7 سرگرمی و بازی مناسب برای شب یلدا

به گزارش وبلاگ رضا، شب یلدا بهانه ای است تا خانواده ها و دوستان کنار یکدیگر جمع شوند؛ بهانه ای برای معاشرت و فرار از دغدغه های روزمره و درگیری های ذهنی، حتی اگر فقط برای چند ساعت باشد. ما هم به عنوان یک رسانه، تصمیم گرفته ایم با معرفی برخی سرگرمی ها و بازی های شب یلدا مجموعه ای از راهکارها را مقابل تان بگذاریم تا از بلندترین شب سال به بهترین شکل ممکن لذت ببرید و آن را از طریق ای برای بهبود روابط خود تبدیل کنید. با خبرنگاران مگ و معرفی 7 سرگرمی و بازی شب یلدا همراه باشید.

7 سرگرمی و بازی مناسب برای شب یلدا

از واقعیت دور نیست اگر بگوییم امروزه افراد حال و روز خوشی ندارند و بیشتر درگیر حساب و کتاب و برنامه ریزی های مختلف برای گذران زندگی هستند. همین جمع شدن کنار یکدیگر کم هزینه برنمی دارد. در همین راستا، از شما خواهش می کنیم قبل از این که بخواهید، چه با دوستان و چه با فک و فامیل، برنامه مهمانی شب یلدا تنظیم کنید، با یکدیگر قرار بگذارید که مجموعه ای از فشارها را روی میزبان نمی گذارید و با همدیگر مهمانی را برگزار می کنید.

نود درصد دورهمی ها و مهمانی های امروزی، مخصوصا از نوع خانوادگی شان، معمولا به صحبت های سیاسی و اقتصادی ختم می شود. می توانید مطمئن باشید که نود درصد این صحبت ها هم نه اساسی دارد و نه بر پایه معلومات است. بلکه مجموعه ای از غرولندهاست که برای گذران وقت بین افراد رد و بدل می شود و نتیجه ای هم برای هیچ کدام ندارد.

پس از شما می خواهیم به جای مقایسه قیمت یکی دو جین جنس در دوره های زمانی اخیر، دورهمی شب یلدا خود را به بازی کردن بگذرانید. پس از چاق سلامتی اولیه، جمع معمولا جریان های مختلفی پیدا می نماید. شما افسار جمع را به دست بگیرید و همه افراد را به انجام یک بازی سوق دهید.

شاید دل تان بخواهد برای آمادگی بیشتر، این مطلب را برای دوستان و فامیل هایی که با آن ها برنامه مهمانی دارید هم بفرستید تا همه افراد یک پیش زمینه از بازی ها داشته باشند و وقتی دور هم جمع شدید، از قبل یکی از بازی ها را انتخاب نموده باشید. بعضی از بازی ها کوتاه هستند. می توانید در شب یلدا حتی چند بازی مختلف را تجربه کنید.

بازی های کارتی

کارت بازی، از سرگرمی های ساده و لذت بخشی است که می توانید در مهمانی ها تجربه کنید. بازی های کارتی معمولا طوری طراحی شده اند تا قوانین پیچیده نداشته باشند و در یکی دو خط بتوان روش بازی کردن آن ها را به افراد شرح داد. همین موضوع باعث می شود تا همه بتوانند وارد بازی شوند و کل جمع از بازی کردن لذت ببرند.

خوشبختانه و به لطف ظهور جمعیت تازه و جدیدی از بازی سازان مستقل در کشور، در حال حاضر تا دل تان بخواهد بازی های کارتی مختلف پیدا می شود. بازی کارتی پیشنهادی ما، همان نوعی است که بی نهایت روش بازی کردن دارد. ولی ما یکی دو بازی دیگر را هم در مقابل تان می گذاریم که حسابی سرگرم نماینده و بامزه هستند. مثلا بازی اونو (Uno) یکی از سرگرم نماینده ترین بازی های کارتی موجود است و بازی کردن آن هم هیچ کاری ندارد. اگر اونو زیادی ساده به نظر می رسد، می توانید سراغ نسخه کارتی بازی مونوپولی بروید که کمی پیچیده تر از اونو است، ولی بسیار با مونوپولی اصلی فاصله دارد و هر دور آن هم در ده دقیقه یا یک ربع تمام می شود.

البته باز هم پیشنهاد می کنیم سراغ همان بازی کارتی داخل کشوی تان بروید.

حافظ بازی

باز کردن دیوان حافظ و دریافت فال از آن، از رسم و رسوم های مهم شب یلداست. حداقل برای امشب آن کتاب رباعیات خیام را از کنار لیوان های خود بردارید و حتی اگر قرار نیست حافظ بخوانید یا فال بگیرید، یک دیوان حافظ به عنوان دکور کنار آن هندوانه یا هر چیز دیگری که روی میز دارید، بگذارید.

محض سرگرمی، از دوست تان بخواهید تا به دامن حضرت چنگ بزند و شما هم از سمت او، آن صفحه ای که از یک روز قبل آماده نموده بودید را باز کنید و عمدا غزلی که برای او انتخاب نموده بودید را بخوانید. این که می خواهید به دوست تان حال بدهید یا حال او را بگیرید، پای خودتان.

پیشنهاد می کنیم چند صفحه و چند غزل را از قبل آماده نموده و آن صفحات را هم معین نموده باشید و دریافت فال را فقط به یک نفر محدود نکنید. برای تک تک افراد فال بگیرید؛ از کجا معلوم، شاید اتفاق خوبی برای شان رقم زدید!

بازی های تخته ای

برخلاف بازی های کارتی، بازی های تخته ای معمولا پیچیده هستند و یاد دریافت شان ممکن است کمی طول بکشد. در نتیجه بازی های تخته ای را برای جمع هایی توصیه می کنیم که سابقه بازی کردن آن ها را دارند؛ جمع هایی که به نسبت اهمیت بیشتری برای خود بازی قائل هستند و در عین حال هم بیشتر درگیر آن ها می شوند. بازی های تخته ای به نسبت دیگر بازی ها، طولانی تر هستند ولی اگر به آن ها دل بدهید، ممکن است متوجه شوید که چیز دیگری از یلدا نصیب تان نشده است و تمام شب را با دوستان تان پای بازی گذرانده اید.

بازی های تخته ای انواع مختلفی دارند. حتی شطرنج هم در واقع یک بازی تخته ای محسوب می شود. ما هم پیشنهاد می کنیم اگر جمعی خانوادگی دارید، یک شطرنج به پدرهای خود بدهید تا دو نفره مشغول بازی کردن شوند و خودتان مشغول یک بازی تخته ای بزرگ شوید. بازی هایی مثل مونوپولی، ریسک، کاتن یا کلودو بازی کنید.

بازی های تخته ای به راحتی می توانند یک جمع چند نفره را برای مدت ها سرگرم نمایند و کاملا مناسب یک دورهمی شب یلدا هستند.

اسم فامیل و مافیا

از جذاب ترین و قدیمی ترین بازی هایی که می توان در یک دورهمی انجام داد، اسم فامیل است. اسم فامیل نه احتیاج به کارت دارد و نه احتیاج به مهره ها و تاس ها و تخته های پیچیده؛ تنها با چند تکه کاغذ و چند قلم، یا با استفاده از گوشی های موبایل، می توان یک مسابقه اسم فامیل بزرگ راه انداخت.

با این حال، اگر احساس می کنید دوستان تان چپ و راست در حال تقلب هستند، یا اگر ایده های جدیدی برای جذاب کردن بازی به ذهن تان نمی رسد، می توانید نسخه کارتی اسم فامیل را هم تهیه کنید که از بازی های خوب ساخت داخل است. اسم فامیل بازی کردن می تواند تخیل شما و دوستان تان را به چالش بکشد و منجر به خلق موجودات و اسامی عجیب و غریبی شود که در زندگی تان مثل آن ها را ندیده اید.

اگر احساس می کنید اسم فامیل بازی کردن قدیمی شده است و می خواهید بازی را کمی پیچیده کنید، سراغ مافیا بروید. بازی مافیا هم مثل اسم فامیل تنها به چند تکه کاغذ احتیاج دارد، ولی می تواند ساعت ها شما را مشغول کند. اتفاقا همان بروبچه هایی که یک نسخه کارتی از اسم فامیل ساخته اند، بازی مافیا را هم در قالب یک بازی کارتی بسیار جذاب تهیه نموده اند و می توانید این نسخه پیچیده تر را هم تهیه کنید. فقط در نظر داشته باشید که نتیجه مافیا بازی کردن چیزی نیست مگر یک هفته جر و بحث سر دروغ هایی که قرار است از همدیگر بشنوید؛ آن هم از کسانی که انتظارش را ندارید.

بازی ویدیویی

بازی های ویدیویی هم سال هاست که به یکی از وسایل وقت گذرانی در مهمانی ها تبدیل شده اند؛ البته منظورمان بازی هایی است که برای چند نفره بازی کردن و برای مهمانی ها ساخته شده اند. اگر می گوییم بازی ویدیویی، منظورمان این نیست که وسط دورهمی یک نفره پای آنچارتد بنشینید و ناتوانی خود در بازی کردن را به بقیه نشان دهید. بلکه منظورمان بازی هایی است که یا از پایه چند نفره هستند، یا می توان آن ها را به صورت نوبتی بازی کرد.

احتمالا وقتی می گوییم بازی ویدیویی چند نفره، به فیفا و مورتال کامبت و تکن فکر می کنید. این گزینه ها به اندازه کافی جذاب و سرگرم نماینده هستند و بهتر است همان ابتدای کار سراغ آن ها بروید، چون اکثر افراد می دانند چگونه فیفا یا مورتال کامبت بازی نمایند. پیشنهاد می کنیم به جای دو دسته، چهار دسته داشته باشید تا نتیجه بهتری بگیرید و بیشتر افراد را درگیر کنید. البته اگر دو دسته دارید، نگران نباشید و نوبت به نوبت، دسته را جا به جا کنید.

بازی های مسابقه ای چند نفره امروزه دیگر مثل قبل پیدا نمی شوند. اگر یک پلی استیشن وان خسته و یک نسخه از کرش ماشینی در انبارتان پیدا می شود، آن را به تلویزیون تان وصل کنید و ذوق تمام مهمانان تان را ببینید. البته بازی های مدرن مثل کرش ماشینی هم داریم، ولی به شرط این که یک نینتندو داشته باشید. ماریو کارت بهترین جایگزین کرش است و می توان آن را با چهار دسته هم بازی کرد.

گزینه نهایی پیشنهادی ما، گیتار هیرو، راک بند، جاست دنس و تمام این دسته بازی هاست که در واقع بازی های مهمانی هستند. اگر این بازی ها و دسته های شان را دارید، منتظر باشید تا دوستان تان بخواهند هر هفته به سمت خانه شما سرازیر شوند.

بطری بازی

قبل از این که فکرتان منحرف شود، این را اضافه می کنیم که خوشبختانه نسخه های بومی سازی شده و تر و تمیز بطری بازی هم وجود دارند و منظور ما هم این نسخه هاست! نمونه اش همین مدلی است که در بالا می بینید. مجموعه ای از کارهای سالم و فرهنگی در این مثلا بطری قرار داده شده اند تا چشم بسته یکی را انتخاب کنید.

این که بطری بازی شما چقدر جذاب باشد، به قوه تخیل و سطح آگاهی شما از دوستان تان بازمی شود. در نتیجه قبل از این که تصمیم بگیرید و ایده بطری بازی را با دوستان تان مطرح کنید، مطمئن شوید که جمع صحیحی را انتخاب نموده اید. با رییس خود که از سر رودربایستی به دورهمی دعوتش نموده اید، پای بطری بازی ننشینید، بلکه آن جمعی را به بطری بازی دعوت کنید که یک شب با آن ها در بیابان و سرما زنده مانده اید.

نهایتا هم اگر پیشنهادهای تمیز ما برای بطری بازی به مذاق تان خوش نمی آید، خودتان همانطور که بلد هستید دوستان را دور یک بطری بنشانید؛ ما از این نوعش را بلد نیستیم!

پانتومیم

پانتومیم از ساده ترین و در عین حال جذاب ترین بازی هایی است که می توانید در یک مهمانی و دورهمی ترتیب دهید. توانایی لغوی، توانایی جسمی و معینا کوشش دوستان شما برای حفظ ظاهر، با پانتومیم کاملا به چالش کشیده می شود. مثل همیشه، جمعیت خود را به دو دسته تقسیم کنید و انتخاب لغت را به آن افرادی بسپارید که چهار عدد کتاب بیشتر از شما خوانده اند.

اتفاقات غیرمنتظره، پای ثابت پانتومیم بازی هستند. اگر می بینید که مدتی است مشغول پانتومیم بازی هستید و هنوز حرکات عجیب و غریبی از سمت دوستان تان ندیده اید، بازی را عوض کنید که پانتومیم مناسب جمع تان نیست! بازی در واقع از زمانی آغاز می شود که برای توصیف لغات، یکی دو آسیب جسمی و آبرویی به خود وارد نموده باشید.

بد نیست این موضوع را هم در نظر بگیرید که پانتومیم بازی کردن معمولا با مجموعه ای از فریادهای عجیب و غریب همراه است، در نتیجه قبل از این که ایده پانتومیم بازی کردن را ارایه کنید، نیم نگاهی هم به مکانی که در آن قرار دارید و دور و اطراف خود بیندازید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "7 سرگرمی و بازی مناسب برای شب یلدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 سرگرمی و بازی مناسب برای شب یلدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید