اراضی کشاورزی خوزستان ساماندهی می شوند

به گزارش وبلاگ رضا، مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: ساماندهی اراضی از اولویت های امور اراضی است.

اراضی کشاورزی خوزستان ساماندهی می شوند

عبدالکاظم شاچری در گفت وگو با وبلاگ رضا، اظهار کرد: یکی از چالش های مهم و متقابل جامعه روستایی با دولت، تداخلات اراضی ملی، دولتی و مستثنیات و اختلاف مالکیتی موجود بین اشخاص و دولت بوده است.

وی اضافه نمود: این چالش از دهه چهل با تصویب برخی قوانین مهم اراضی از جمله قانون اصلاحات ارضی و قانون ملی شدن جنگل ها بروز یافته است که برای حل این معضل و با توجه به لزوم رعایت حقوق قانونی فراوریکنندگان بخش کشاورزی و همچنین حفظ متقابل حقوق دولت، بخشنامه و دستورالعمل هایی در سال های 1389 و 1393 با هدف تسریع در رسیدگی به مسائل کشاورزان و روستاییان و احقاق حقوق دولت و مردم تدوین و توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد اما به دلیل وجود موانع اجرایی موضوع مجدداً در ماده 54 قانون برطرف موانع فراوری رقابت پذیر و ارتقاء نظام های مالی کشور مصوب اردیبهشت 1394 مجلس شورای اسلامی پیش بینی شد.

وی ادامه داد: با ابلاغ آئین نامه ماده 54 قانون برطرف موانع فراوری رقابت پذیر و ارتقاء نظام های مالی کشور و شیوه نامه اجرایی برطرف تداخلات اراضی ملی، دولتی و مستثنیات ابلاغی وزیر جهاد کشاورزی، گامی بزرگ و تاریخی برای برطرف تداخلات اراضی ملی، دولتی و مستثنیات کشاورزان ناشی از اجرای برخی قوانین و مقررات موازی و کاهش اختلافات ملکی باقیمانده در طول 5 دهه گذشته برداشته گردیده است.

شاچری تاکید نمود: حل مسائل مالکیتی کشاورزان و برطرف تداخلات یکی از مطالبات مهم مردم و مورد تاکید دولت و وزیر جهاد کشاورزی است و باید با جدیت پیگیری گردد.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با توجه به این که ساماندهی اراضی کشور از اولویت های سازمان امور اراضی است، بنابراین معین حقوق متقابل دولت و مردم، تثبیت مالکیت اشخاص بر مستثنیات، تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی، کاهش پرونده های قضایی حوزه زمین، صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی و کاهش دغدغه کشاورزان و بهبود فراوری کشاورزی از جمله دستاوردهای مورد انتظار برای برطرف تداخلات اراضی است.

شاچری اضافه نمود: سند دار کردن اراضی کشاورزی، ارتقاء ضریب فراوری محصولات کشاورزی، استاندارد کردن فرآیند فعالیت های اداری و پرهیز از کار سلیقه ای از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

وی گفت: اهمیت اجرای کاداستر اراضی کشاورزی در صیانت از زمین به عنوان امانت آیندگان بسیار با اهمیت است. اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی و برطرف تداخلات اراضی ملی و مستثنیات ناشی از اجرای قوانین موازی اولویت اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی اضافه نمود: طرح های کاداستر و برطرف تداخلات دو طرح مکمل هم بوده و خروجی آن ها منجر به صدور سند برای اراضی کشاورزی خواهد شد و مدیریت امور اراضی خوزستان در این راستا تمام کوشش خود را در جهت پیشبرد اجرای طرح انجام می دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اراضی کشاورزی خوزستان ساماندهی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اراضی کشاورزی خوزستان ساماندهی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید