معرفی فراری پروسانگ و مقایسه این شاسی بلند با رقبا

به گزارش وبلاگ رضا، فراری پروسانگ محصولی شاسی بلند از این خودروساز ایتالیایی است که برای پیروز شدن در بازار رقبای سرسختی دارد. در این گزارش با محصول آینده فراری و مقایسه آن با رقبا آشنا شوید.

معرفی فراری پروسانگ و مقایسه این شاسی بلند با رقبا

وبلاگ رضا - فراری میخواهد تا چند سال آینده از خودروی شاسی بلند پروسانگ رونمایی کند که برای حضور پیروز در بازار با محصولاتی از استون مارتین، لامبورگینی، مرسدس بنز، رولزرویس، پورشه و بنتلی رقابت خواهد نمود.

بیش از 20 سال پس از انقلاب پورشه کاین در بازار خودروهای اسپرت چهاردر، فراری خاتمه خود را برای معرفی اولین شاسی بلند آماده می نماید. به گزارش Carscoops، فراری سال ها رونق شاسی بلند را نادیده گرفت و ادعا می کرد چنین مفهومی با ارزش برند این شرکت مطابقت ندارد و همچنان پیروز به ایجاد تجارت بسیار سودآوری شد. اما اکنون تمام رقیبان عظیم فراری که در زمینه فراوری خودروهای لوکس و سوپراسپرت فعالیت می نمایند (به استثنای مک لارن)، در سبد محصولات خود یک خودروی شاسی بلند دارند و تقاضای مشتریان برای چنین محصولاتی بسیار زیاد است و بازار این خودروها همچنان با سرعت زیادی رشد می نماید. اگر فراری به مشتریان خود شاسی بلند ارائه ندهد، آن ها از جای دیگری خرید خواهند کرد و در شرایط کنونی که باید سهام داران را راضی نگه داشت، این امر به سادگی انجام نمی گردد. این تمام چیزی است که ما تا به امروز می دانیم.

تصاویری که از خودروی شاسی بلند فراری پروسانگ (Purosangue) در این مقاله می بینید، به وسیله فرانسوئیس هوبرت از شرکت SB-Medien برای وب سایت CarScoops ساخته شده است. این تصاویر، طرح ها و ایده های احتمالی هستند که بر اساس نمونه های اولیه جاسوسی و بعلاوه اطلاعاتی که اعضای تحریریه CarScoops به دست آورده اند، ساخته شده اند و هیچ ارتباطی با شرکت فراری ندارند و آن ها چنین تصاویری را تأیید نکرده اند.

شاید به آن پروسانگ بگویند

پروسانگ به معنای خون خالص است که می تواند روش فراری باشد تا به ما بگوید این محصول ممکن است اولین خودروی چهاردر فراوریی این شرکت باشد؛ اما همچنان مانند سایر خودروهای فراری واقعی رانندگی می نماید. یا ممکن است فراری به ما یادآوری کند که پروسانگ روی پلتفرم واقعی فراری سوار خواهد شد، درحالی که رقبایی مانند بنتلی بنتایگا و لامبورگینی اوروس می توانند DNA خود را از فولکس واگن توارگ دریافت نمایند. در هر صورت پروسانگ باید قبل از خاتمه سال 2022 به فروش برسد.

مشکل کوچک این است که نام پروسانگ متعلق به یک مؤسسه خیریه ضد دوپینگ است و اگر چالش قانونی فراری برای استفاده از این نام ناپیروز باشد، باید نام نوی برای آن ارائه دهد.

پروسانگ در واقع شاسی بلند نیست

فراری از کلمه شاسی بلند متنفر است و ترجیح می دهد پروسانگ را FUV یا خودروی مفید و کاربردی فراری (Ferrari Utility Vehicle) بنامد. خب وقتی شرکت 20 سال دیرتر بخواهد وارد بازار خاصی گردد، باید حداقل علت خوبی داشته باشد. با نادیده گرفتن این واقعیت که بسیاری از مردم تصور می نمایند هر خودروی فراری یک وسیله نقلیه FU است، این شرکت احتمالا میخواهد به نکته خاصی اشاره کند.

درحالی که ما دقیقاً نمی دانیم ارتفاع پروسانگ چقدر است، حتی از این عکس های شگفت انگیز خودروهای در حال توسعه ای که زیر بدنه مازراتی لوانته پنهان شده اند، معین می گردد که این خودرو بیشتر از آن که شاسی بلند باشد، کراس اور است و خط سقفی پایین تری نسبت به لامبورگینی اوروس یا بنتلی بنتایگا دارد. خط سقفی پایین تر باید به آن مرکز ثقل پایین تری بدهد که دینامیک آن را شبیه مدل های کوپه نشان دهد.

نقاط مشترک زیادی با فراری روما دارد

پروسانگ اولین خودروی پیشرانه جلو پس از روما است که از پلتفرم ماژولار نوی که این شرکت در سال 2018 معرفی کرد، استفاده می نماید. معماری آلومینیومی به منظور ایجاد فضایی برای نشستن چهار مسافر به جای دو مسافر (در فراری روما) سازگاری یافته است؛ اما هنوز از طرح خودروی اسپرت بهره می برد که در آن پیشرانه در جلو و جعبه دنده به همراه دیفرانسیل در عقب نصب شده است.

تا به امروز، فراری مراقب بوده است تا خودروهای آزمایشی پروسانگ را زیر بدنه مازراتی لوانته مخفی کند؛ اما ما انتظار داریم که مدل اصلی دارای فاصله بین دو چرخ عظیم تر و بدنه ای چشمگیرتر همراه با کاپوتی باشد که درست بین دو چراغ LED باریک قرار می گیرد. قسمت عقب دارای درِ پنجم لیفت بک برای دسترسی به صندوق عقب است.

پروسانگ دارای نسخه های هیبریدی هم خواهد بود

گزارش ها نشان می دهد فراری پروسانگ با پیشرانه V12 تنفس طبیعی راه اندازی می گردد و این پیکربندی را هیچ کدام از رقبا ارائه نمی دهند و به فراری مزیت در خور توجهی می دهد. مدیر ارشد بازاریابی این خودروساز به نشریه اتو اکسپرس گفت افزودن نیروی هیبریدی به پیشرانه V12 باعث اضافه وزن بیش از حد خودرو می گردد، بنابراین انتظار داشته باشید که این پیشرانه بدون یاری موتور الکتریکی کار کند، اگرچه با حدبیشتر 800 اسب بخار، قدرت کمی نخواهد داشت. انتظار می رود این خودرو بتواند در حدود 3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و بیشینه سرعت آن به 320 کیلومتر بر ساعت می رسد.

با توجه به شرایط کنونی، احتمالاً مدتی بعد از عرضه اولیه پروسانگ، گزینه پیشرانه V8 هیبریدی که فناوری خود را از پیشرانه 4 لیتری SF90 استراداله قرض می گیرد، راهی بازار گردد؛ با این تفاوت که پیشرانه پلاگین هیبریدی آن در عقب با جعبه دنده دو کلاچه نصب خواهد شد. اما با توجه به اینکه پیشرانه های SF90 در مجموع 986 اسب بخار قدرت دارند، احتمالاً به طور در خور توجهی تنظیم شوند تا مدل V12 را تحت الشعاع قرار ندهند.

به هر حال پیشرانه خورجینی هشت سیلندر 3.8 لیتری فراری روما با قدرت 612 اسب بخار گزینه بهتری برای خودروهای GT به نظر می رسد. بعلاوه به احتمال زیاد نسخه ای از پیشرانه V6 هیبریدی فراری 296 GTB با قدرت 803 اسب بخار بعداً به اسم مدل های پایین تر اضافه خواهد شد.

پروسانگ از سیستم چهار چرخ محرک بهره می برد

ترکیب پیشرانه V12 تنفس طبیعی با جعبه دنده ساده عقب و فرمان چهار چرخ، در واقع بازسازی فراری 812 سوپرفست به صورت مدل چهار سرنشین است و مطمئناً نقطه تمایزی برای اولین شاسی بلند فراری ایجاد می نماید و تجربه واقعی از خودروهای اسپرت را برای مشتریان به ارمغان می آورد.

بیشتر مردم از شاسی بلندهای خود انتظار چیزهای خاصی دارند که شامل توانایی رانندگی آف رود و احساس دسترسی به چهار چرخ می گردد، بنابراین ما فکر می کنیم فراری پروسانگ به احتمال زیاد چهارچرخ محرک خواهد بود یا حداقل بیشتر نسخه ها چنین خواهند بود.

فراری SF90 از موتورهای الکتریکی در محور جلو استفاده می نماید؛ اما طرح پیشرانه جلوی پروسانگ به این معنی است که احتمالاً جایی در جلو برای سیستم هیبریدی وجود ندارد، بنابراین موتور مدل های هیبریدی در عقب نصب می شوند. در عوض، انتظار می رود که پیشرانه را در مدل های V12 و V8 همچون GTC Lusso، در محور جلو قرار دهد.

پروسانگ دارای سیستم تعلیق با قابلیت تنظیم ارتفاع است

حتی سوپراسپرت ترین شاسی بلندها هم باید بتوانند تعلیق خود را برای بعضی از حرکت های سبک آف رود (خارج از جاده) بالا بیاورند، بنابراین پروسانگ دارای اولین سیستم تعلیق فراری با قابلیت تنظیم ارتفاع خواهد بود. فنرهای بادی واضح ترین انتخاب هستند؛ اما آیا فراری برنامه متفاوتی دارد؟ اطلاعات منتشر شده برای سرمایه گذاران نشان می دهد دارای سیستم تعلیق نوآورانه و نو خواهد بود، بنابراین باید منتظر ماند و دید دقیقاً منظور از آن چیست.

کابین پروسانگ شیک و الهام گرفته از فراری روما است

مسئولان فراری می گویند که فضای داخل کابین پروسانگ برای نشستن چهار عظیمسال، جادار و راحت خواهد بود و ما شایعات تأیید نشده ای را شنیده ایم مبنی بر اینکه درهای عقب ممکن است مانند رولزرویس کالینان، از نوع درهای لولاعقب (rear-hinged doors) باشند. فضای سر و جلوی پای سرنشینان هم باید بیشتر از GTC4 Lusso باشد که در اینجا نشان داده شده است.

سرنشینان جایگاه عقب از گزینه سیستم تفریح بهره خواهند برد، درحالی که داشبورد و کنسول بسیار کمتر از خودروهای اسپرت 296 GTB و SF90 بر راننده تمرکز می نمایند. بنابراین درحالی که پروسانگ از نمایشگر جلوداشبورد دیجیتال، صفحه نمایش هدآپ و فرمان چندکاره نسل نو SF90 بهره می برد، سیستم تفریح معمولی هم در کنسول مرکزی (شاید مانند آنچه در روما معرفی گردید) وجود دارد. علاوه بر این، نمایشگر جداگانه ای برای سرنشین جایگاه جلو در بالای جعبه داشبورد تعبیه شده است.

پروسانگ احتمالا قیمت بالایی خواهد داشت

مقرون به صرفه ترین خودروی فراری، روما با قیمت 222 هزار دلار (172 هزار پوند) است و ما انتظار نداریم پروسانگ قیمت پایین تری داشته باشد. در آینده نزدیک معین می گردد که خریداران باید چقدر برای اضافه کردن درهای عقب به فراری خود هزینه نمایند؛ اما برای مقایسه بد نیست بدانید GTC4 Lusso که فراوری آن به تازگی متوقف شد و پروسانگ به طور واقعی جایگزین آن می گردد، 263 هزار دلار در مدل V8 و 303 هزار دلار در مدل V12 برای مشتری هزینه داشت.

دو شاسی بلند دیگر فراری در دست ساخت است

هنوز در کوشش هستید تا خود را با ایده شاسی بلند فراری در آینده تطابق دهید؟ پس برای بمب خبری بعدی هم آماده شوید، زیرا مجله خودرو انگلستان ادعا می نماید که فراری میخواهد پس از پروسانگ، دو شاسی بلند تمام برقی دیگر با کد F244 و F245 در سال های 2024 و 2026 به بازار بفرستد. به گزارش نشریه Car، این پلتفرم می تواند تا چهار موتور الکتریکی را در خود جای دهد، قدرتی حدود 610 اسب بخار دارد و از باتری مقیاس پذیر با ظرفیت پایه 80 کیلووات ساعت (که به نظر می رسد بسیار بد است) استفاده می نماید.

رقبای عجیب فراری پروسانگ را بشناسید

فراری می خواهد به همه بگوید که پروسانگ هیچ رقیب مستقیمی ندارد؛ اما واقعیت این است که بازار عجیب و غریب خودروهای چهاردر، مملو از سدان های اسپرت، کراس اور و شاسی بلند است. بیایید نگاهی به رقبای اصلی فراری پروسانگ داشته باشیم.

استون مارتین DBX

قیمت: 179,986 دلار (158 هزار پوند)

پیشرانه: 4 لیتری توئین توربو خورجینی هشت سیلندر

قدرت: 542 اسب بخار

گشتاور: 700 نیوتن متر

صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت: 4.3 ثانیه

حدبیشتر سرعت: 291 کیلومتر بر ساعت

همچون فراری، استون مارتین هم در ورود به بازار کراس اور تأخیر داشت؛ اما این شرکت زمان ازدست رفته را جبران کرد و تقاضا برای DBX در امسال باعث شد تا فراوری این شرکت 224 درصد افزایش یابد. استون مارتین DBX بلندتر از فراری پروسانگ به نظر می رسد و از پیشرانه 4 لیتری خورجینی هشت سیلندر توئین توربو AMG استفاده می نماید. سیستم تفریح این خودرو هم از مرسدس بنز گرفته شده؛ اما متأسفانه یک نسل عقب است، بنابراین قابلیت صفحه نمایش لمسی در آن وجود ندارد.

بنتلی بنتایگا W12

قیمت: 245 هزار دلار

پیشرانه: 6 لیتری توئین توربو W12

قدرت: 626 اسب بخار

گشتاور: 900 نیوتن متر

صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت: 3.9 ثانیه

حدبیشتر سرعت: 305 کیلومتر بر ساعت

بنتلی بنتایگا ممکن است مانند فراری پروسانگ، اسپرت به نظر نرسد؛ اما برند سازنده آن از اعتبار مناسبی برای رقابت با فراری برخوردار است و قطعاً این خودرو از نظر عملکرد هم چیزی کم ندارد. بیشتر خریداران پرداخت 177 هزار دلار را برای خرید بنتایگا مجهز به پیشرانه خورجینی هشت سیلندر با قدرت 542 اسب بخار (صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت در 4.4 ثانیه) و پیشرانه هیبریدی نو 443 اسب بخاری (صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت در 5.2 ثانیه) بیش از حد مناسب می دانند؛ اما بنتلی با دریافت 68 هزار دلار دیگر، آپشن پیشرانه 12 سیلندر را هم به مشتریان ارائه می دهد.

لامبورگینی اوروس

قیمت: 207,326 دلار (177,641 پوند)

پیشرانه: 4 لیتری خورجینی هشت سیلندر توئین توربو

قدرت: 641 اسب بخار

گشتاور: 850 نیوتن متر

صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت: 3.2 ثانیه

حدبیشتر سرعت: 305 کیلومتر بر ساعت

لامبورگینی ساخت خودروهای شاسی بلند را در دهه 1980 شروع کرد؛ اما اینجا است که شباهت های کانتاش LM002 مجهز به پیشرانه V12 و اوروس به خاتمه می رسد. شاسی بلند فعلی لامبورگینی از پلتفرم مشترک با بنتلی بنتایگا و پورشه کاین بهره می برد، هرچند طراحی ظاهری شبیه به سوپراسپرت زاویه ای بدین معنا است که فقط علاقه مندان به خودرو از آن لذت می برند. هیچ گزینه ای برای پیشرانه V10 یا V12 وجود ندارد و ما هنوز منتظر عرضه نسخه برقی پلاگین هیبریدی (PHEV) لامبورگینی اوروس هستیم، بنابراین تنها پیشرانه 4 لیتری خورجینی هشت سیلندر توئین توربو وجود دارد؛ اما به گونه ای تنظیم شده است که قدرتی را که از یک لامبورگینی انتظار دارید، ارائه دهد.

مرسدس میباخ GLS 600

قیمت: 161,550 دلار (164,870 پوند)

پیشرانه: 4 لیتری توئین توربو V8

قدرت: 550 اسب بخار

گشتاور: 730 نیوتن متر

صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت: 4.8 ثانیه

حدبیشتر سرعت: 250 کیلومتر بر ساعت

اگر جلوپنجره باشکوه میباخ GLS 600 و قیمت 60 هزار دلاری آن را حذف کنیم، با مرسدس GLS 550 معمولی روبرو خواهیم شد. این امر باعث می گردد تا میباخ برای رفت وآمد بین هتل های شیک لندن بسیار مناسب تر از فراری باشد؛ اما حتی با پیشرانه خورجینی هشت سیلندر 550 اسب بخاری آن هم در جاده های کوهستانی بالای نیس فرانسه، چندان سرگرم نماینده نیست.

مرسدس بنز، خودروی AMG GLS 63 را با پیشرانه 603 اسب بخاری با تقریباً 30 هزار دلار کمتر ارائه می دهد. اما علاوه بر قیمت، قدرت پیشرانه هم اهمیت زیادی برای بیشتر خریداران دارد و آن ها نمی خواهند خودرویی ضعیف بخرند؛ بنابراین اگر در پی شاسی بلند با برند AMG هستید، ما به جای آن شاسی بلند جعبه ای G 63 را انتخاب می کنیم.

پورشه تایکان توربو S کراس توریسمو

قیمت: 187,600 دلار (140,360 پوند)

پیشرانه: دو موتور الکتریکی، باتری 93.4 کیلووات ساعت

قدرت: 750 اسب بخار

گشتاور: 1،050 نیوتن متر

صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت: 2.7 ثانیه

حدبیشتر سرعت: 250 کیلومتر بر ساعت

آیا متقاعد نشده اید که خودروی برقی، جایگزین مناسبی برای فراری است؟ نگاهی دیگر به سرعت گیری صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت پورشه تایکان توربو S کراس توریسمو بیندازید. ممکن است تایکان مانند خودروهای سوپراسپرت به نظر نرسد؛ اما این تنها خودرویی است که واقعاً مانند عملکرد خوبی در راستا مستقیم و شتاب گیری دارد. با توجه به طراحی کراس اور و دماغه کوچک، پروسانگ مسلماً از نظر روح طراحی و ابعاد شباهت بیشتری به پورشه تایکان دارد؛ درحالی که این شباهت ها نسبت به سایر رقبا دیده نمی گردد.

رولزرویس کالینان

قیمت: 384,750 دلار (264 هزار پوند)

پیشرانه: 4 لیتری توئین توربو V8

قدرت: 563 اسب بخار

گشتاور: 850 نیوتن متر

صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت: 5 ثانیه

حدبیشتر سرعت: 250 کیلومتر بر ساعت

اگر حتی خروجی های اگزوز رولزرویس کالینان را هم بردارید، باز هم نمی تواند در پیست به پای فراری برسد؛ اما این ارابه لوکس و باشکوه، نزدیک ترین رقیب فراری پروسانگ بر اساس قیمت و لوکس بودن است. با توجه به وزن خالص 2720 کیلوگرمی، عملکرد کالینان قابل احترام به نظر می رسد و وجود آپشن های متنوع به این معنی است که قیمت پایه 385 هزار دلاری آن می تواند به شدت افزایش یابد.

منبع: زومیت

منبع: بیت ران

به "معرفی فراری پروسانگ و مقایسه این شاسی بلند با رقبا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی فراری پروسانگ و مقایسه این شاسی بلند با رقبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید