دنیای مجازی و تاثیرات روانی استفاده از تلفن همراه بر بچه ها

به گزارش وبلاگ رضا، میزان استفاده از تلفن همراه به دلیل فرایندهای آموزشی مجازی در بین بچه ها افزایش زیادی داشته است و باید به یاد داشت این دستگاه ها می توانند تاثیر زیادی روی روان بچه ها بگذارند.

دنیای مجازی و تاثیرات روانی استفاده از تلفن همراه بر بچه ها

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ رضا، یکی از مهارت های اساسی در آموزگاران و مربیانی که با بچه ها سروکار دارند درک احساسات دانش آموزان است. تحقیقات نشان داده که احساس، عنصری با اهمیت در افزایش یادگیری بچه ها است و توجه به آن می تواند تاثیری مثبتی در موفقیت دانش آموزان داشته باشد.

با گسترش فناوری های دیجیتال و به خصوص پس از شیوع ویروس کووید-19 بسکمک از دانش آموزان خردسال مجبور شدند به جای ارتباط فیزیکی با معلمان خود و حضور در کلاسهای درس از طریق تلفن همراه دروس مختلف را فراگرفته و حتی به صورت آنلاین در امتحانات شرکت کنند. این نوع از آموزش اگرچه موجب می شود دانش آموزان در خانه بمانند و در خطر ابتلا به کرونا قرار نگیرند ولی دوری از معلم و هم کلاسی های تاثیرات مخربی به روان آن ها می گذارد. در واقع آموزگاران در چنین شرایطی نمی توانند از لحاظ احساسی با دانش آموزان خود ارتباط برقرار کرده و آن ها را مورد حمایت قرار دهند.

احساس حلقه گمشده خانواده در زندگی دیجیتال

در جهانی امروز ارتباطات صمیمانه فیزیکی بین افراد هر روز کمتر می شود و تماس های صوتی و تصویری، عضویت در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و دوستان مجازی جایگزین شرایط گذشته می شوند. شرکت های مختلف در سراسر جهان تلفن های همراه و تبلت های هوشمند با قیمت و قابلیت های متفاوتی تولید می کنند. از همین رو تعدادی از والدین برای ارتباط با بچه ها خود و ایجاد سرگرمی برای آن ها این دستگاه ها را خریداری و به بچه ها هدیه می دهند. دستگاه های هوشمند اگرچه ظاهری جذاب و فریبنده برای بچه ها دارند ولی هیچ گاه جایگزین اعضای خانواده نمی شوند. کارشناسان معتقدند در زندگی الکترونیکی احساس حلقه گمشده خانواده است.

استفاده از ابزارهای الکترونیکی برای آموزش بهتر به دانش آموزان

ابزارهای دیجیتال و وسایل الکترونیکی هوشمند در اصل برای خدمت به انسان و کمک به او در زندگی روزمره طراحی و تولید شده اند اما متاسفانه در عصر حاضر انسان به ابزاری برای دستگاه های هوشمند تبدیل شده و ساعت های زیادی از فعالیت های روزانه خود را به فعالیت با گوشی های هوشمند اختصاص می دهد. نتایج تحقیقاتی گسترده در سطح کشورهای مختلف جهان نشان می دهد اگر معلمان و پدر و مادر دانش آموزان به درستی از ابزارهای دیجیتال در امر آموزش استفاده کنند یادگیری مفاهیم علمی در بچه ها به مراتب بیشتر می شود.

دانش آموزان در سنین کودکی تا نوجوانی در معرض بیشترین آسیب های روحی قرار دارند و در صورتی که نتوانند با اعضای خانواده و همکلاسی های خود ارتباط موثری برقرار کنند به ناچار راحت ترین راه را انتخاب کرده و به سمت فضای مجازی و تلفن همراه می فرایند. محتوای موجود در جهان بیکران اینترنت تقریبا از هیچ نظمی خاصی برخوردار نیست و چارچوب های اخلاقی در آن ها رعایت نمی شود. از این جهت می توان این فضای را هم چون چاهی هولناک و بی انتها دانست که هرچه کودک بیشتر در آن فرو می رود بیشتر خود را درگیر آسیب های روانی می سازد.

آسیب های آموزش مجازی از طریق تلفن همراه

یکی از معضلات آموزش مجازی با استفاده از گوشی های هوشمند از بین رفتن توانایی دانش آموزان برای مدیریت صحیح زمان است. در مدرسه هر کلاس درسی و هر مفهوم آموزشی زمان معینی دارد و دانش آموزان باید در مدت زمان مشخصی فعالیت های درسی خود را انجام و تحویل دهند. در خانه و در روش آموزش مجازی تقریبا چنین فرصتی وجود ندارد و دانش آموزان می توانند آزادانه و در طول چند ساعت تکالیف خود را انجام یا مفهوم درسی را فرابگیرند. این موضوع تا حد زیادی به توانایی مدیریت زمان توسط بچه ها لطمه می زند.

دانش آموزان نیازهای احساسی گوناگونی دارند و فضای مجازی با خلق تصویری جذاب و غیر واقعی از محیط زندگی، بچه ها را وادار به افکاری می کند که شاید پدر و مادر توانایی تحقق آن را نداشته باشند. دست نیافتن به رویا های خیالی فشار روحی زیادی را به بچه ها وارد کرده و آن ها را از لحاظ روانی سرخورده می کند.

در سال 2017 موسسه ای بین المللی تحقیقی گسترده روی تعداد زیادی از دانش آموزان انجام داد و از این مطالعه نتایج جالبی بدست آورد. بیشتر دانش آموزان شرکت کننده در این تحقیق وابستگی زیادی به دستگاه های دیجیتال داشته و در اثر تمرکز بیش از حد روی تلفن همراه علاوه بر مسائل روحی با مواردی چون کاهش قدرت بینایی نیز درگیر شدند. این تحقیق هم چنین نشان داد تعداد دانش آموزانی که با تبلت درس های خود را تعقیب می کنند در هر سال 40 درصد افزایش می یابد.

در فضای مجازی افراد سودجو و هکرها دام های بزرگی برای بچه ها پهن کرده اند و با روش های مختلف امنیت آن ها را به خطر می اندازند. فناوری همیشه در حال تحول است. این تحول ابزارهای زیادی را در اختیار افراد سودجود قرار می دهد تا با استفاده از تصاویر و هویت جعلی خود را مورد اعتماد کوکان قرار داده و اطلاعات مهمی را از آن ها به سرقت ببرند. البته همیشه تهدید های مجازی به آسیب های روانی ختم نمی شود و حتی گاهی جان بچه ها را نیز به خطر می اندازد.

4144/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "دنیای مجازی و تاثیرات روانی استفاده از تلفن همراه بر بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیای مجازی و تاثیرات روانی استفاده از تلفن همراه بر بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید