ارسنجانی، اصلاحات ارضی و سنگ قبر شاه!

به گزارش وبلاگ رضا، آقای دکتر امینی می گویند که برنامه اصلاحات یا لایحه اصلاحات ارضی یا قانون اصلاحات ارضی آنچه که انجام شد چیزی نبود که ما در واقع در ذهنمان بود و برنامه ای که برایش داشتیم و آن چیزی که بعد ها پیاده شد با آن چیزی که ما خیال پیاده کردن آن را داشتیم از زمین تا آ سمان تفاوت داشت. آیا شما این ارزیابی را یک ارزیابی درست می دانید؟

ارسنجانی، اصلاحات ارضی و سنگ قبر شاه!

به گزارش دنیای اقتصاد، ببینید، عیب مهم قانون اصلاحات ارضی به نظر بنده، این بود که اراضی را تقسیم می کرد و به هر زارعی دو هکتار سه هکتار زمین می داد. زارعی که دو هکتار زمین داشته باشد، دیگر دنبال اصلاح قنات نمی رود. مساله مهم ما غیر از ناحیه گیلان که از آن بگذریم، مساله آب است. در زراعت ما، آب از طریق قنات ایجاد می گردد. این مساله را من در همان جلسه صحبت اصلاحات قنات مطرح کردم. شاه گفت: آقا cooperative درست می کنیم که این کار ها را بنمایند. گفتم آقا ما شصت سال است در این مملکت زندگی کردیم cooperative هم غیر از این که صنار سه شاهی پول همان زارع دو هکتاری بدبخت را بدزدد، کار دیگری نمی تواند بکند.

زارع دو هکتار زمین دار قادر به اصلاح قنات نیست. قنات هم اگر چند سال از آن گذشت به کلی خراب می گردد و از بین می رود اصلا دیگر آن قنات را باید متروکه اش دانست و از نو یک قنات ایجاد کرد. از بین می رود. یکی دو سال اگر عقب بیفتد اصلاح می نمایند، مقنی ها برای این کار یک اصطلاحی دارند. بعد از یکی دو سال اصلا طوری خراب می گردد که نمی گردد کاری کرد. آن قنات را دیگر باید رها کرد. زارع دو هکتاری قنات آبادکن نیست. اشکال عمده کار ما این است. حتی گفتم آقا، بنده یک اندازهی در رشت مباشرت ملک یک دوستم را داشتم، همان کوچصفهانی ها، شما به جای اینکه این اندازه پول بدهید به مالک و زمینش را خریداری کنید و به زارع دو هکتاری بدهید، بیایید الان مقدمتا یک اندازهی هدایت اش کنید برای زراعت که فلان زمین برای این زراعت خوب است.

یک اندازه کود شیمیایی به او بدهید. در رشت در برخی املاک کود شیمیایی دادند و چندین برابر محصول برداشتند؛ از زمینی که یک تن و نیم برنج برمی داشت در هکتار تا شش تن هم برداشتند. گفت، پس چرا نمی نمایند؟ گفتم الان نمی نمایند برای اینکه زمین های رشت به اجاره زارع است. زارع، نه این دانش را دارد که باید از کود استفاده کرد، نه پول دارد کود شیمیایی بخرد. بیایید این را در اختیارش بگذارید و بیمه اش کنید که تو این یک تن و نیم را در هکتار خواهی داشت. خواهید گفت عایدی مالک بالا می رود. عایدی مالک بالا می رود، مالیات به آن ببندید از او بگیرید. عایدی زارعتان هم بالا می رود.

نخیر، اصلا حرف جای دیگری بود، آقا. پروژه ای جلوی ایشان گذاشته بودند. من نمی گویم آمریکایی ها که این پروژه را داده بودند به شاه سوءنیت داشتند، نه، بلد نبودند. شرایط ایران را نمی دانستند. اصلا موضوع قنات یک موضوع تازه ای است برای اروپایی و آمریکایی، قنات نمی فهمد چیست. خیلی از مهندسان آب، زراعت و فلاحت حتی مهندسان آگرونومیک، قضیه قنات را نمی دانند. - فرانسوی ها اتفاقا می دانند، چون یک قسمتی در برخی از کلونی های شان، الجزیره، دیدند- اصلا قنات نمی فهمند یعنی چه؟ تعجب می نمایند. این سیستم را آمریکایی ها نمی دانستند. نمی گویم سوءنیت داشتند و نتیجه اش از بین رفتن صددرصد فراوری ایران بود.

آقای ارسنجانی که می دانستند.

آقای ارسنجانی...

ایشان در تدوین قانون اصلاحات ارضی دستی نداشتند؟

چرا، اصلا او وزیر کشاورزی بود. به او نسبت دادند و بعد به او ایراد گرفته بودند که گفته بوده، سنگ اول قبر شاه را من گذاشتم با این قانون اصلاحات ارضی.

خب، آن حرف می تواند معانی زیادی داشته باشد، ولی….

به هرحال، نخیر ارسنجانی هم نمی دانست. ارسنجانی فلاحت (کشاورزی) بلد نبود. ارسنجانی حقوق خوانده بود فلاحت بلد نبود. حالا شاید هم عقلش می رسید؛ ولی مصلحتش در سکوت کردن و اطاعت کردن بود.

تا آن جایی که شما اطلاع دارید، یعنی طبق اطلاعات شما، قانون اصلاحات ارضی را واقعا آمریکایی ها تنظیم نموده بودند و به شاه داده بودند؟

به نظرم بله. البته من حضور نداشتم. می دانید، برای شهادت دادن در یک موردی خیلی اهمیت دارد؛ ولی قرائن و امارات این طور نشان می دهد که یعنی آمریکایی ها می گویم سوءنیت نداشتند.

آمریکایی ها برای جلوگیری از کمونیسم در شرق می خواستند سطح زندگی عموم مردم بالا بیاید؛ عموم مردم ما هم 75درصد آن زارع بود. قبول دارم که این پروژه را برای جلوگیری از ایدئولوژی کمونیسم داده بودند، منتها اینجایش را نفهمیده بودند. بعید نیست، حالا فهمیده بودند یا نفهمیده بودند. اگر فهمیده بودند که متعمدا می خواستند فراوری از بین برود، برای اینکه ایران محتاج باشد. مملکت نفتی است باید مونوکولتور داشته باشد، مونوکولتور یعنی هیچ چیز دیگر نداشته باشد غیر از نفت، بعید نیست. ولی من اصلا می گویم نه، اعمال مومنین را حمل بر صحت بکنیم، نفهمیده ممکن است این را داده باشند؛ ولی ما که باید بفهمیم که آقا، زارع دو هکتاری!

خب، دیدید بعد از اینکه پروژه اصلاحات ارضی را یکی دو سال به مرحله عمل گذاشتند و به آن صورت عایدی بعد آمدند دوباره این زارعان را جمع کردند و گفتند: این دو هکتار را به صورت یک سهم بده که به قول آمریکایی ها، mass production بکنیم دیگر. دسته جمعی برویم کار کنیم. آن وقت آن طوریش کردند، تو سهیمی.

خب، این چه کاره شد؟ شد گدا دیگر. شد سهمدار، سهمدار دو هکتاری که عوایدش یعنی هیچ. عواید کل آن هیچ بود، سهم اینکه به طریق اولی [هیچ بود.]پروژه غلط نتیجه اش این است.

منبع: فرارو

به "ارسنجانی، اصلاحات ارضی و سنگ قبر شاه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارسنجانی، اصلاحات ارضی و سنگ قبر شاه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید