گلین؛ عروس منطقه ژاوه رود کردستان

به گزارش وبلاگ رضا، روستاهای استان کردستان با هوای پاک و طبیعت زیبا و سرسبز خود مقصد خوبی برای گردشگران هستند که یکی از این روستاهای هدف گردشگری، روستای گلین از توابع بخش سیروان سنندج و در منطقه ژاوه رود واقع گردیده است.

گلین؛ عروس منطقه ژاوه رود کردستان

به گزارش وبلاگ رضا، 45 کیلومتر از شهر سنندج را که به سمت شهر کامیاران طی کنید و جاده های پیچ در پیچ و باغ های پُرثمر منطقه ژاوه رود را پشت سر بگذارید به روستایی می رسید که گلین نام دارد، عروس منطقه ژاوه رود.

بنا بر آثاری که وجود دارد و به گفته خود اهالی این منطقه، این روستا بیش از یک هزار سال قدمت دارد و محلی بوده که بزرگان و عالمان زیادی را در دل خود پرورش داده است.

گلین به معنی عروس و دره های تنگ است

در فرهنگ لغت هه نبانه بورینه ماموستا هه ژار نویسنده مشهور کُرد، گلین از کلمه کُردی گلی به معنای دره های تنگ گرفته گردیده و این روستا هم در دل دره های تنگی واقع گردیده است؛ هرچند کلمه گلین در زبان ترکی هم وجود داشته و به معنای عروس است، اما براساس شواهد و آنالیز های انجام گردیده در طول تاریخ در این منطقه هیچ ترکی ساکن نبوده است، پس همان معنی اول صحیح تر به نظر می رسد و شاید نامگذاری این روستا به نام گلین از منظر معنی دوم، به دلیل زیبایی های فراوان آن بوده است.

اما سایه درختان و سنگفرش مناسب روستا، راه را هموار می کند برای گردشی چندین ساعته در دل روستا؛ چشمه ها، حوض ها و درختانی با قدمت چندصد ساله در گلین، بی شک تو را مجذوب خود خواهد نمود.

خانه های روستای گلین پله کانی ساخته گردیده اند

خانه های این روستا همچون سخاوت دل اهالی آن بنا گردیده است، به صورت پله کانی و پشت بام هر خانه حیاط خانه همسایه است.

نمای کاهگلی خانه های اهالی این روستا بافت سنتی و دست نخورده و بکر روستا را نشان می دهد، به همین دلیل گلین یکی از 10 روستایی بود که سال گذشته منظر فرهنگی آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

گلین دارای سه مسجد، مدرسه ابتدایی، هدایت و دبیرستان، کتابخانه و خانه بهداشت هم هست و به شبکه تلفن ثابت و همراه و اینترنت هم متصل است.

هرچند در این روستا اکثر میوه ها و انواع سبزیجات کاشت می شوند اما محصول اصلی آن بیشتر توت فرنگی، گردو، شاتوت و توت سفید است.

در گردش در روستا، بوی نان تازه که دستپخت زنان روستاست از داخل کوی و برزن به مشام می رسد؛ از چندین دالان هم عبور می کنیم، مردمان آن از کوچک تا بزرگ آنها وقتی از کنارشان عبور کنی حتی اگر تو را هم نشناسند حتما سلامی از روی صدق و صفا نثار تو می نمایند.

وجود کوه بلند قاله گا در روبروی روستا

نمای روستا از روبرو به دو بخش تقسیم گردیده است و در روبروی روستا هم کوه قاله گا رخ می کند، کوهی به استقامت و صلابت مردمان گلین.

مردم این روستا به زبان هورامی یکی از گویش های زبان کُردی صحبت می نمایند و زن و مرد و کودک و پیر آن لباس محلی کُردی می پوشند.

اهالی این روستا به اعتقادات دینی بسیار پایبند هستند و احداث سه مسجد در این روستا خود گواهی بر این همین مدعاست؛ نماز جمعه هم هر جمعه با حضور پرشور مردم روستا در آن برگزار می گردد.

گلین 1300 نفر جمعیت دارد

عزیز قاسمی، عضو شورای اسلامی روستای گلین در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ رضا، می گوید: روستای گلین به صورت ثابت یک هزار و 300 نفر جمعیت دارد که در برخی از فصول به 2 هزار نفر هم می رسد.

وی بیان کرد: قدمت این روستا به یک هزار سال می رسد و هم اکنون از نعمت برق، آب و تلفن برخوردار است و گازرسانی آن هم از سال گذشته کلنگ زنی و در حال اجرا است.

وجود کلید چوبی با قدمتی 200 ساله

اما از جمله آثار تاریخی این روستا، وجود کلید چوبی با قدمتی 200 ساله است که دایه سلطنت پیرزن 85 ساله این روستا آن را نگهداری می کند و همزیستی اهالی روستا با طبیعت را نشان می دهد.

حمام عمومی قدیمی هم در این روستا وجود دارد که هم اکنون مورد استفاده قرار نمی گیرد، اما مکان آن هنوز باقی مانده است.

آبشار سروزنه نیز یکی از جاذبه های دیدنی این روستاست که با ارتفاع بلند و آب خروشان خود در نزدیکی روستا نمایان است.

اما روستای گلین دارای چشمه های بزرگ و کوچک بسیاری است اما چشمه بیلو مهمترین و بزرگترین چشمه این روستاست که در دل دره ای در پایین دست روستا قرار گرفته است و مردم روستا از آب گوارای آن برای آشامیدن استفاده می نمایند.

جاهای دیدنی و خوش آب و هوای گلین

از جمله دیگر جاهای دیدنی و خوش آب و هوای روستای گلین همچنین می توان به سه ردره، هانه چرمه، وارو ساوی، قازی بکر، رزوره، سه رباور، سه رو بازی، تونه سوره، پیرشریف، دگاو واری و... اشاره نمود که در اصطلاح محلی به این نام ها آنها را صدا می نمایند.

روستاهای وسی علیا، وسی سفلی و خانقاه در همسایگی روستای گلین قرار دارند و به روستاهای دولاب، درویشان، شیان، توریور، هشمیز و تخته هم نزدیک است.

با توجه به اینکه مسیر این روستا از جاده آسفالت خوبی برخودار است، از لحاظ بوم گردی و روستاگردی نیز طی چند سال اخیر بر روی این سرمایه گذاری گردیده و آژانس های مسافرتی، تورهای گردشگری را در مواقع خوش و آب و هوای سال در این روستا برگزار می نمایند که می تواند مقصد خوبی برای سایر گردشگران هم باشد.

گزارش از: ویدا باغبانی، خبرنگار وبلاگ رضا، منطقه کردستان

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "گلین؛ عروس منطقه ژاوه رود کردستان" امتیاز دهید

2 کاربر به "گلین؛ عروس منطقه ژاوه رود کردستان" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلین؛ عروس منطقه ژاوه رود کردستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید