راهنمای خرید گتر کوهنوردی؛ انواع، نکات مهم برای انتخاب و معرفی پرفروش ترین ها

به گزارش وبلاگ رضا، اگر اهل کوه و کوهنوردی باشید خوب می دانید که برف، آب، خاک و سنگریزه ها می توانند حتی به ضدآب ترین کفش ها هم نفوذ نمایند. برای جلوگیری از این امر باید چیزی به نام گتر بپوشید. گتر پوششی است که رویه های آسیب پذیر کفش شما را به خوبی می پوشانند تا به طور کامل از پاهای شما در برابر عوامل خارجی محافظت کند. در حالت کلی انتخاب و خرید گتر کاری پیچیده نیست، اما با در نظر گرفتن یکسری نکات ساده، احتمالا خرید بهتری را تجربه خواهید کرد. به همین دلیل هم در این مقاله انواع گترها را به شما معرفی می کنیم تا بر اساس نوع سفری که در حال برنامه ریزی آن هستید، انتخابی صحیح داشته باشید.

راهنمای خرید گتر کوهنوردی؛ انواع، نکات مهم برای انتخاب و معرفی پرفروش ترین ها

لیست محتوا

اهمیت خرید گتر کوهنوردی در چیست؟

انواع گتر و ویژگی های هر یک از آن ها

انتخاب گتر بر اساس ارتفاع آن

نکات مهم در مقدار گیری سایز گتر کوهنوردی و سایر مدل های آن

انواع گترهای بر اساس متریال سازنده

آنالیز بخش های مختلف گتر

آموزش نحوه پوشیدن گترها

معرفی پرفروش ترین مدل های گتر کوهنوردی

اهمیت خرید گتر کوهنوردی در چیست؟

گتر در واقع یک پوشش محافظتی پا است که از این بخش از بدن شما در برابر هر نوع رطوبتی جلوگیری می نماید. در حالت کلی عوامل خارجی ای مانند سنگ ریزه ها، برف و باران همیشه راهی برای ورود به داخل کفش شما پیدا می نمایند حتی اگر کفش ضد آب باشد. به همین دلیل استفاده از یک گتر مناسب علاوه بر جلوگیری از ورود آب و سنگ ریزه به داخل کفش ها از پاها هم در برابر خراشیده شدن به صخره های تیز و برگ درختان جلوگیری می نماید، درواقع یک گتر به گونه ای طراحی شده است که پاهای شما را از زیر زانو تا مچ پوشش دهد.

انواع گتر و ویژگی های هر یک از آن ها

در حالت کلی همه گترهای موجود در بازار دارای یک هدف اصلی و یکسان هستند که آن دور نگه داشتن هر چیزی از کفش های شما است. اما انتخاب برترین نوع گتر مستقیما به سفری که در پیش دارید، شرایط آب و هوایی و مسیری که انتخاب کردید، وابسته است. به همین دلیل اصلی ترین مدل های گتر در بازار به توضیح زیر است.

گتر پیاده روی در طبیعت

گترهای مخصوص پیاده روی معمولاً سبک و قابل تنفس هستند و هنگام گشت وگذار در آب و هوای معتدل محافظت اولیه ای را در برابر سنگ ها، شن و باران خفیف ارائه می دهند. بعضی مدل های گتر پیاده روی در طبیعت در برابر باران و برف کاملا ضدآب هستند. به طور کلی این مدل از محصولات اغلب برای همه چیز از پیاده روی های یک روزه کوتاه تا سفرهای چند روزه با کوله پشتی استفاده می شوند.

گتر کوهنوردی

گترهای کوهنوردی حفاظت بالایی دارند و تا حدی عایق اضافی ای برای سفرهای طولانی در شرایط سخت هستند. بیشتر آن ها دارای پارچه ضد آب و تنفس پذیر برای محافظت در برابر باران و برف هستند. از این دسته گترها علاوه بر کوهنوردی، برای یخ نوردی، اسکی در برف و اسکی صحرایی هم استفاده می گردد. البته گفتنی است که اگرچه استفاده از پارچه های تنفسی تا حدودی مساله گرم شدن پا در صعود در روزهای معمولی را حل نموده است. اما در صورتی که در هوای نسبتا گرم صعود می کنید، شاید ترجیح بدهید از این ابزار استفاده نکنید.

گتر مخصوص دویدن

معمولاً گتر مخصوص دویدن بسیار سبک و جمع و جور است. هدف اصلی این کالاها این است که در زمان دویدن دانه های کوچک سنگ و زباله ها را از پاها دور نگه دارند، اما ضد آب نیستند.

پس از آشنایی با این سه دسته گتر اصلی، ضروری است بدانید که بین انواع مختلف این محصولات همپوشانی وجود دارد. به عنوان مثال، گترهای کوهنوردی را می توان برای پیاده روی هم استفاده کرد، بعلاوه در بعضی موارد ممکن است پوششی مناسبی برای پیاده روی در منطقه ای خاص هم باشد. از طرفی گفتنی است که موارد استفاده از گتر محدود به پیاده روی، کوهنوردی و دویدن نیست، بلکه اگر احتیاج دارید که خاک، برف و آب را در استفاده روزمره از کفش های خود دور نگه دارید، استفاده از گتر می تواند یاری بزرگی برای شما باشد.

انتخاب گتر بر اساس ارتفاع آن

ارتفاع گتر ارتباط مستقیمی به سطح حفاظتی که ارائه می دهد، دارد. به طور کلی، برای استفاده در برف یا زمانی که در مسیرهای طبیعی در حال پیاده روی هستید، یک گتر بلندتر انتخابی مناسب تر است. در عین حال گترهای کوتاهتر برای دویدن در مسیرهای ساده و پیاده روی های سبک گزینه ای مناسب است. البته باید در نظر داشته باشید که گتر بلندتر معمولاً گرمتر از گترهای کوتاه است، چرا که مدل های بلند، جریان هوا را بیشتر محدود می نمایند. بنابراین در زمان انتخاب گتر بر اساس ارتفاع، آب وهوای منطقه پیش رو را در نظر بگیرید.

با توجه به همین مساله هم در این بخش سه مدل رایج را از نظر ارتفاع آنالیز می کنیم:

گترهایی با ارتفاع روی مچ پا (کوتاه): این گترهای کم ارتفاع عمدتاً برای پیاده روی در مسیرهای طبیعی یا پیاده روی تابستانی طراحی شده اند. هدف از استفاده این مدل ها در این است که سنگریزه ها و سایر مواد طبیعی وارد کفش شما نگردد.

گترهایی با ارتفاعی تا میانه ساق پا (میانه): این گترها معمولاً حدود 8 تا 12 اینچ (حدودا 20 تا 30 سانتی متر) ارتفاع دارند. مورد استفاده این مدل گترها به منظور عدم ورود سنگ ها و باران به درون کفش است.

گتر تا زانو (بلند): معمولاً حدود 15 تا 18 اینچ (حدودا 38 تا 46 سانتی متر) ارتفاع دارند و برای شرایط ناهموار مانند پیاده روی در برف عمیق و کوهنوردی در آب وهوای بد طراحی شده اند.

نکات مهم در مقدار گیری سایز گتر کوهنوردی و سایر مدل های آن

انتخاب و خرید گتری با مقدار مناسب یکی از موارد بسیار مهم در فرآیند خرید این وسیله است. چراکه هنگامی که گترها به خوبی روی پا جا نیافتند، آب، برف و سنگ ریزه ها وارد کفش می شوند. به همین دلیل ضروری است بدانید که خوشبختانه، به دست آوردن مقدار مناسب برای انتخاب گترها آسان است. در این بخش مقدار گتر متناسب را با توجه به سایزبندی کفش های مردانه و زنانه معرفی می کنیم.

نوع گتر مناسبکوچکمیانهبزرگخیلی بزرگ
سایز کفش مردانه35-3838-4040-4343-46
سایز کفش زنانه37-3938-4240-42

هدف اولیه شما هنگام مقدار گیری انواع گترها باید دستیابی به برترین مهر و موم ممکن در اطراف کفش ها برای جلوگیری از ورود هر جسم خارجی ای باشد. در حالت ایدئال در نظر گرفتن راحتی در اطراف پاها و ساق پا هم باید مدنظر قرار گیرد.

نکاتی در خصوص مقدار گترهای کوهنوردی/پیاده روی در طبیعت

در خصوص خرید این دسته از محصولات دقت داشته باشید که گترها چقدر در اطراف چکمه ها یا کفش های شما چفت می شوند. درواقع گتر کوهنوردی نباید حالتی شل یا حاوی منافذ آشکاری برای ورود رطوبت باشد. بعلاوه در زمان خرید به شکل حضوری به نحوه قرار گرفتن گتر در اطراف پاها و ساق پاها توجه کنید. اگر ساق پای شما بزرگ است، از سیستم ورود قلاب و حلقه برای تنظیم تناسب گتر با پاها بهره ببرید. به طور کلی، دقت کنید که اگر از کفش های کوهنوردی بزرگی استفاده می کنید، ممکن است احتیاج باشد که گتری با سایز بیشتر را بخرید.

نکاتی در خصوص مقدار گیری گتر مناسب برای دویدن

هنگام امتحان و تست گترهای ویژه دویدن، به نحوه طراحی آن ها برای چسبیدن به کفش ها دقت کنید. بعضی مدل های این دسته از کالاها دارای قلاب و حلقه هستند که از قسمت پاشنه به کفش شما متصل می گردد، البته به شرطی که کفش های شما هم دارای قسمت هایی برای چفت شدن قلاب و حلقه باشد. در عین حال بعضی دیگر از مدل های این محصولات دارای بند همچون گترهای کوهنوردی هستند. به طور کلی گترهای ویژه دویدن باید راحت باشند و بدون افتادن بر روی کفش ها محکم به پاها بچسبند.

انواع گترهای بر اساس متریال سازنده

طبیعی است که نوع پارچه و ماده سازنده یک گتر مستقیما بر خواصی ماننند مقدار عایق بندی، تنفس و ضدآب بودن کالا موثر است. به همین دلیل چند نمونه از معروف ترین متریال سازنده انواع گترهای بازار را در این قسمت مرور می کنیم.

محصولات گورتکس (GORE-TEX)

گترهای گورتکس مناسب برای افرادی مناسب است که برنامه های کوهنوردی و سفرهای آن ها شامل تمام روز می گردد و کاربر مجبور است زمان زیادی را با گتر بگذراند. این پارچه چند لایه و مشهور با قابلیت تنفس پذیری زیاد، ضدآب و ضدباد است و با توجه به همین ویژگی ها هم در برف و محیط های مرطوب انتخابی صحیحی به شمار می رود.

گترهایی با پارچه کوردورا نایلون (Cordura nylon)

این پارچه که بافت فوق العاده زمخت و محکمی دارد، در برابر سایش گترها به یخ، صخره و دندانه های کرامپون به شدت مقاوم است و عملا گزینه ای مناسب برای محیط های طبیعی خشن است.

محصولاتی از جنس کوتد نایلون (Coated nylon)

این دسته از محصولات به نوعی گترهایی ساخته شده از نایلون پوشش دار و سبک هستند، که در گترهای ساده و غیرحرفه ای معمولاً از آن ها استفاده می گردد. درواقع محصولاتی با این نوع پارچه در کوهپیمایی های سبک یا طبیعت گردی هایی ساده و کوتاه به کار می آیند.

گترهایی از نوع شولر فابریک (Schoeller fabrics)

این نوع بافت پارچه کاملا انعطاف پذیر و با قابلیت کشسانی بالایی است و برای استفاده در شرایط آب و هوایی نرمال انتخابی صحیح به شمار میرود.

آنالیز بخش های مختلف گتر

به منظور انجام خرید بهتر چه به شکل آنلاین و چه حضوری، شناخت بخش های مختلف انواع گتر می تواند بسیار مفید باشد.

پوشش ضد آب: گترهای مخصوص کوهنوردی و ورزش های برفی همچون یخ نوردی معمولاً با مواد ضدآب و قابل تنفس ساخته می شوند تا رطوبت را از کفش های شما دور نگه دارند. بنابراین اگر در برنامه های خود از محیط های مرطوب یا برفی عبور می کنید، در پی گترهای ضد آب باشید.

دافع حشرات: گاهی بعضی از گترهای موجود در بازار با یک دافع حشرات همراه می شوند تا شما را از پشه ها، کنه ها و سایر حشرات گزنده دور نگه دارند. گترهایی با چنین ویژگی ای برای استفاده در محیط های جنگلی انتخابی مناسب هستند.

پارچه ضد سایش: بعضی از گترها از یک لایه نایلون مقاوم در برابر سایش در قسمت پایینی خود برخوردار هستند و به گونه ای طراحی شده اند که در برابر سایش با یخ، سنگ و به یکدیگر مقاوم باشند.

پوشش نرم: گترهای مخصوص ورزش های برفی معمولا دارای لایه ای نرم و انعطاف پذیری هستند که محافظت عالی ای در برابر آب و هوا سرد را به کاربران ارائه می نماید تا پاهای آن ها گرم بماند.

روکش نایلونی: روکش نایلونی باعث مقاومت بیشتر گتر و بالا بردن قدرت آن در برابر نفوذ رطوبت و گرد و خاک می گردد. این بخش از گتر بسیار سبک است و معمولاً با روکش پلی اورتان ساخته می گردد. اگر یک پیاده روی کوتاه یک روزه یا عبور از شن زار و ماسه زار در برنامه شماست، این نوع پارچه بر روی گتر حسابی کارا خوهد بود.

رویه قابل باز شدن: گترهای مخصوص پیاده روی و کوهنوردی معمولاً به وسیله نوارهای بلندی در جلوی گتر باز و محکم می شوند.

بخش بالایی: گترهای اصلی معمولاً با ضامن ها و بندهایی کشی از بالا بسته می شوند. البته بعضی از مدل های خاص بازار دارای بند بالایی اختصاصی با سگک بادامکی هستند.

بندهای پشتی: این بندها لبه پایین گتر شما را در اطراف کفش ها محکم می نماید و از پایین افتادن آن به خوبی جلوگیری می نمایند.

قلاب های کفش: این قلاب ها در بعضی از سبک های این وسیله ارائه می شوند و به شما این امکان را می دهند که برای امنیت بیشتر، بندهای کفش را به گتر خود بچسبانید.

آموزش نحوه پوشیدن گترها

بستن گتر چندان پیچیده نیست و می توان آن را از هر جهتی استفاده کرد. اما به منظور برطرف دغدغه و یاری به پیاده سازی بهتر آن این بخش می تواند یاری نماینده باشد. البته توجه داشته باشید که این دستورالعمل ها برای بیشتر گترهایی به سبک کوهنوردی و طبیعت گردی است ولی از آنجایی که گترهایی با کاربری های مختلف، ویژگی های یکسانی ندارند، ممکن است بعضی مدل ها دقیقاً از این مراحل پیروی ننمایند.

  • گترها را طوری قرار دهید که سگک ها و حلقه ها در جلوی شما قرار گیرند. سپس همانطور که گتر را می پوشید، پارچه آن باید پشت پاهای شما بپیچد و بخش ورودی رو به جلو قرار گیرد.
  • سگک های بند پشتی را به سمت بیرون قرار دهید، مقدار بند زیری آن را تست کنید. اگر کوتاه یا بلند بود، مجددا بند زیری را تنظیم کنید. بند باید در فرو رفتگی جلوی پاشنه پا جای بگیرد تا موقع حرکت، لگدمال و کوبیده نگردد! بعلاوه از قلم نیاندازید که سگگ بند کفش باید به سمت بیرون پا باشد تا در حین حرکت به پای دیگر برخورد نکند.
  • گیره های دیگر را محکم کنید! بعضی از گترها دارای گیره یا بندهای دیگری در بالا یا پایین کالا هستند تا از شل شدن گترها جلوگیری می نماید. قبل از خروج این مورد را هم چک کنید.
  • کش های وسط و بالای آن را در صورت وجود محکم کنید. تمام

نکته: در هنگام بارش باران، سعی کنید گترهای خود را زیر شلوار بارانی خود بپوشید تا حالتی شیروانی طور به خود بگیرد. در چنین حالتی زمانی که باران می بارد، گتر روی شلوار را می پوشاند و به هیچ وجه باران وارد کفش ها نمی گردد.

معرفی پرفروش ترین مدل های گتر کوهنوردی

در کنار ارائه تمام جزئیات لازم در این نوشتار ضروری است شما را با بعضی از پرفروش ترین مدل های این محصول با استناد به سایت وبلاگ رضا هم آشنا کنیم تا با خیالی راحت تر اقدام به خرید این وسیله کوهنوردی کنید.

گتر کوهنوردی زیگ مدل 124

اولین محصولی که قصد معرفی آن را داریم یکی از مدل های محبوب با قیمتی مناسب است که در سایت وبلاگ رضا با نام گتر کوهنوردی زیگ مدل 124 ثبت شده است. مشخصات کلی این وسیله کوهنوردی شامل، کاملا ضدآب، استفاده از زیپ های بادوام در ساختار محصول، دارای سگک هایی از جنس آهنی، پارچه صد درصد گورتکس و با چسب پارچه ای قوی است. گفتنی است که این نوع گتر محصولی ایرانی است اما با نمونه های خارجی به خوبی رقابت می نماید.

گتر کوهنوردی پیکتت.فاینو مدل RH94

گتر کوهنوردی پیکتت.فاینو مدل RH94 یک انتخاب حرفه ای با پارچه هایی از جنس برزنت و پلی استر است که دیگر مشخصات آن شامل پارچه ضدآب، بدنه قابل تنظیم، فری سایز، دارای زیپ های مقاوم به رطوبت و وزن 168 گرمی است. گفتنی است که پشتوانه این دسته از گترهای ورزشی و کوهنوردی برند معتبر پیکتت فاینو است، از این رو می توانید در خصوص کیفیت این محصول مطمئن باشید.

گتر سوارکاری مدل جیر کد L01

یکی از مدل های محبوب این دسته از کالاهای ورزشی با قیمت مناسب برای سوارکاری گتر سوارکاری مدل جیر کد L01 است. این نوع کالای ویژه سوارکاری دارای ویژگی هایی همچون ساخته شده از پارچه جیر، کش دار، سایز لارج، قابلیت انعطاف پذیری بالا و وزن 318 گرمی است. این نوع وسیله سوارکاری به خوبی فرم ساق پا را پوشش می دهد و ماده سازنده آن کمترین اصطکاک را با بدن انسان ایجاد می نماید.

گتر کوهنوردی نیچرهایک مدل NH20HJ011

یکی دیگر از مدل های گتر مناسب برای کوهنوردی و طبیعت گردی، گتر کوهنوردی نیچرهایک مدل NH20HJ011 است که مشخصه های آن شامل پارچه کامپوزیت شده با پوشش ضد آب، استفاده از پارچه آکسفورد 600دی برای استفاده راحت تر، وزن 186 گرمی، دارای بندهایی به منظور تنظیم ارتفاع آن و از نوع بلند است.

گتر کوهنوردی کد 01 بسته 2 عددی

به طور کلی گتر کوهنوردی کد 01 بسته 2 عددی جزو مدل های ضدآب و ضدبرف است و با طول 45 سانتی متری ای که دارد از ورود آب و سنگریزه به داخل کفش به خوبی جلوگیری می نماید. این مدل کالای ورزشی روکشی چسبی و ضدآب دارد و نوار قابل رگراژ آن در بالای کالا امکان مهروموم بهتر کالا را برای کاربر فراهم می نماید. وزن این محصول 100 گرم است و با توجه به قیمتی که دارد برای پیاده روی های کوتاه مدت و سبک، انتخابی کاربردی است.

گتر کوهنوردی لیپو مدل GORE-TEX کد XXL

گتر کوهنوردی لیپو مدل GORE-TEX کد XXL، کالایی پوشیدنی به منظور نگهداری از پاها در برابر رطوبت، سرما و هر نوع خطر دیگری است که طراحی آن به شکلی در نظر گرفته شده است که بر روی کفش قرار می گیرد. این مدل گترها از تکنولوژی GORE-TEX بهره مند است به همین دلیل هم در عین ضد آب بودن باعث خروج رطوبت ناشی از عرق پا به شکلی بهینه می گردد. این محصول جزو نمونه های ساق بلند بازار به شمار می رود و پارچه آن ترکیبی از میکروفیبرهای پلی استر، پلی اورتان، پلی استر و موادی با خاصیت نانویی است.

گتر کوهنوردی اورکوردرا مدل Orlak

یکی از محصولات برزنتی بازار که در دسته کالاهای ساده و غیر حرفه ای قرار می گیرد، گتر کوهنوردی اورکوردرا مدل Orlak است. این مدل وسیله ورزشی با استفاده از چسب پارچه ای و زیپ بسته می گردد و برای برنامه های ساده و کوتاه مدت انتخابی مناسب است.

گتر کوهنوردی لیپو مدل GORE-TEX کد XL

اگر در پی محصولی با متریالی از جنس نانو، میکروفیبر پلی استر، کش، پلی اورتان و پلی استر هستید، گتر کوهنوردی لیپو مدل GORE-TEX کد XL می تواند گزینه ای مناسب برای شما باشد. این کالا می تواند در عین ضد آب بودن باعث خروج رطوبت از درون هم گردد و در نتیجه تنفس پذیری بالایی را در زمان پیاده روی های طولانی به کاربر هدیه دهد. بعلاوه لازم به تاکید است که این مدل کالا در سایز XL عرضه شده و از نوع ساق بلند است.

گتر کوهنوردی ماموت مدل گورتکس کد 021

گتر کوهنوردی ماموت مدل گورتکس کد 021 گزینه ای مالی در سایت وبلاگ رضا است که سبکی، قابلیت ممانعت از ورود آب به داخل کفش و ساخته شده از گورتکس کره ای از ویژگی های مهم آن به شمار می رود. به طور کلی این وسیله ورزشی با کش از قسمت پایین به کفش متصل می گردد و همراه با تسمه ای از جنس پلی پروپیلن در برابر هر نوع آسیبی کاملا مقاوم است.

منبع: Expert Advice

پاسخ به سوالات متدوال

رنج قیمتی گترهای کوهنوردی باکیفیت چقدر است؟

به طور کلی انواع گتر باکیفیت در سال 1402 در بازه قیمتی 500 هزار تومان الی 1 میلیون تومان قرار دارند.

مهم ترین ویژگی های یک گتر باکیفیت چیست؟

وجود پارچه مقاوم به سایش و با تنفس پذیری بالا همراه با ساختاری ضدآب از جمله مهم ترین مشخصاتی است که در یک گتر باکیفیت باید در پی آن باشید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "راهنمای خرید گتر کوهنوردی؛ انواع، نکات مهم برای انتخاب و معرفی پرفروش ترین ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید گتر کوهنوردی؛ انواع، نکات مهم برای انتخاب و معرفی پرفروش ترین ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید