ترفندهایی برای تمیز کردن بطری آب ، تعداد باورنکردنی باکتری های زنده در بطری ها

به گزارش وبلاگ رضا، بطری ها اشیایی به ظاهر بی ضرر هستند که آب را درون خود ذخیره می نمایند و بعلاوه در کارهای روزمره از آن ها استفاده می گردد. با این حال، تمیز کردن بطری های آب به مقدار ضدعفونی کردن ظروف دیگر مهم است.

ترفندهایی برای تمیز کردن بطری آب ، تعداد باورنکردنی باکتری های زنده در بطری ها

به گزارش وبلاگ رضا، ما از بطری های آب در باشگاه، محل کار یا گردش ها استفاده می کنیم. به همین علت، ضدعفونی کردن بطری ها برای کاهش تماس با میکروب ها لازم است.

بسیاری از بطری ها با موادی مانند فولاد ضد زنگ، فلز، شیشه و پلاستیک ساخته شده اند که باید پس از اولین استفاده دور انداخته شوند. بعلاوه بطری هایی که طرح و رنگ دارند رایج هست که باعث می گردد وجود هرگونه کثیفی در درون آن دشوارتر گردد. بطری ها بدون توجه به موادی که از آن ساخته می شوند، کثیفی ها را جمع می نمایند.

مطالعات نشان می دهد تعداد باکتری های زنده در بطری های آب قابل استفاده مجدد ورزشکاران تقریباً 314000 باکتری تخمین زده می گردد. به وسیله تجزیه و تحلیل بطری های مختلف، معین شده است که تعداد باکتری موجود در بطری های دارای در کشویی بیش از 900000 تا است. به عبارت دیگر، آن ها زمانی که در محیط های گرم و مرطوب قرار می گیرند، شرایط بهینه را برای تکثیر انواع مختلف باکتری ها ایجاد می نمایند. بنابراین، تمیز کردن روزانه همراه با ضدعفونی کردن آن مهم است.

پر کردن مجدد بطری ها با آب لوله کشی گزینه ای برای تمیز کردن اولیه ظروف است چون کلر موجود در آب لوله کشی خاصیت ضد عفونی نمایندگی دارد. با این حال، برای دستیابی به ضدعفونی کامل برای سلامت کافی نیست. با وجود این که کلر به از بین بردن بعضی از باکتری ها یاری می نماید، اما اندازه این عنصر در آب آشامیدنی خیلی کم است و پس از مدت کوتاهی تبخیر می گردد. هنگامی که کلر تبخیر می گردد، بطری ها بار دیگر به محل پرورش میلیون ها باکتری تبدیل می شوند. باکتری ها می توانند به دیوارها یا کلاهک ها بچسبند. بطری هایی که برای ورزش خود استفاده می کنیم از آنهایی که در خانه داریم، بیشتر در معرض باکتری قرار دارند.

روش هایی برای تمیز کردن کامل بطری های آب

برای اینکه بطری قابل استفاده مجدد برای مدتی ایمن نگهداری گردد، باید حداقل هفته ای یک بار ضدعفونی گردد. برای این منظور روش های مختلفی توصیه می گردد.

سرکه

استفاده از سرکه یکی از رایج ترین محصولاتی است که برای تمیز کردن ظروف استفاده می گردد. مخلوط کردن آن با آب به اندازه مساوی و زمان دادن به آن به مدت 20 دقیقه روش خوبی است، ولی همواره به گند زدایی کامل که هدف اصلی هنگام تمیز کردن بطری های آب است، نمی رسد. بنابراین، بهتر است این روش را با روش های دیگر ترکیب کنید.

سفید نماینده

یکی از روش های خانگی استفاده از سفید نماینده است. حواستان باشد این محلول سمی است، بنابراین باید پس از تمیز کردن و قبل از نوشیدن مجدد آب، کاملاً خشک گردد. 1 یا 2 قطره سفید نماینده را در بطری بریزید، آن را با آب پر کنید و چند ثانیه تکان دهید. این باعث می گردد که ظرف کاملا ضد عفونی گردد. بعلاوه می توانید اجازه دهید محتویات به مدت 30 دقیقه بماند. سپس بطری آب را خالی کنید و بگذارید خشک گردد. در صورت تشخیص وجود کپک در بطری، استفاده از این ماده توصیه می گردد.

آب و صابون

صابون یا مواد شوینده ای که برای تمیز کردن ظروف آشپزخانه به کار می فرایند نیز برای ضدعفونی کردن بطری های آب موثر است. برای این کار کافی است چند قطره از مواد شوینده را در ظرف بریزید، با آب مخلوط کنید و چند ثانیه تکان دهید. سپس بطری را با مایع گرم بشویید.

آمونیاک برای تمیز کردن بطری های آب

آمونیاک یک محصول پاک نماینده با اجزای چربی زدا و ضد عفونی نماینده است. مانند سفید نماینده ها، باید در خشک کردن آن دقت زیادی کرد. پس از ریختن اندازه خیلی کمی از این پاک نماینده و مخلوط کردن با آب، بطری را بشویید و بگذارید مدتی خشک گردد تا مطمئن شوید که به جامانده ای وجود ندارد.

استفاده از ماشین ظرفشویی

یکی از موثرترین روش ها برای تمیز کردن بطری های آب، استفاده از ماشین ظرفشویی است. وقتی بطری را در آن قرار می دهید، با ایجاد چرخه ساده ای از صابون ها، دمای آب به دست آمده به وسیله دستگاه و زمان طولانی شست و شو، بطری شسته و ضد عفونی می گردد. نکته مهم این است که باید مطمئن شوید ظرفی که درون ماشین ظرفشویی قرار می دهید مناسب است.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: همشهری آنلاین

به "ترفندهایی برای تمیز کردن بطری آب ، تعداد باورنکردنی باکتری های زنده در بطری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترفندهایی برای تمیز کردن بطری آب ، تعداد باورنکردنی باکتری های زنده در بطری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید