلا در تهران اطلاع داد.

در این نشست از دستگاههای مختلف اجرایی خواسته شد تا نقشه راه در این زمینه را ارائه دهند و فعالانه در این کمیسیون ها شرکت نمایند و پروژه های بزرگ مشترک را در دست بگیرند.

در خاتمه نشست نیز در مورد سرمایه گذاری کشورهای خلیج فارس و عمان در ایران بحث و گفتگو صورت گرفت. کشورهایی چون امارات پس از روسیه و چین بیشترین سرمایه گذاری را در ایران داشته اند که این سرمایه گذاری ها به خصوص در زمینه حمل و نقل و بنادر و زیرساخت های ترانزیتی بوده است.

وبلاگ رضا سیاسی سیاست خارجی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "صفری: اجلاس بعدی همسایگان خزر در ایران برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صفری: اجلاس بعدی همسایگان خزر در ایران برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید