چاپ 3 بعدی بافت شبکه های عروقی امکانپذیر شد

به گزارش وبلاگ رضا، محققان با یاری پرینتر سه بعدی شبکه عروقی پیچیده و درهم تنیده ای ابداع نموده اند که رفتار شبکه عروقی بدن انسان برای عبور خون، هوا و مایعات دیگر را تقلید می نماید.

چاپ 3 بعدی بافت شبکه های عروقی امکانپذیر شد

مهندسان زیستی یک گام به فراوری اعضا و بافت های بدن از طریق پرینتر سه بعدی نزدیک تر شده اند. گروهی از محققان دانشگاه های رایس و واشنگتن ابزاری ابداع نموده اند تا یک شبکه پیچیده و درهم تنیده از عروق را با پرینتر سه بعدی بسازد.

چنین شبکه هایی رفتار عروق بدن انسان برای گذر خون، هوا، لنف و مایعات دیگر را تقلید می نمایند و البته برای فراوری اعضای بدن مصنوعی اهمیت زیادی دارند.

یکی از چالش های ساخت بافت بدن انسان، کشف راهی برای ارسال مواد مغذی و اکسیژن به بافت و از بین بردن مواد دور ریز بود. بدن انسان برای انجام این وظایف به شبکه ای از عروق احتیاج دارد. این در حالی است که تاکنون ابداع چنین شبکه ای از مواد مصنوعی انعطاف پذیر کار مسئله ای بوده است.

اما با یاری ابزار جدید این چالش رفع می گردد. این ابزار می تواند لایه هایی از محلول مایع هیدرو ژل (hydrogel solution) را پرینت کند که در مجاورت نور آبی به حالت جامد تبدیل می شوند. این روند به دانشمندان اجازه می دهد ژل هایی ابداع نمایند که ساختار داخلی ظریف و مشابه شبکه عروق بدن انسان دارند.

این ابزار دستگاه استریو لیتوگرافی برای مهندسی بافت یا SLATE نام گرفته است. نتیجه پژوهش این محققان در نشریه Science در هفته جاری منتشر شده است. همچنین تمام اطلاعات آزمایش های آنان در اختیار عموم مردم است.،مهر

منبع: ایران آنلاین

به "چاپ 3 بعدی بافت شبکه های عروقی امکانپذیر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ 3 بعدی بافت شبکه های عروقی امکانپذیر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید