به بهانه هاکاتریپ شیراز؛ هاکاتون و سابقه آن در جهان

به گزارش وبلاگ رضا، سال های طولانی است که در سراسر جهان رقابت هایی تحت عنوان هاکاتون (Hackathon) برگزار می گردد. هاکاتون در واقع رویدادی یک روزه تا یک هفته ای است که برنامه نویسانو افرادی که در زمینه فراوری برنامه های تحت وب یا موبایلی فعال هستند در آن شرکت می نمایند تا در توسعه پروژه هایی که در قالب چالش های متفاوت عرضه می شوند شرکت نمایند.

به بهانه هاکاتریپ شیراز؛ هاکاتون و سابقه آن در جهان

کلمه هاکاتون به چه معنی است؟

هاکاتون یک کلمه مرکب از دو واژه هک (Hack) و ماراتون (Marathon) است. رقابت های هاکاتون با موضوعات مختلفی برگزار می شوند اما هدف اصلی چالش ها، فراوری نرم افزاری مفید و کاربردی است.

همان طور که از نام این دسته رویدادها پیدا است، هاکاتون ها در ابتدا رقابت هایی برای هک و نفوذ به سیستم ها بوده اند اما به تدریج و با فراگیرتر شدن آن ها به رقابت هایی برای فراوری نرم افزارهای کاربردی تبدیل شدند. شاید اگر بدانید که برنامه مربوط به قسمت مصاحبه (چت) شبکه اجتماعی معروف فیسبوک محصول یکی از همین هاکاتون ها است، اخبار مربوط به هاکاتون ها را جدی تر بگیرید.

معیارهای داوری هاکاتون چیست؟

عوامل زیادی در داوری محصولات فراوری شده در هاکاتون موثر هستند. معمولاً داوران پیش از آنالیز خود برنامه طراحی شده کدهای استفاده شده در آن را آنالیز می نماید و به مرتب بودن کدها یا به اصطلاح Clean Code بودن برنامه امتیاز می دهند که امتیاز به دست آمده در این مرحله در تصمیم گیری نهایی موثر خواهد بود. پس از آن عوامل دیگری مثل ظاهر برنامه مورد آنالیز قرار می گیرند و یکی از مهم ترین جوانبی که برای داوری در نظر گرفته می گردد کاربردی بودن و سهمی است که برنامه فراوری شده می تواند از بازار بالقوه ای که قرار است در آن رقابت کند به دست بیاورد.

هاکاتون در ایران چه سابقه ای دارد؟

در ایران هم چند سالی است که گردهمایی های مختلفی در زمینه برنامه نویسی برگزار می گردد و برنامه نویسان از سراسر ایران گرد هم جمع می شوند و با چالش های مختلف دست و پنجه نرم می نمایند. تا کنون رویدادهای زیادی مثل هاکاهلت (HackaHealth) و هاکاتهران برگزار گردیده است که محصول آن ها فراوری چند برنامه کاربردی بوده است. آخرین هاکاتون برگزار گردیده در ایران تحت عنوان هاکاتهران با چالش طراحی اپلیکیشن خبری طی یک ماراتون یک روزه برگزار گردید و تیم های مختلف با هم به رقابت پرداختند.

قرار است جدیدترین هاکاتون ایران هم با نام هاکاتریپ شیراز با حمایت آژانس مسافرتی علی بابا در شیراز برگزار گردد. همانطور که از پسوند نام این رویداد پیدا است، قرار است در هاکاتریپ شیراز چالشی با عنوان طراحی برنامه های تحت وب یا موبایلی در زمینه سفر و گردشگری انجام بگیرد. اگر تمایل دارید یکی از تیم های شرکت نماینده در هاکاتریپ شیراز باشید می توانید مقاله پیشین ما درباره این رویداد را مطالعه کنید تا با نحوه ثبت نام و شرکت در این ماراتون برنامه نویسی آشنا شوید.

به نظر شما چنین رویدادهایی می تواند موجب پیشرفت در عرصه برنامه نویسی باشد؟ اگر شما مهارت برنامه نویسی داشته باشید، آیا دوست دارید در هاکاتون ها شرکت کنید؟

منبع: کجارو / کجارو

به "به بهانه هاکاتریپ شیراز؛ هاکاتون و سابقه آن در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به بهانه هاکاتریپ شیراز؛ هاکاتون و سابقه آن در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید