بختگان، تالابی که خشکید

به گزارش وبلاگ رضا، روی نقشه دنبالش نگردید. تالابی به نام بختگان دیگر روی نقشه وجود ندارد. از بختگان جز شوره زاری به جا نمانده و باید برای توصیف زیبایی های گذشته اش از فعل بود استفاده کرد. بله بختگان یکی از بزرگترین و زیباترین دریاچه های ایران بود و روزگاری هزاران فلامینگو در کنار این دریاچه جوجه آوری می کردند و زمین را زیباتر، حالا اما بختگان خشک شده است. شاید هم گاهی باید در سفرهایمان سری به این قربانیان توسعه بزنیم تا بدانیم که بی تدبیری با زیبایی های سرزمینمان چه می نماید.

بختگان، تالابی که خشکید

بختگان یکی از مهمترین تالاب های ایران در شرق استان فارس بود. دریاچه ای که سال ها مقصد مهاجرت پرندگانی مثل درنا و فلامینگو بود که از سرمای سیبری به بهار دلنشین ایران می آمدند و در کنار این دریاچه زیبا جوجه آوری می کردند. سال جاری هم با باران های بهاری که جانی دوباره به تالاب های ایران داد، فلامینگوها آمدند، تخمگذاری کردند، جوجه هایشان از تخم بیرون آمدند اما گرمای هوا جز شوره زاری از بختگان باقی نگذاشته بود و تعدادی از فلامینگوها قربانی شدند و تعدادی هم به همت محیط بانان نجات پیدا کردند. سال گذشته هم رسانه ها از تراژدی مرگ 2 هزار فلامینگو در بختگان نوشتند، تصویرهایی تلخ از مرگ فلامینگوها در این دریاچه برای همواره ثبت شده تا یادمان بماند با میراث طبیعی چه می کنیم.

تماشای روند جوجه آوری فلامینگوها در بختگان و پرواز درناها بر فراز آن روزگاری یکی از دیدنی ترین جاذبه های طبیعی استان فارس بود. به لطف رطوبتی که از دریاچه در منطقه ایجاد می شد، کوه های اطراف پر بودند از درختان زیتون و بادام که حالا آن درختان هم حال و روز خوشی ندارند. بختگان را سد سیوند و سد درودزن از استان فارس گرفت. سدهایی که آبگیریشان با حواشی و حرف و حدیث های بسیار همراه بود، اما بالاخره با تمام مخالفت ها آبگیریشان انجام شد تا حق آبه بختگان به جیب توسعه بریزد و این دریاچه زیبا برای همواره خشک گردد. در سفرتان به فارس حتما سری به شرق استان و بختگانی بزنید که روزگاری زیباییش فخر طبیعت فارس بود و حالا...

منبع: همگردی

به "بختگان، تالابی که خشکید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بختگان، تالابی که خشکید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید