پایگاه چگاسفلی دارای بانک سفال، مرکز اسناد و کتابخانه می گردد

به گزارش وبلاگ رضا، سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ارگان و چگاسفلی از سامان دهی و طبقه بندی سفال های تاریخی موجود در این پایگاه اطلاع داد و گفت: با اتمام کار بازسازی ساختمان پایگاه، بانک سفال در این محل راه اندازی خواهد شد.

پایگاه چگاسفلی دارای بانک سفال، مرکز اسناد و کتابخانه می گردد

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، احسان بارانی امروز سه شنبه 13 آذرماه 97 با بیان این که یکی از اولویت های این پایگاه، جمع آوری و ساماندهی سفال های باستان شناسی ای است که طی سال های گذشته و در آنالیز های باستان شناسی در حوزه شهر باستانی ارجان به دست آمده اند گفت: این سفال ها سال های طولانی در انبار سابق پایگاه نگهداری می شدند و به دلیل این که سال ها درب این انبار قفل بود، به حال خود رها شده بودند.

او ادامه داد: از این رو تصمیم گرفتیم این سفال ها را بار دیگر از انبار خارج نموده و آن ها را با هدف راه اندازی بانک سفال، سامان دهی و طبقه بندی کنیم.

سرپرست پایگاه ارگان و چگاسفلی در ادامه راه اندازی مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی را از دیگر اهداف و اولویت های این پایگاه برشمرد و افزود: در صدد هستیم آرشیوی از اسناد پژوهشی پایگاه را نیز شکل دهیم و در کنار آن کتابخانه ای تخصصی را نیز در حوزه میراث فرهنگی ایجاد کنیم.

او با بیان این که درحال حاضر حدود 300 جلد کتاب در حوزه باستان شناسی و معماری در اختیار داریم افزود: امروز جلسه ای را نیز با مسئول کتابخانه های بهبهان داشتیم که او نیز درخصوص ایجاد این کتابخانه قول مساعد همکاری را به ما داد.

بارانی گفت: اقدامات مقدماتی درخصوص این سه هدف در حال اجرا است تا به محض این که کار مرمت و بازسازی ساختمان پایگاه به اتمام رسید و در آن جا مستقر شدیم، در آن محل، مکانی را برای ایجاد بانک سفال، مرکز اسناد و کتابخانه ایجاد کنیم.

او در ادامه با بیان این که در عرصه محوطه باستانی تل چگاسفلی دو معماری ناهمگون و نامربوط وجود دارند که در دهه های گذشته روی تپه چگاسفلی ساخته شده بودند افزود: یکی از این ساختمان ها متعلق به منبع ذخیره آب شرکت آب و فاضلاب است و دیگری مربوط به شبکه دامپزشکی شهر زیدون است که با هماهنگی شورای روستا، بخشداری، شرکت آب و فاضلاب و نیز دامپزشکی شهر زیدون قرار شد این دو ساختمان به منظور جلوگیری از وارد آمدن خسارت به عرصه تپه از این محل برچیده شوند که مجوز برداشت این معماری ها نیز طی چندروز آینده صادر خواهد شد.

او با تقدیر از زحمات و حمایت های مدیرکل امور پایگاه های سازمان میراث فرهنگی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و نیز مدیر پروژه پیش از تاریخی زهره در راستای عملی شدن اهداف پایگاه ابراز امیدواری کرد: با نهایی شدن روند احداث این سه محل شاهد توسعه روزافزون پایگاه ارگان و چگاسفلی در راستای حمایت از مواریث فرهنگی منطقه باشیم.

منبع: میراث آریا

به "پایگاه چگاسفلی دارای بانک سفال، مرکز اسناد و کتابخانه می گردد" امتیاز دهید

1 کاربر به "پایگاه چگاسفلی دارای بانک سفال، مرکز اسناد و کتابخانه می گردد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایگاه چگاسفلی دارای بانک سفال، مرکز اسناد و کتابخانه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید