خنک کردن خانه بدون کولر با استفاده از 7 روش سنتی ساده

به گزارش وبلاگ رضا، اولین احساسی که با شنیدن نام تابستان به ما دست می دهد، احساس گرما است. آن هم نه گرمای معمولی، گرمایی که می تواند آزاردهنده باشد. شاید بگویید این که کاری ندارد، کولر را روشن می کنیم و هوای خانه خنک می گردد. اما بیایید از چند زاویه دیگر به ماجرا نگاه کنیم. مصرف برق کولر آبی و کولر گازی بسیار زیاد است و این موضوع نه تنها باعث تحمیل هزینه های سنگین به شما می گردد، بلکه باعث انتشار اندازه زیادی دی اکسید کربن شده و محیط را آلوده می نماید. از تاثیر این آلودگی بر افزایش گرمایش زمین هم دیگر نیازی به صحبت نیست. یک اتفاق دیگر هم ممکن است پیش بیاید. اگر برق قطع گردد چطور از کولر استفاده می کنید؟ آیا تا به حال راهی برای خنک کردن خانه بدون کولر پیدا نموده اید؟

خنک کردن خانه بدون کولر با استفاده از 7 روش سنتی ساده

پس اگر بخواهیم از محیط زیست مراقبت کنیم باید برای خنک شدن خانه چه کنیم؟ راه چاره این موضوع در روش های قدیمی و سنتی خنک نگه داشتن خانه است. در این مطلب قصد دارم 7 روش سنتی ساده برای خنک نگه داشتن فضای داخلی خانه را برای شما بنویسم تا دیگر برای خنک کردن خانه بدون کولر هیچ مسئله ای نداشته باشید.

1. دمای سطحی بیرونی را کنترل کنید

تابش نور خورشید روی دیوارها و نمای بیرونی ساختمان باعث گرم شدن دیوارها شده و توان جذب گرما را هم در آن ها بالا می برد. اگر بتوانید با نصب سایه بان یا استفاده از عایق مناسب این تابش و جذب را کاهش دهید فضای داخلی خانه خنک تر خواهد بود.

برترین روش برای این کار استفاده از آهک است. اجداد ما در روزگاری که هنوز کولر و پنکه اختراع نشده بود دیوارهای بیرونی را با آهک می پوشاندند تا داخل خانه خنک گردد. رنگ های روشن امواج بلند نور خورشید را منعکس می نمایند و در نتیجه، دمای سطح بیرونی کاهش پیدا می نماید.

2. از تهویه متقاطع بهره ببرید

ورود هوا از یک بخش و خروج آن از بخش دیگر، تهویه متقاطع نام دارد. این یکی از روش های عالی برای خنک کردن خانه بدون کولر است. در فصل تابستان باید برای بخش های ورودی و خروجی هوا برنامه ریزی کنید تا تهویه به برترین شکل انجام گردد. برای این کار می توانید از یکی از روش های زیر بهره ببرید.

  • ورودی و خروجی در دیوارهای مقابل برای حرکت مناسب هوا
  • ورودی و خروجی در دیوارهای مجاور برای افزایش اثر خنک نمایندگی
  • تا جایی که می توانید ورودی را در پایین ترین جای ممکن و خروجی را در بالاترین جای ممکن در نظر بگیرید. با این کار هوای خنک که سنگین تر است از ورودی وارد می گردد و هوای گرم که سبک تر است، به راحتی از بخش مربوطه خارج می گردد.
  • ورودی هوا را در بخشی از خانه در نظر بگیرید که بادهای خنک بیشتر از آن سمت می وزد.

3. از دودکش ها یاری بگیرید

اگر در منطقه ای که زندگی می کنید باد و نسیم کمی می وزد می توانید از دودکش ها یاری بگیرید. هوار گرم داخل خانه از دودکش ها بالا رفته و خارج می گردد. در نتیجه هوای خنک از قسمت های پایینی، مثل زیر درها، وارد می گردد. اگر خانه شما دودکش ندارد می توانید یک دودکش یا دهلیز برای این کار بسازید.

4. از بادگیر بهره ببرید

در خانه های قدیمی برای خنک کردن خانه بدون کولر از بادگیر استفاده می کردند. بادگیر از قرن ها پیش در کشورهای حوزه خاورمیانه استفاده می شده و حتی همین الان هم اغلب خانه های قدیمی یزد بادگیر دارند. بادگیرها به خوبی می توانند هوای گرم داخل خانه را به سمت بیرون راهنمایی نمایند و هوای خنک را به داخل بیاورند.

5. از طبیعت یاری بگیرید

اگر حیاط یا بالکن دارید می توانید از گیاهان برای خنک کردن خانه بدون کولر بهره ببرید. روبه روی پنجره را با گیاهان و درختچه ها پر کنید تا هوایی که از بیرون قرار است وارد خانه شما گردد ابتدا از میان گیاهان عبور کند. هوا در زمان عبور از بین گیاهان، گرمای شدید خود را از دست می دهد و به صورت نسیمی ملایم وارد خانه تان می گردد. کاشت درخت در قسمت جنوب و غرب خانه می تواند در خنک کردن هوای ورودی بسیار موثر باشد. بعلاوه روشن کردن فواره حوض حیاط هم می تواند هوای اطراف را به خوبی خنک کند.

6. تابش نور خورشید در خانه را محدود کنید

اگر می خواهید در تابستان خنک بمانید باید از نور خورشید دوری کنید. کشیدن پرده های خانه در طول روز، مانع تابش نور خورشید در خانه می گردد و شرایطی شبیه به سایه زیر درختان را فراهم می نماید. همین کار به شما در خنک کردن خانه بدون کولر یاری می نماید.

7. از روش مصریان قدیمی بهره ببرید

این روشِ محبوب من است و سال هاست که از آن استفاده می کنم تا در طول تابستان نیازی به استفاده از کولر نداشته باشم. چندین سال پیش در یک کتاب تاریخی، که سرگذشت یک خانواده تاجر مصری را نوشته بود، خوانده بودم که برای خنک نگه داشتن هوای عمارت در طول فصل گرما از روش جالبی استفاده می نمایند. دمای هوا نزدیک به غروب آفتاب پایین می آید و تقریبا تا یک ساعت بعد از طلوع آفتاب هم پایین باقی می ماند.

افراد آن دوران بعد از غروب آفتاب تمام درها و پنجره ها را باز می گذاشتند تا هوای خنک و بادهای شبانه در خانه جریان داشته باشند. صبح ها هم بلافاصله بعد از طلوع خورشید تمام در و پنجره ها را می بستند و پرده ها را می کشیدند تا هوای خنک در خانه باقی بماند. من چندین سال است که به منطقه ها شمالی نقل مکان نموده ام و از این روش برای خنک نگه داشتن خانه استفاده می کنم.

شاید باور نکنید اما در هوای شرجی تابستان فقط با یک پنکه سقفی می توانم خانه را به خوبی خنک نگه دارم. البته در چله تابستان، علاوه بر رعایت تمام نکاتی که در این مطلب گفتم، هر چند ساعت یک بار روی پرده های مخصوص تابستان، که با پارچه متقال دوخته ام، آب اسپری می کنم تا هوایی که به یاری پنکه در جریان است از روی رطوبت پارچه عبور کند و هوا را خنک تر کند.

مرور کلی

در این مطلب از 7 روش ساده سنتی برای خنک نگه داشتن خانه بدون کولر برایتان صحبت کردم و گفتم که هفتمین روش را چندین سال است که خودم استفاده می کنم. بد نیست سال جاری تابستان شما هم از چند روش سنتی بهره ببرید و نتیجه ای که تجربه می کنید را برایمان بنویسید. شاید با اعتماد به اجدادمان در فصل تابستان، بتوانیم مصرف برق را کاهش داده و هزینه کمتری بابت آن بپردازیم. منتظر نظرات و تجربیات شما در استفاده از این روش ها در بخش کامنت ها هستم.

منبع: simpleindianmom

منبع: دیجیکالا مگ

به "خنک کردن خانه بدون کولر با استفاده از 7 روش سنتی ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خنک کردن خانه بدون کولر با استفاده از 7 روش سنتی ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید