در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ سبد حمایتی ویژه بیماران تالاسمی تعریف گردد، تالاسمی در کدام استان ها بیشترین شیوع را دارد؟

به گزارش وبلاگ رضا، رئیس انجمن تالاسمی ایران گفت: باید یک سبد حمایتی خاص ویژه بیماران تالاسمی تعریف کنیم تا احتیاج این افراد مرتفع گردد.

در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ سبد حمایتی ویژه بیماران تالاسمی تعریف گردد، تالاسمی در کدام استان ها بیشترین شیوع را دارد؟

آراسته رئیس انجمن تالاسمی ایران در گفت وگو با خبرنگار ، اظهار کرد: بیماری تالاسمی یکی از شایع ترین اختلالات ژنتیکی در میان افراد محسوب می گردد که این عارضه بیشتر به صورت تک ژنی است.

وجود 20 هزار بیمار تالاسمی در ایران

وی ادامه داد: در حال حاضر ایران دارای 20 هزار بیمار تالاسمی است که خوشبختانه در مراکز بهداشتی - درمانی خدمات قابل قبولی به این افراد ارائه می گردد.

رئیس انجمن تالاسمی ایران اعلام کرد: اگر به بیماری تالاسمی مواردی مانند آنومی و مسائل هموگلوبین را اضافه کنیم در حدود 22 هزار نفر از مردم ایران مبتلا به این عارضه هستند.

آراسته با اشاره به اینکه کشورمان در کمربند بیماری تالاسمی قرار گرفته است، اضافه نمود: کمربند بیماری تالاسمی از اروپا آغاز می گردد و به ایران می رسد و این عارضه در نهایت به کشور هند ختم می گردد؛ امروزه با پیشرفت علم در حوزه ژنتیک شاهد کاهش تولد بیماران تالاسمی در ایران هستیم.

وی ادامه داد: در گذشته سالیانه تعداد هزار و 200 بیمار تالاسمی به کشور اضافه می شد، اما خوشبختانه امروزه بین 200 تا 250 بیمار تالاسمی به آمار این افراد در کشور اضافه می گردد که این مسئله بیشتر به دلیل اجرای برنامه های منظم و مدون با سیاست گذاری های خوب حوزه سلامت است.

رئیس انجمن تالاسمی ایران تأکید کرد: در استان های سیستان و بلوچستان، فارس، خوزستان، هرمزگان و جنوب کرمان شیوع بیماری تالاسمی بیشتر از مناطق دیگر کشور است که امیدوارم با اجرای سیاست گذاری های مناسب از شیوع این عارضه پیشگیری گردد.

حضور 70 درصد افراد تالاسمی در کمربند شمالی و جنوبی کشور

آراسته اضافه نمود: علاوه بر کمربند جنوبی کشور استان های گیلان، مازندران و گلستان نیز بیشترین شیوع بیماری تالاسمی را دارا هستند و به طور کلی 70 درصد از جمعیت افراد تالاسمی در کمربند شمالی و جنوبی کشور هستند.

وی ادامه داد: در گذشته تنها راه درمان بیماری تالاسمی دریافت خون بود، اما امروزه با فراوری دارو های جدید آهن اضافی خون بیماران تالاسمی گرفته می گردد و این افراد عمر طبیعی دارند و از یک زندگی با کیفیت برخوردار هستند.

رئیس انجمن تالاسمی ایران اظهار کرد: امروزه احتیاج های بیماران تالاسمی نسبت به گذشته تغییر پیدا نموده است و این افراد به امکاناتی مانند مسکن، اشتغال، ازدواج و دانشگاه احتیاج دارند که متأسفانه کشور در این حوزه نسبت به برنامه عقب است.

آراسته گفت: باید یک سبد حمایتی خاص ویژه بیماران تالاسمی تعریف کنیم و به همین دلیل یک ردیف بودجه جداگانه برای برطرف احتیاجهای این افراد تخصیص یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ سبد حمایتی ویژه بیماران تالاسمی تعریف گردد، تالاسمی در کدام استان ها بیشترین شیوع را دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ سبد حمایتی ویژه بیماران تالاسمی تعریف گردد، تالاسمی در کدام استان ها بیشترین شیوع را دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید