پیدا شدن تاکسی از بین زباله ها!

به گزارش وبلاگ رضا، آقا درویش 70ساله که روزگاری راننده تاکسی بود، بر اثر یک عادت نادرست، از 20سال پیش اقدام به جمع آوری پسماند از محله ها و انبار آن در خانه اش کرد. در این مدت به قدری زباله دپو کرد که دیگر جایی برای خوابیدن نداشت و مجبور شد گوشه خیابان زندگی کند. از آن زمان، تاکسی او هم زیر زباله ها دفن شد.

پیدا شدن تاکسی از بین زباله ها!

وبلاگ رضا- مریم قاسمی: آقا درویش 70ساله است و عمرش را در محله خلیج فارس منطقه 18 گذرانده و به همین دلیل چهره آشنایی برای ساکنان محله است. گرچه به تنهایی زندگی می نماید، اما تا به حال هیچ وقت احساس تنهایی ننموده و اهل محله را جزء نزدیکانش می داند و اهالی نیز به او سر می زنند و جویای احوالش می شوند. به گفته ساکنان محله خلیج فارس، آقا درویش سال ها قبل یک تاکسی نارنجی داشت که با آن مسافرکشی می کرد، اما سال هاست کسی تاکسی او را در خیابان ندیده است. او از 20سال قبل تاکنون فقط با جمع آوری ضایعات و پسماند در خانه اش اوقاتش را گذرانده که البته طبق گفته خودش، فقط عادت بوده و اینکه مشغول به کاری باشد و عمر بگذراند. اما این عادت به مرور زمان دردسرهایی برایش درست می نماید که تنها با مداخله همسایه ها و اهل محل سرانجام می یابد. در این سال ها داخل خانه درویش چنان مملو از ضایعات شده بود که دیگر فضایی برای خواب و حتی استراحت او باقی نگذاشته بود. به همین خاطر در حاشیه بلوار خلیج فارس زندگی می کرد و این موضوع مردم را رنج می داد.

در گذشته آقا درویش ساکن محله خلیج فارس برای خود برو و بیایی داشت. مسافرکشی حرفه اصلی اش بود و ساکنان محله اذعان می نمایند همه مسافران او را فردی خوش مشرب و مهربان می شناختند. ضمن اینکه صدای خوبی هم داشت و گاهی برای اهل محل قطعه آوازی اجرا می کرد تا باعث شاد و شادمانی آنها گردد. البته اکنون اوضاع و احوال این شهروند که سال های طولانی با مردم و در میان آنها بوده، متفاوت شده است.

همسایه ها به داد آقا درویش رسیدند

به یاری ساکنان محله خلیج فارس خانه آقا درویش را پیدا می کنیم. ساختمانی قدیمی با حیاطی بزرگ که در میان انبوهی از ضایعات و پسماند دفن شده است، حتی مقداری از این پسماندها در بیرون از خانه و کنار دیوار روی هم انباشته شده و چهره محله را تغییر داده است. شاید باورش سخت باشد که حتی امکان ورود به داخل حیاط خانه برای یکنفر هم وجود نداشت. دور تا دور درخت توت وسط حیاط پرشده از انواع زباله. آقا درویش در طول 2دهه گذشته چندین تن ضایعات و پسماند از گوشه و کنار محله جمع آوری و به محل زندگی اش منتقل نموده است. او هر چیز دورریزی که در محله ها دیده و علاقه به جمع آوری داشته را به خانه آورده و در گوشه ای گذاشته و به مرور زمان این ضایعات به کوهی از زباله تبدیل شده که حتی تا سقف اتاق ها را پر نموده است. درویش که متوجه حضورمان در محل زندگی اش می گردد، خودش را می رساند. ابتدا سکوت می نماید و بعد از دردسرهایی که تحمل می نماید برایمان حرف می زند. تعریف می نماید که این ضایعات ها همه جای خانه اش را اشغال نموده و دیگر نمی تواند آنجا زندگی کند. طولی نمی کشد که همسایه ها و اهالی این موضوع را به اطلاع مسئولان شهرداری منطقه 18 مستقر در ناحیه5 می رسانند تا با یاری آنها، پسماندها را از خانه درویش خارج نمایند.

فکر می کردم هر چه که خار آید، روزی به کار آید!

سئوالی ذهنمان را درگیر خود می نماید که این همه ضایعات جورواجور و پسماندهایی از وسایل مختلف به چه دردی می خورد؟ آقا درویش که هنوز تتمه ای از ذوق شعر و ادبیات فارسی در وجودش باقی مانده لبخندی می زند و می گوید: از قدیم گفته اند که هر چه خار آید، روزی به کار آید. من هر وقت در محله وسایل دورریز و اشیای مختلف می دیدم، فکر می کردم که بعدها می توانم از آنها برای ساختن وسایل دیگر استفاده کنم و به هر حال به درد کاری می خورد. به همین دلیل همه را در گوشه و کنار خانه ام جمع کردم، اما نمی دانستم که این کار برای من گران تمام می گردد. البته کسی به خانه ام رفت و آمد نداشت، مگر همسایه ها که برخی وقت ها سر می زدند. در طول این مدت همه وسایل ضایعاتی را گوشه ای از خانه رها می کردم و بعد از مدتی دیدم که دیگر نمی توانم آنها را مرتب کنم. کسی را نداشتم که یاریم کند، به همین دلیل این ضایعات را به همان شکل رها کردم و به دلیل اینکه جایی برای زندگی نداشتم آواره خیابان ها شدم. در واقع علاقه زیاد به جمع آوری خرده ریز و ضایعات مردم باعث شد تا به این روز بیفتم.

تاکسی نارنجی در میان خروارها ضایعات

جلو در خانه درویش شلوغ است و حتی از محله های دیگر هم برای دیدن این شرایط به اینجا آمده اند. با پیگیری اهالی، کارگران شهرداری با خودروهای سنگین به محل زندگی آقا درویش می آیند تا پاکسازی و انتقال ضایعات به بیرون از خانه را آغاز نمایند. رحیم سعیدی شهردار ناحیه5 منطقه18 هم به محل آمده است. او عنوان می نماید که امکانات و وسایل مورداحتیاج را به کار گرفته اند تا پاکسازی خانه این شهروند در کمترین زمان ممکن انجام گردد، اما آنالیز ها نشان می دهد که انتقال این حجم از پسماند و ضایعات احتیاج به چند روز فرصت دارد. کارگران شهرداری پس از گذشت چند ساعت محوطه حیاط خانه آقا درویش را خلوت می نمایند تا بتوانیم چند متر جلو برویم. همین موقع با صحنه عجیبی روبه رو می شویم. با کوشش کارگران خدمات شهری و انتقال حجم زیادی از کارتن، مقوا و... به یکباره تاکسی نارنجی رنگی از زیر آنها بیرون می آید. آقا درویش که از ملاقات یار قدیمی اش شادمان شده و می گوید: تا وقتی که این خودرو از رده خارج نشده بود، با آن مسافرکشی می کردم و زمانی که به دلیل فرسودگی، ناچار شدم ماشینم را گوشه حیاط خانه رها کنم، تا امروز آن را ندیده بودم.

یاری همسایه ها به هم محله ای و محله

روی سقف و صندوق تاکسی و اطراف آن پر از زباله های ریز و درشتی است که سال ها در اینجا جمع شده اند. از مهدی معانی رئیس اداره خدمات شهری ناحیه5 شهرداری منطقه18 می پرسیم که آیا این پسماندها و ضایعات ارزش مادی دارد یا خیر؟ او نتیجه بازدید کارشناسان این حوزه را بیان می نماید و می گوید: متأسفانه حجم زیادی از پسماندهای خشک انباشته شده در این خانه فاسد شده و قابل بازیافت نیست. دلیل آن نگه داری غیراصولی و نامناسب اینگونه پسماندهاست که مدت زمان طولانی زیر برف و باران مانده و با ایجاد کپک و فرآیندهای شیمیایی به زباله های فاسد تبدیل شده است. ناگفته نماند اهالی محل به ویژه همسایه ها گلایه و نگرانی هایی در زمینه شرایط غیربهداشتی این خانه داشتند. مثلاً انتشار بوی تعفن در محل یا ازدیاد حشرات و حیوانات موذی و... به هرحال شهروندان با پیگیری این مشکل، ابتدا به هم محله ای خود و در مرحله دوم به حفظ بهداشت و محیط زیست محله شان یاری نموده اند.

در این میان یکی از اهالی دوست دارد درباره آقا درویش برای ما صحبت کند. می گوید: چون همه اهل محل آقا درویش را دوست دارند، تصمیم گرفتیم که به او یاری کنیم. راستش می خواستیم زودتر از این به او یاری کنیم، اما خیال می کردیم از ما دلگیر گردد. روزی که فهمید قصد داریم به شرایط خانه اش سرو سامان دهیم، شادمان شد. انگار خودش می دانست که از عهده جمع آوری این همه زباله برنمی آید و نمی دانست که مسئولان شهرداری هم به یاریش می آیند. احساس کردم شادمان شد از اینکه خانه اش مثل گذشته تمیز و مرتب می گردد. این هم محله ای ادامه می دهد: بارها دیده بودم که از روی اجبار در پیاده رو بلوار سینا در محله خلیج فارس می خوابید چون در خانه اش جایی برای استراحت و زندگی وجود نداشت. خیلی وقت ها از او می خواستم به خانه ما بیاید و ساعتی استراحت کند، اما او عزت نفس زیادی دارد و همواره می گفت خودم خانه دارم. او آنقدر انسان خوبی است که نمی خواهد همسایه ها را به زحمت بیندازد!

حضور آقا درویش در کارگاه شاد زیستن

کوشش و زحمت مسئولان شهرداری منطقه18 فقط به پاکسازی خانه و انتقال زباله ها و پسماندهای انباشته شده محدود نشده است. این طور که معانی، رئیس اداره خدمات شهری ناحیه5 منطقه18 عنوان می نماید، در این عملیات از خانه او 12مرتبه بارگیری زباله با خودرو خاور صورت گرفته و البته مقداری از ضایعات آهن آلات قابل بازیافت توسط پیمانکار مربوطه از این شهروند خریداری شده است. سعید رحیمی شهردارناحیه5 هم عنوان می نماید که با هماهنگی های صورت گرفته، معاینه رایگان این شهروند از طرف اداره سلامت شهرداری منطقه پیگیری می گردد تا هرکاری از دست مدیریت شهری برمی آید، برای یاری به این شهروند انجام گردد. یکی دیگر از اقدامات شهرداری ناحیه5 هماهنگی و فراهم کردن شرایط مناسب برای حضور آقا درویش در اجتماع و ایجاد فضای امیدبخش برای اوست. از این رو این شهروند علاوه بر شرکت در کارگاه های رایگان شاد زیستن، در برنامه های مختلف مانند تورهای تفریحی و گردشی شرکت خواهد نمود.

عکس ها: محمد عباس نژاد

منبع: همشهری آنلاین

به "پیدا شدن تاکسی از بین زباله ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیدا شدن تاکسی از بین زباله ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید