عکس ، حس لامسه عجیب این دستکش دانشمندان را شوکه کرد

به گزارش وبلاگ رضا، زومیت نوشت: دستکش HaptGlove با استفاده از بازخورد لمسی، امکان احساس شکل، میزان و بافت اشیا را در محیط های مجازی فراهم می نماید.

عکس ، حس لامسه عجیب این دستکش دانشمندان را شوکه کرد

محققان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) دستکش جدیدی ساخته اند که به شما اجازه می دهد حس واقعی لمس اجسام را در دنیا های مجازی تجربه کنید. این تیم اعلام نموده است دستکش آن ها با نمونه های موجود تفاوت دارد. گفته می گردد HaptGlove به طور لحظه ای به نوک انگشتان کاربر فشار وارد می نماید تا بدین طریق امکان احساس بافت اشیا را در فضای واقعیت مجازی ارائه دهد.

HaptGlove از بازخورد لمسی، کنترل پنوماتیک و فناوی سنجش میکروسیال بهره می برد. براساس ادعای تیم NUS، ویژگی های مذکور به کاهش ابعاد، وزن و بعلاوه کاهش استفاده از لوازم جانبی حجیم در دستکش آن ها یاری نموده است.

دستکش HaptGlove پنج جفت ماژول بازخورد لمسی دارد که درواقع برای هر انگشت یک ماژول درنظر گرفته است. این بخش ها به صورت بی سیم کنترل می شوند تا اشیا واقعیت مجازی را با توجه به شکل، میزان و بافت آن ها تشخیص دهند. علاوه براین فشار لحظه ای با فرورفتگی پنوماتیک میکروسیال، به نوک انگشتان کاربر وارد می گردد و بدین ترتیب می تواند احساس لمس بهتری از تعامل با اشیا در محیط های مجازی ارائه دهد. این دستکش برای شبیه سازی بهتر شکل و بات اجسام، موقعیت انگشت را بیشتر محدود می نماید.

محققان NUS خاطرنشان کردند اگرچه دستکش های لمسی، محصولات جدیدی نیستند اما نمونه های موجود در بازار که بیشتر از موتورهای لرزشی استفاده می نمایند، احساس لامسه واقعی را ارائه نمی دهند. به عنوان مثال دستکش های لمسی کنونی امکان شبیه سازی دقیق احساس درمورد شکل یا سختی یک جسم واقعیت مجازی را ندارند.

بعضی دیگر از دستکش های لمسی عرضه شده بازار که از محرک های پنوماتیک برای ایجاد حس فشار استفاده نموده اند، ازنظر طراحی حجیم هستند و به همین علت حرکت کاربر را محدود می نمایند.

لیم چوی تک، مدیر مؤسسه نوآوری و فناوری NUS که رهبری تیم تحقیقاتی سازنده دستکش HaptGlove را برعهده داشته است اظهارداشت:

تجربه من با واقعیت مجازی و متاورس همواره رضایت بخش نبوده است. واقعیت نباید فقط به تجربه دیداری و شنیداری خلاصه گردد و افراد باید بتوانند با اجسام موجود در این محیط ها تعامل داشته باشند. بااین حال، روش های کنونی برای فشار دادن روی یک پنل مجازی یا تعامل با آواتارهای دیگر، فاقد حس لمسی است که در دنیا واقعی آن را تجربه می کنیم.

- لیم چوی تک

مقالات مرتبط:

سردرد و حالت تهوع در سربازان؛ کنگره آمریکا موقتاً خرید عینک رزمی مایکروسافت را متوقف کرد

فناوری جدیدی که امکان احساس بو را در متاورس فراهم می نماید

به گزارش ZDNet، محققان NUS با استفاده از نرم افزاری که خودشان توسعه داده اند، نرخ تأخیر بصری و هپتیکی HaptGlove را به کم تر از 20 ثانیه رسانده اند که سریع تر از سایر دستکش های لمسی است. وزن این محصول نیز 250 گرم اعلام شده است. درمقام مقایسه، سبک ترین دستکش لمسی موجود در بازار 450 گرم وزن دارد.

مدل مفهومی HaptGlove اولین بار در سال 2019 به نمایش عایدی و اولین نمونه آن دوسال بعد توسعه داده شد و برای آزمایش دراختیار 20 کاربر نهاده شد.

تیم تحقیقاتی NUS درخواست ثبت اختراع دستکش لمسی HaptGlove را نیز ارائه داده اند و قصد دارند این محصول را در دوسال آینده تجاری سازی نمایند. این تیم بعلاوه می خواهد دستکش خود را با نصف قیمت محصولات مشابه موجود در بازار عرضه کند. درحال حاضر این محصولات بین پنج تا 20 هزاردلار قیمت دارند.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "عکس ، حس لامسه عجیب این دستکش دانشمندان را شوکه کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، حس لامسه عجیب این دستکش دانشمندان را شوکه کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید