معرفی جاذبه های گردشگری قطب جنوب و قطب شمال

به گزارش وبلاگ رضا، گردشگری در قطب، یکی از تجربه های فراموش نشدنی هر انسانی می تواند باشد. تجربه زندگی در یخ و مانند اسکیموها، مشاهده شفق قطبی و مشاهده و عکاسی از حیات وحش قطب گوشه ای از جاذبه های گردشگری قطب می باشد.

معرفی جاذبه های گردشگری قطب جنوب و قطب شمال برای ما که در کشوری نسبتاً خشک و گرم زندگی می کنیم گردشگری قطبی واژه ایی دور و دست نیافتنی است. این در حالی است که از تاریخ آغاز مسافرت های ماجراجویانه گردشگران به قطب، نزدیک به دو قرن می گذرد.

در سال 1807 راهنمایان گردشگری به تبلیغ قطب شمال و جاذبه های هیجان انگیز آن همچون کوه نوردی، یخ نوردی، شکار و ماهیگیری روی آوردند. توماس کوک یکی از اولین کارآفرینان صنعت توریسم بود که افراد را به قطب شمال دعوت کرد. پنجاه سال پیش یک کشتی حاوی 50 تا 120 مسافر برای مشاهده تنوع زیستی راهی قطب جنوب شد و از سال 2000 تعداد گردشگران قطب جنوب سالانه بین 800 تا 3700 نفر بوده است.

توماس کوک ازجمله اولین کارآفرینان گردشگری بود که به راه اندازی تورهای گروهی اقدام کرد

جذابیت های گردشگری قطبیامروزه صنعت گردشگری قطبی بیش از هرزمانی روبه پیشرفت است.تصاویر هیجان انگیز و فیلم های مستند افراد را بیش ازپیش به مسافرت به منطقه ها قطبی ترغیب می نماید. ازآنجاکه این نوع بازدیدها در منطقه ها بکر و دست نخورده رخ می دهد مدیریت آن سخت است. کارشناسان و متخصصین محیط زیست اکید توصیه می نمایند در هر بار اعزام گردشگران به منطقه ها قطبی ظرفیت کشتی ها حداکثر 500 نفر باشد.بعلاوه استفاده از هلیکوپتر به دلیل اختلال در تخم گذاری پرندگان بایستی محدود گردد.جنگل های توندرا نیز تحمل کمی در برابر لگدمال شدن دارند لذا تعداد شکارچیان و دنیاگرد هایی که از این جنگل ها عبور می نمایند باید کنترل گردد. در ادامه تعدادی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری قطبی را مرور می کنیم:

شفق قطبیبی شک یکی از زیباترین و بی نظیرترین پدیده های طبیعی در دنیا شفق قطبی است. هرساله عکاسان و گردشگران مشتاق برای ثبت و مشاهده این پدیده به منطقه ها قطبی سفر می نمایند. در این پدیده که به وسیله اثر متقابل ذره های باردار خورشیدی بر اتم های موجود در اتمسفر رخ می دهد ، نوارهای نورانی متمایل به رنگ قرمز و سبز در آسمان شب ظهور می نمایند. بیشترین امکان وقوع شفق قطبی نزدیک به قطب های مغناطیسی شمال و جنوب کره زمین است و وجه تسمیه آن نیز به همین دلیل است.

اقامت در هتل های یخی قطب جنوبهتل های یخی اغلب موقتی هستند و با برف و بلوک های یخی ایجاد می شوند. اگر شرایط نگه داری و بازسازی آن ها مناسب باشد امکان تداوم حیات آن ها در مدت زمان بیشتری وجود خواهد داشت اما معمولاً به صورت سالیانه ساخته و احیا می شوند.

مشتری پر و پا قرص این دسته از هتل ها گردشگران ماجراجویی هستند که برای تجربه شرایط استثنایی بیرون از منازل گرم خود آماده اند. گرچه امروزه حتی در کشورهای گرمسیر شاهد موزه ها، رستوران ها و کافی شاپ های یخی به صورت مصنوعی هستیم، اما کشورهای سردسیر و محدودی همچون سوئیس، سوئد، کانادا، نروژ و فنلاند توانایی ساخت و اداره کردن این دسته از هتل ها به صورت گسترده را دارند. چرا که مهم ترین نکته نزدیک بودن منطقه ساخت هتل به قطب است که شرایط سردسیر مناسب برای احداث را فراهم آورده و به گردشگران تجربه ایی واقعی تر اعطا می نماید. دمای داخلی این هتل ها اغلب بین منفی پنج تا منفی سه درجه سانتی گراد و تمام ابزار و وسایل استفاده شده در آن از بشقاب های غذا گرفته تا تخت های خواب یخی و برفی هستند. هزینه هر شب اقامت در این گونه هتل ها متغیر و بین 300 تا 3000 دلار است.

تجربه زندگی مثل اسکیموهاگروهی از گردشگران به تجربه کردن سبک زندگی و آداب ورسوم مردم محلی علاقه مند هستند.گردشگران قطبی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. با انجام هماهنگی های لازم به وسیله نهادهای دنیاگردی و همکاری ساکنین محلی اکنون این سبک توریسم در دهکده های قطبی اجرا می گردد. دنیاگرد ها همچون جزئی از خانواده اسکیموها در ایگلوها (خانه های اسکیمویی) اقامت می نمایند، لباس می پوشند، شکار می نمایند، غذا می خورند و سورتمه سواری می نمایند!

مشاهده و عکاسی از حیات وحش قطبخرس های قطبی ، گوزن های شمالی ، روباه ها و جغدهای سفید در کنار پنگوئن ها، فک ها و نهنگ ها گوشه ای از مجموعه بی نظیر حیات وحش منطقه ها قطبی را تشکیل می دهند. جانورانی که مشاهده طبیعی آن ها در سایر نقاط کره زمین اغلب امکان پذیر نیست.گرچه تماشا همه این حیوانات در یک تور گردشگری گروهی اغلب امکان پذیر نیست و احتیاج به صرف وقت و هزینه های گزاف دارد ، درهرصورت امروزه در کانادا تورهای ماجراجویی برای مشاهده حیات وحش قطبی ثبت نام می نمایند.هزینه یک تور هفت روزه بین 5 تا 10 هزار دلاراست.گردشگران اغلب به وسیله ماشین های مخصوص، بالگرد یا کشتی به منطقه اعزام می شوند.

چگونه به قطب سفر کنیم؟با یک جستجوی ساده در اینترنت تورهای قطبی مختلفی به ما پیشنهاد خواهد شد.داشتن آمادگی جسمی و روحی مناسب و روحیه ماجراجویی ، تأمین مالی مناسب برای پرداخت هزینه های بازدید و تجهیزات لازم از الزامات سفر است. بایستی در نظر داشت که سفر به قطب شمال به وسیله کانادا،روسیه، گرینلند و بسیاری از شهرهای شبه جزیره اسکاندیناوی امکان پذیر است. برای سفر به قطب جنوب می توان از بندرهایی در کشورهای شیلی ، آفریقای جنوبی، آرژانتین،استرالیا و نیوزلند استفاده کرد. بعلاوه شبکه بین المللی ماجراجویی سفر به قطب را سازمان دهی می نماید.

آینده گردشگری در قطبنمی توانیم منکر این نکته شویم که هرگاه انسان وارد حریم بکر طبیعت گردد خواه ناخواه دست به تخریب و یا حداقل تغییر محیط میزند.واژه توریسم پایدار به سبکی از گردشگری اشاره می نماید که در آن آسیب های محیطی به حداقل رسیده و گردشگری منجر به ارتقا شرایط کنونی منطقه و یا ساکنین محلی گردد. درنهایت با گرم شدن کره زمین در آینده شرایط زندگی در قطب شمال قابل تحمل تر شده، تعداد کشتی های تفریحی زیادتر خواهند شد ، سفر به قطب مقرون به صرفه تر می گردد و تعداد منطقه ها قابل بازدید و شب های اقامت افزایش خواهند یافت. بر همین اساس گردشگری در منطقه ها قطبی منافع و معایب خاص خود را دارد. ازجمله مضرات آن می توان به تخریب زیست بوم در اثر ترافیک هوایی و دریایی ، از بین رفتن گونه های زیستی در صورت شکار بی رویه ، اختلال در تخم گذاری پرندگان ، آلوده شدن منطقه ها با زباله های دیر دفع ، آسیب به زندگی مردم محلی در اثر ورود کنترل نشده و انبوه بازتماشامایندگان اشاره نمود. اما منافع سفر چیست؟ ورود گردشگران به منطقه ها قطبی ثبات و رونق مالی برای محل را به همراه دارد.سبب حفظ آداب ورسوم، میراث فرهنگی و صنایع دستی ساکنین قطبی شده و توجه نهادهای دولتی و خصوصی را به حفظ و نگه داری از این منطقه ها، جبران خسارت های زیست محیطی و فراهم آوردن امکانات پزشکی، آموزشی، خدماتی و... جلب می نماید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "معرفی جاذبه های گردشگری قطب جنوب و قطب شمال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی جاذبه های گردشگری قطب جنوب و قطب شمال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید