برگزاری جلسه کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با حضور معاون گردشگری

به گزارش وبلاگ رضا، جلسه کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل همراه با اعلام نظر مساعد مسئولان شهرهای این استان در توسعه گردشگری اردبیل برگزار گردید.

برگزاری جلسه کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با حضور معاون گردشگری

به گزارش وبلاگ رضا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل، محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور روز پنجشنبه 1 شهریور 97 در این نشست گفت: تمام ایده های معرفی استان اردبیل به عنوان پایلوت طبیعت گردی و آبدرمانی در کشور مورد حمایت است.

محب خدایی توضیح داد: مشهد به عنوان برند گردشگری مذهبی و اصفهان به عنوان برند گردشگری فرهنگی و تاریخی شناخته شده است.

او افزود: در وضعیت فعلی محور اصلی گردشگری اردبیل سرگرمی است اما می توان از ظرفیت آب های گرم معدنی برای برندسازی در این استان مدد گرفت.

معاون گردشگری کشور خلاصه کردن بهره گیری از آب های گرم در حد استخر شنا را مقبول ندانست و تاکید نمود: ضروری است از مفاهیم روز جهان در حوزه آبدرمانی بهره گرفت.

محب خدایی با تاکید به اینکه در ایجاد مزیت برای جذب گردشگر خارجی نیز این استان توانمندی هایی دارد، افزود: در صورتی که آبدرمانی به عنوان برند گردشگری این استان تعریف گردد زمینه برای حضور گردشگران مرفه با درآمد متوسط به بالا فراهم خواهد شد.

او به ضرورت تعریف پایلوت ریشه ای طرح های گردشگری در استان اردبیل تاکید نمود و اضافه نمود: 8700میلیارد تومان تسهیلات در کشور پیش بینی شده که بسته به توان استان ها و تعریف پروژه تخصیص خواهد یافت.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بهره وری طرح های گردشگری را نیز ضروری دانست و متذکر شد: راهبرد جامع بهره وری طرح های گردشگری در کشور تدوین شده و نیازمند برندسازی در حوزه گردشگری کشور هستیم.

محب خدایی با ذکر مثالی به برند اردبیل در آب های گرم معدنی و پل های معلق اشاره و تاکید نمود: ضروری است به تمام ذائقه ها پاسخ گفت و از فرصت های سرمایه گذاری استفاده بهینه داشت.

او تاکید نمود: یکی از آفت های ایده های گردشگری تکرار ایده ها است و این در حالی است که در مناطق باید متناسب با ظرفیت ها نسبت به پیاده سازی ایده ها اقدام کرد.

معاون گردشگری کشور با ذکر مثالی به پیاده سازی گردشگری کشاورزی و عشایر در پارس آباد تاکید نمود و گفت: نباید شیوه توسعه پارس آباد کپی برداری از شهر سرعین باشد.

به گفته محب خدایی در عین حال که سرعین می تواند به مرکز گردشگری آبدرمانی و پارس آباد به مرکز گردشگری کشاورزی تبدیل گردد، می توان دهکده های توریستی طبیعت گردی در شهرهای دیگر ایجاد کرد.

او ادامه داد: ضروری است پروژه هایی در استان اجرا گردد که منحصر به فرد بوده و از تازگی برخوردار است؛ به عنوان مثال اجرای پروژه هایی از این دست در منطقه نمونه گردشگری شورابیل مورد حمایت است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در مورد طرح اردبیل2020 نیز متذکر شد: این ایده به منزله این است که اردبیل مقصد و فرجامی برای برنامه های توسعه قائل شده است.

محب خدایی اضافه نمود: تحقق این شعار نیازمند استراتژی و تعریف رویدادهای متمایز و سازمان میراث فرهنگی نیز آماده حمایت از برنامه های تدوین شده است.

او افزود: درآمد گردشگری باید جایگزین صنعت نفت گردد و ضروری است در این راستا همه استان ها پای کار باشند.

او به معرفی توانمندی های سرمایه گذاری گردشگری کشور در نمایشگاه شهرگردشگر اشاره نمود و اضافه نمود: انتظار ما از استان ها حضور پربار در این نمایشگاه و معرفی توانمندی های گردشگری کشور است.

اکبر بهنام جو استاندار اردبیل در جلسه کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل توضیح داد: در مورد آب های گرم معدنی ظرفیت بی نظیری در استان داریم.

او اضافه نمود: استفاده صرف از آب های گرم معدنی به عنوان استخر شنا مقبول نیست و ضروری است مجتمع های بزرگ با هدف پزشکی آبدرمانی تعریف گردد.

استاندار اردبیل متذکر شد: در مورد رونق گردشگری آبدرمانی استان جلسات متعددی دایر شده و در نهایت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و میراث فرهنگی استان، طرح پزشکی آبدرمانی عملیاتی می گردد.

بهنام جو با اشاره به مشارکت دانشگاه های ترکیه در تحقق این مهم، توضیح داد: تا زمانی که مرکز آموزشی منسجمی به این منظور دایر نشده گروهی از پزشکان استان جهت آموزش اعزام می شوند.

رئیس کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان متذکر شد: با وجود اینکه متوسط سرانه درآمد مردم اردبیل کمتر از میانگین کشوری است، هم در بخش کشاورزی و هم گردشگری به درآمد مطلوب نرسیدیم.

او افزود: توسعه پزشکی آبدرمانی می تواند درآمد مطلوبی به دنبال داشته و از سویی مزیت استان را در سطح گسترده معرفی کند.

استاندار اردبیل همچنین به ضرورت توجه به گردشگری زمستانی استان تاکید نمود و اضافه نمود: به همین دلیل پروژه های متعددی در استان تعریف شده که از آن جمله احداث پنج پیست اسکی هدف گذاری شده است.

بهنام جو با اذعان به تحولات میراث فرهنگی استان در ماه های اخیر بیان نمود: تمام مسئولان استان نسبت به توسعه گردشگری استان رویکرد مثبتی دارند.

بهروز ندایی معاون امور عمرانی استانداری اردبیل در این جلسه، گردشگری را از محورهای اصلی توسعه استان دانست.

ندایی متذکر شد: با این وجود برای رونق گردشگری نیازمند تسهیلات هم در اجرای پروژه ها و هم در تامین زیرساخت ها هستیم.

او با ذکر مثالی به ضرورت حمایت از پروژه یونی هتل سرعین اشاره و تاکید نمود: انتظار می رود سازمان میراث فرهنگی کشور حمایت ویژه از پروژه های عمرانی گردشگری استان اردبیل داشته باشد.

در این جلسه شهردار اردبیل نیز این مجموعه را آماده همکاری و تعامل با طرح های گردشگری استان دانست.

حمید لطف اللهیان تاکید نمود: از جمله جاذبه های شاخص گردشگری شهر اردبیل دریاچه درون شهری شورابیل است که انتظار می رود در رونق و توسعه آن سازمان میراث فرهنگی نیز کمک گر مجموعه شهرداری باشد.

او با بیان اینکه هر اقدامی در این منطقه بر اساس طرح جامع انجام می گردد، به اجرای 20 میلیارد تومان پروژه در توسعه این منطقه اشاره نمود.

همچنین فرماندار پارس آباد به وجود جاذبه های متعدد در این شهرستان تاکید نمود و گفت: از جمله قلعه تاریخی اولتان، تپه نادری، تالاب ها و حاشیه ارس مستعد سرمایه گذاری گردشگری است.

علی علایی افزود: به توانمندی این شهرستان در دو حوزه گردشگری کشاورزی و طبیعت گردی اشاره و تاکید نمود: انتظار می رود به دلیل این توانمندی، نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان پارس آباد به اداره ارتقا یابد.

فرماندار بیله سوار نیز در این جلسه با تاکید به برگزاری سالانه جشنواره کوچ عشایر جعفر آباد بیله سوار، افزود: این جشنواره فرصت کم نظیری در معرفی توانمندی های عشایر کشور است.

حسن قبادی متذکر شد: با توجه به اهمیت این جشنواره ضروری است این رویداد در سطح بین المللی برگزار شده و برگزاری آن مورد حمایت قرار گیرد.

او تقویت و توسعه گردشگری عشایر را از اهداف و اولویت های این شهرستان دانست و تاکید نمود:از سویی با توجه به واقع شدن در مرز این شهرستان ظرفیت کم نظیری در گردشگری توریسم دارد.

همچنین فرماندار کوثر به وجود جاذبه های کم نظیر میراثی و طبیعی در این شهرستان اشاره و توضیح داد: از جمله باغات کوثر از جاذبه های کم نظیر شهرستان است.

وحید کنعانی کلور تاکید نمود: از دیگر جاذبه های این شهرستان حمام سنگی گیوی است که احداث مراکز اقامتی در پیرامون آن مورد حمایت است.

در این جلسه فرماندار نمین نیز به ضرورت تقویت سیاست های کلی گردشگری کشور تاکید نمود.

عاطف ناصری توضیح داد: مدیریت تئوریک در این حوزه جوابگو نیست و ضروری است مسئولان وارد عمل گرایی شوند.

او متذکر شد: نیازمند تقویت زیرساخت های گردشگری در استان اردبیل هستیم و به ویژه در راه های ارتباطی ضروری است زیرساخت ها تقویت گردد.

توسعه گردشگری روستایی اردبیل با اولویت دنبال می گردد

صغری فرشی سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: اردبیل در توریسم روستایی از قابلیت های کم نظیر برخوردار است و توسعه آن با اولویت دنبال می گردد.

فرشی توضیح داد: علاوه بر این در توریسم ورزشی و سلامت نیز این استان از قابلیت های کم نظیری برخوردار است.

او افزود: گردشگری اردبیل به منظور رشد و توسعه نیازمند تغییر نگرش است و در راستای رفتار سازی و هنجارسازی به مفاهیم جدیدی از جمله گردشگری کودک توجه شده است.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل ادامه داد: طرح گردشگری کودک با عنوان گزبیل برای اولین بار در استان معرفی شده و در حوزه گردشگری سلامت و ورزشی برنامه هایی در دست اجرا است.

فرشی متذکر شد: تحقق این برنامه ها نیازمند مشارکت دستگاه های اجرایی و نهادهای مدنی است و ضروری است مدیران کل نسبت به اجرای برنامه ها کمکگر ما باشند.

او همچنین به ضرورت توجه تمام دستگاه ها به تقویم گردشگری اردبیل شد و تاکید نمود: انتظار می رود فرصت ها و قابلیت ها به صورت گسترده در تقویم گردشگری لحاظ گردد.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین به استفاده از ظرفیت رویدادهای استارت آپ در توسعه گردشگری استان اشاره نمود.

منبع: میراث آریا

به "برگزاری جلسه کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با حضور معاون گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری جلسه کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با حضور معاون گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید