پوتین اعمال تحریم علیه گرجستان را ضروری نمی داند

به گزارش وبلاگ رضا، رئیس جمهوری روسیه در واکنش به توهین مجری شبکه تلویزیونی روستاوی-2 گرجستان به وی، گفت که به خاطر احترام به ملت گرجستان و حفظ روابط دوجانبه، قصد اعمال تحریمی علیه این کشور را ندارد.

پوتین اعمال تحریم علیه گرجستان را ضروری نمی داند

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ رضا، روزنامه راسیسکایا گازیتا نوشته است: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه معتقد است که به خاطر احترام به ملت گرجستان و به خاطر حفظ روابط دوجانبه با تفلیس، اعمال اقدامات محدودکننده علیه این کشور ضرورتی ندارد. وی گفت: در رابطه با اعمال تحریم های مختلف علیه گرجستان باید بگویم که من این کار را به خاطر احترام به ملت گرجستان انجام نداده ام، هر چند برخی مقامات مجلسی این مسئله را پیشنهاد کرده اند.

رئیس جمهوری روسیه افزود: برای حفظ روابط با کشور گرجستان من قصد اتخاذ اقدامات مضاعفی در رابطه با این کشور را نداشته و مایل نیستم که وضعیت از این پیچیده تر شود.

به گفته پوتین، تمایلات تند ضدروسی در گرجستان از سوی افرادی برنامه ریزی می شود که آشنایی با تاریخ و روابط بین دو ملت روسیه و گرجستان ندارند و به این مسئله فکر نمی کنند که این اقدامات به ضرر خود گرجستان تمام خواهد شد.

وی یادآور شد، از زمانی که میخائیل ساآکاشویلی (رئیس جمهوری سابق گرجستان) از این کشور گریخت، تاکنون هیچ اقدام نظامی علیه دو جمهوری آبخازیا و اوستیای جنوبی صورت نگرفته است. روسیه در سال 2008 مجبور شد تا استقلال این دو جمهوری را به رسمیت بشناسد تا از مردم آبخازیا و اوستیای جنوبی در برابر تجاوز ارتش گرجستان حمایت کند .

لازم به یادآوری است، چند روز قبل گئورگی گابونیا مجری شبکه تلویزیونی روستاوی- 2 ، برنامه خود را به زبان روسی و با توهین به رئیس جمهوری روسیه آغاز کرد. ساعتی بعد از پخش این برنامه بار دیگر خیابان های تفلیس، پایتخت گرجستان شاهد موج تازه ای از اعتراضات مردمی در مخالفت با سخنان این مجری تلویزیونی شد. شرکت کنندگان در این اعتراضات نگران آن بودند که توهین به پوتین ممکن است آغازگر حمله نظامی روسیه به این کشور شود.

ویچسلاو والودین رئیس دومای دولتی روسیه در تفسیر خودداری ولادیمیر پوتین از اعمال تحریمی علیه گرجستان به خاطر توهین اجرا شده به او توسط مجری تلویزیون این کشور، به وبلاگ رضا گفت: رئیس جمهوری با این اقدام در حقیقت این امکان را به دولت گرجستان داده تا درباره اقدامات خود به خوبی فکر کنند. به گفته وی، کنندگان دومای روسیه همچنان مایلند تا اقدامات محدود کننده ای علیه تفلیس اعمال شود.

استقبال مردم گرجستان از تصمیم پوتین درباره عدم تحریم کشورشان

در مجلس گرجستان هم اعلام شده که سخنان ولادیمیر پوتین درباره عدم ضرورت اعمال تحریمی علیه تفلیس می تواند انگیزه ای مثبت برای ازسرگیری مذاکرات بین دو کشور باشد.

داوید زالکالیانی وزیر امور خارجه گرجستان نیز اظهار داشت که شهروندان این کشور واکنش بسیار منفی به سخنان مجری تلویزیونی توهین کننده به پوتین دارند و به خاطر آنها لازم است تا روابط بین دو کشور سرو سامان بگیرد.

در همین رابطه، برخی شبکه های اجتماعی در گرجستان دیدگاه مردم این کشور نسبت به تصمیم رئیس جمهوری روسیه درباره عدم تحریم تفلیس به خاطر اقدامات تحریک آمیز ضدروسی در این کشور را مورد ارزیابی قرار داده اند.

بر اساس این اطلاعات، به عقیده بسیاری از مردم گرجستان، پوتین با توجه به اقدام تحریک آمیز مجری تلویزیون، اقدامی بسیار عاقلانه ای انجام داده است. برخی گفته اند: پوتین قصد آغاز جنگ با گرجستان را نداشته و با این مسئله با آرامش برخورد کرده و برخورد درست آن است که به خاطر بی مسئولیتی یک خبرنگار نباید بین دو ملت گرجستان و روسیه جنگی به راه بیفتد.

برخی نیز گفته اند: رئیس جمهوری روسیه درک کرده که یک فرد از زبان کل ملت گرجستان صحبت نمی کند و برخورد پوتین با این مسئله صلح برای دو کشور همسایه را به همراه دارد .

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "پوتین اعمال تحریم علیه گرجستان را ضروری نمی داند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوتین اعمال تحریم علیه گرجستان را ضروری نمی داند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید