خلق دستاوردهای بین المللی در اتاق های 12 متری دانشگاه

به گزارش وبلاگ رضا، محققان ایرانی در اتاق های کوچکی که شاید متراژ آن به 12 متر مربع هم نمی رسد و با تعداد کم نیروی انسانی، دستاوردهای بزرگی ارائه می دهند که برای برطرف نیازهای مردم ایران و حتی برای صادرات به کار گرفته می گردد.

خلق دستاوردهای بین المللی در اتاق های 12 متری دانشگاه

گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ رضا،مرضیه حسن پور- قرارمان بازدیدهای یک روزه از پارک های علم وفناوری بود و این بار با پارک علم و فناوری دانشگاه تهران هماهنگ کردیم؛ ابتدا به گفت وگو با رئیس پارک نشستیم.

عباس زارعی هنزکی از برنامه ریزی های پارک برای ارائه تسهیلات به محققان و کوشش محققان برای پیشرفت علمی کشور و رفع احتیاجهای مردم صحبت کرد و در میان صحبت هایش زنجیره ارزشی دانشگاه تهر ا ن را بر ا تبدیل ایده به کسب و کا ر کاملا آماده دانست و گفت: دانشجویان ناب کشور، اساتید و فناوران پارک علم و فناوری دانشگاه تهر ا ن کارهای قشنگی ا نجام داده اند و دستاوردهای بسیاری دارند.

صحبت های زارعی درباره محققان و دستاوردهای شان آنقدر شیرین بود که دلمان نمی آمد اتاقش را ترک کنیم اما گفتند مسؤولان چند شرکت در این پارک آماده گفت وگو با ما هستند و باید به آنجا برویم؛ ساختمان چند طبقه ای در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را که محوطه سرسبزی در امیرآباد شمالی است، به ما نشان دادند و به آنجا رفتیم.

وارد ساختمان که شدیم در طبقه همکف، اتاق های بسیاری کنار هم قرار داشتند که گویا هر کدام از این اتاق ها یک شرکت بود که بعضا در آنجا طرح های کلان پایه گذاری می شد.

به هر شرکتی که قدم گذاشتیم تعداد کمی محقق در حال اجرا کار بودند و به طور کلی این شرکت ها با نیروهایی به تعداد تک رقمی اداره می شد.

با هوش ایرانی، مراکز درمانی هم هوشمند می گردد

نخستین شرکت، ایده هوشمندسازی مراکز درمانی را ارائه داده بود؛ با امیررضا مساحی خالقی مدیر این شرکت که 6 ماه از استقرارشان در پارک علم و فناوری می گذرد، گفت وگو کردیم تا بدانیم این طرح چیست و به چه کار مردم می آید.

مساحی خالقی گفت: شرکت ما در زمینه ارائه راهکارهای اینترنت مبتنی بر اشیاء و در زمینه بیمارستان هوشمند کار می نماید، در این مدت نمونه ای از کارمان را در یکی از بیمارستان های تهران انجام دادیم، تجهیزات ما در آنجا نصب شد و اطلاعاتی را جمع آوری کردیم که به مدیریت بیمارستان گزارش می کنیم.

وی اضافه کرد: در کل، هدف سیستم ما افزایش راندمان کاری و میزان رضایتمندی است، ما از تکنولوژی RTLS استفاده می کنیم که به وسیله آن می توانیم موقعیت واقعی افراد، اشیاء و اجسام را در بیمارستان بدانیم و در هر لحظه بدانیم هر شخص یا وسیله ای در کجای بیمارستان قرار گرفته است.

مساحی خالقی بیان کرد: محصول اولیه ما تست شده و امیدواریم بتوانیم مدیریت تجهیزات را به صورت بهینه انجام دهیم، می خواهیم با گوشی موبایل به وسیله اپلی کیشن بتوانیم افراد و اشیاء را مکان یابی کنیم که سرعت کار هم بالاتر می رود به این صورت که به وسیله در بیمارستان ها می توانند تشخیص دهند که در کدام طبقه چه وسیله و تجهیزاتی آزاد است و می توان آن را به طبقه دیگر انتقال داد، در شب ها نیز که پرستاران به طور مداوم به اتاق بیماران سر می زنند، می توانند به وسیله این گزارش ها و آلارم های سیستم متوجه شوند که مثلاً بیش از یک ساعت یا دو ساعت به یکی از بیماران سر نزدند بنابراین از این طریق بیمارستان ها به بازدهی بالاتری می رسند و مدیریت زمانی نیز بهتر صورت می گیرد.

به گفته این محقق ایرانی، این کار راندمان کاری را بالا برده و سبب رضایتمندی بیماران می گردد، به خصوص در بخش بیماری عفونی که ضروری است بدانیم چه کسانی باید در چه بخشی حضور یابند، به راحتی می توان گزارش ها را دریافت کرد.

صادرات محصولات حوزه ناباروری به کشور اسپانیا

میثم هرائینی مدیرعامل شرکت دیگری بود که با وی گفت وگو کردیم، این شرکت طرحی با عنوان طراحی، ساخت و تجاری سازی کیت های تشخیصی در زمینه درمان های ناباروری را ارائه داده است.

هرائینی در زمینه عملکرد این شرکت دانش بنیان گفت: ما تنها فراورینماینده کیت های تشخیصی در حوزه درمان ناباروری هستیم و محصولات مصرفی درمان های ناباروری را هم فراوری نموده ایم، شرکت ما از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه ابن سینا تشکیل شده و محصولات ما به شکلی است که توانسته ایم در سه سالی که از عمر شرکت می گذرد، همکاری شرکت های بین المللی را هم داشته باشیم به طوریکه محصولاتی در حد محصولات اروپایی فراوری کردیم و به کشور اسپانیا صادرات داشته ایم.

وی اضافه کرد: خریداری این کیت ها از کشورهای خارجی سبب خروج ارز از کشور می شد اما با توجه به بنیه ای که در کشور وجود داشت این کار را خودمان انجام دادیم.

سامانه الکترونیکی میز خدمت

شرکت دانش بنیان دیگری که با محققان آن گفت وگو کردیم، سامانه الکترونیکی میز خدمت را ارائه داده است.

شهره قدمی رئیس هیات مدیره این شرکت با بیان اینکه شرکت شان یک شرکت دانش بنیان در حوزه دولت الکترونیک است، گفت: کار شرکت ما پیاده سازی محصولات بومی و مبتنی بر فراوری محصولات داخلی در حوزه دولت الکترونیک است که در عمل باعث می گردد مدیران دستگاه های اجرایی و تصمیم گیرندگان کلان کشور بتوانند به اطلاعات مورد احتیاج برای تصمیم گیری دست یابند و آسیب شناسی های مناسبی را داشته باشند و به راهکارهای ایده آل و مبتنی بر واقعیت برسند.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر این طرح برای عامه مردم و کسب و کارها نیز مزیت دارد زیرا کارهایی نظیر ارائه درخواست و پیگیری را بدون مراجعه به شرکت انجام می دهند، ما امیدواریم بتوانیم با پیاده سازی یکپارچه در کل کشور، خشنودی و رضایت مردم را داشته باشیم، به عبارتی هدف نهایی و غایی ما ما خشنودی مردم و دولت به طور همزمان است.

با حمایت های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و نهادهای دیگر توانستیم شرکت را به عنوان یک استارتاپ در بیشتر استان ها معرفی کنیم.

کنترل تخریب آوار ناشی از زلزله

وارد شرکت بعدی که شدیم دو نفر از محققان ایرانی مشغول کار بر روی طرح شان که میراگر ویسکوز نام دارد، بودند؛ سیدامین موسوی مدیر شرکت و رضا اسفندیاری محقق طرح.

اسفندیاری طرح را به این صورت شرح داد که این طرح برای ساختمان ها در برابر زلزله و بادهای جانبی کاربرد دارد و بر حسب امکاناتی که به سازه می دهیم، عملکرد ارائه می دهد و برای ناحیه زلزله خیز مانند ایران که روی کمربند زلزله قرار گرفته بسیار مناسب است.

وی اضافه کرد: از این طرح برای ساختمان های در حال ساخت و در حال بهره برداری استفاده می گردد و بیشتر در منازل مسکونی، و اداره ها کاربرد دارد اما برای پل ها و سکوهای دریایی هم قابلیت مورد استفاده قرار می گیرد.

اسفندیاری با بیان اینکه از این میراگر بیشتر برای افزایش امنیت ساختمان استفاده می گردد، با این طرح، تخریب و آوار را چه در اجزای سازه و چه اجزای دیگر نخواهیم داشت، زیرا کارایی این سازه بر مبنای سرعت است که از زمین به ساختمان ها منتقل شده و توسط این میراگرها جذب می گردد و هر چه دامنه و فرکانس جا به جایی زمین بالاتر رود ساختمان سالم تر می ماند و خطری بابت آوار پیش نمی آید.

وی با بیان اینکه 6 سال کار علمی بر روی این میراگرها اجرا شده است، گفت: این میراگرها در حال حاضر قابلیت کاربرد دارد، از نمونه های کوچک آغاز شده و نمونه های واقعی آن را در حال حاضر ساخته ایم، نمونه 500 تنی آخرین نمونه ای بود که ما ساختیم و تست واقعی آن هم اجرا شده، طراحی ما به صورت غیرخطی است، یعنی از حدی بیشتر هر چقدر تقاضاهای ورودی زلزله بیشتر گردد، این میراگر جذب می نماید.

اسفندیاری گفت: هدف ما ارزان سازی این میراگرهاست، زیرا نمونه خارجی آن 12 هزار و 500 دلار است، نمونه های 250 تنی آن حدود 40 میلیون تومان است.

فناوری هایی برای طراحی خانه های هوشمند

آخرین شرکت دانش بنیانی که در بازدید یک روزه از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران پیروز به بازدید از آن شدیم، شرکتی بود که تجهیزاتی برای هوشمندسازی خانه ها فراوری می کرد.

با مجید شاملویی مدیر این شرکت درباره ایده طراحی و فراوری تجهیزات هوشمند اتوماسیون صنعت ساختمان و دستگاه های الکترومکانیکی صحبت کردیم، گفت: کلیت کار در زمینه خانه هوشمند این است که شما می توانید ادوات الکتریکی که داخل خانه دارید، مانند وسایل گرمایشی و سرمایشی، تلویزیون، درب های اتوماتیک و تمام وسایل الکتریکی را به وسیله اپلیکیشن نصب شده بر روی گوشی همراهتان کنترل کنید.

وی با شرح عملکرد این سیستم، گفت: ریموت ها به طور معمول مسائلی مانند آب خوردگی، گم شدن و تمام شدن شارژ را به همراه دارند ولی به وسیله ریموت هوشمند این مسائل نیز رفع می گردد و یک سیستم با امنیت بالا در اختیار شما قرار می گیرد که می توانید کدگذاری کنید و بی نهایت ریموت را در اختیار بی نهایت افراد ساختمان قرار دهید و برای آن ها معین دسترسی کنید، به طور مثال یکی از محصولات ما ریموت هوشمند است و نحوه کار با این ریموت به این صورت است که این ریموت را در پارکینگ منزل نصب می کنید و دیگر به هیچ ریموت همراهی احتیاج ندارید بلکه تمام ریموت های شما در یک اپلیکیشن در گوشی شما ادغام می گردد.

محصولات هوشمند حوزه روشنایی و امنیت

این محقق ایرانی گفت: محصول دیگر ما در حوزه روشنایی است، به این صورت که ماژول های ما سیستم های روشنایی منزل را کنترل می نماید و این مسئله مربوط به فضای منزل نیست، بلکه می توان در پاساژها یا هر مکانی از این سامانه استفاده کرد به این صورت که از هر مکانی خارج از خانه می توان چراغ ها را خاموش کرد.

شاملویی گفت: محصولات دیگر ما نیز در حوزه سیستم های نورپردازی است که به وسیله اپلی کیشن و ارتباط های شبکه محلی می توان آنها را کنترل کرد، مثلا می خواهید محیط رنگی داشته باشید بدون آنکه لامپ یا سیستم را عوض کنید، به وسیله اپلی کیشن نورپردازی محیط تغییر می نماید، شما می توانید در سالن های همایش، سینماها، پارک ها و آب نماها از این اپلیکیشن بهره ببرید و 16 میلیون رنگ از این طریق در نورپردازی ها فراوری می گردد، از طرف دیگر این سیستم دارای ورودی صداست یعنی شما می توانید با توجه به موزیکی که برای محیط پخش می گردد، تغییر رنگ را نیز انجام دهید.

شاملویی گفت: همچنین می توانید از راه دور، امنیت منزل را کنترل کنید و اگر سارق وارد خانه شد، این سیستم به وسیله گوشی همراه به شما آلارم می دهد.

سیستم های گرمایشی و سرمایشی هم هوشمند می شوند

به گفته شاملویی، همچنین برای سیستم های گرمایشی و سرمایشی نیز می توان از این سامانه استفاده کرد به این صورت که افراد می توانند یک ساعت یا دو ساعت قبل از رسیدن به منزل، سیستم گرمایشی یا سرمایشی خود را روشن نمایند.

به گزارش فارس، محققان ایرانی با بهره گیری از قوانین مصوب و تسهیلات ارائه شده از سوی نهادهای علمی در حال کوشش هستند تا فناوری را به خانه های مردم بیاورند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "خلق دستاوردهای بین المللی در اتاق های 12 متری دانشگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلق دستاوردهای بین المللی در اتاق های 12 متری دانشگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید