امارات، بحران اقتصادی روز افزون دبی؛ سیاست های اشتباه و فرار سرمایه گذاران

امارت دبی در طول سال های گذشته دروازه امارات و مشهورترین شهر این کشور به شمار رفته است که درحال حاضر بدترین روزهای اقتصادی خود را به خاطر دخالت های منطقه ای ابوظبی می گذراند.

امارات، بحران اقتصادی روز افزون دبی؛ سیاست های اشتباه و فرار سرمایه گذاران

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سایت الخلیج آنلاین در گزارشی ویژه به بررسی وضعیت مالی دبی در سایه دخالت های منطقه ای ابوظبی پرداخت و نوشت: همزمان با کاهش قیمت های نفت، دخالت های ابوظبی در سیاست های چند کشور عربی باعث شده است که دبی بدترین روزهای مالی خود را بگذراند و با مسائل روز افزونی روبرو شود.

هراس سرمایه گذاران به خاطر سیاست های اشتباه امارات باعث شده است که زیان های امارت دبی تنها به یکی از جنبه های مالی محدود نشود بلکه رکود دامن بازارهای املاک ، بورس، بانک ها، پروژه های بزرگ و جشنواره های بین المللی را نیز بگیرد.

رکود در بخش املاک

امارت دبی که مبتنی بر اقتصاد برج سازی و آسمان خراش ها است، از مشکل رکود مداوم تقریبا پنج ساله در این بخش رنج می برد و به نظر نمی رسد که گشایشی در آینده نزدیک وجود داشته باشد. این امر در سایه هشدارها درباره اصلاح شاخص ها است که ممکن است که به سرمایه گذاران خرد در بازار آسیب برساند.

خبرگزاری فرانسه در گزارش این هفته خود نوشت که بساز بفروش ها در امارت دبی برای جذب مخاطب به تخفیف در قیمت ها و وام های بسیار آسان روی آورده اند و همزمان دولت دبی نیز در تلاش برای مشوق دادن و وضع قوانینی برای رونق بخشیدن به این بخش حیاتی این امارت است.

در این گزارش آمده است: دولت دوبی در آستانه برگزاری نمایشگاه اکسپو 2020 دل به کسب دستاوردهای مالی و ایجاد حدود 300 هزار فرصت شغلی بسته بود، اما اعلام صدها پروژه ساخت و ساز در سالهای اخیر باعث افزایش عرضه و کاهش قیمت ها شده است.

خبرگزاری فرانسه افزود: مسئولان دبی در آغاز سال 2018 میلادی با اعلام یک سری اقدامات از جمله طرح شروطی آسان برای دریافت ویزا و ویزای اقامت دائمی برای سرمایه گذاران بزرگ به سرعت گام هایی را برای حمایت از این بخش برداشتند. آنها همچنین نهادی بلندپایه را برای تلاش جهت بازگرداندن توازن به بازار که از عرضه مازاد رنج می برد، تاسیس کردند.

همچنین سازمان آمریکایی اعتبار سنجی استاندارد اند پورز گزارش داد که بخش املاک که 7.2 درصد اقتصاد دبی را تشکیل می دهد، ممکن است تا آغاز سال 2021 به مرحله ثبات نرسید.

بی ان سی مینون رئیس هیئت مدیره گروه املاک و مستغلات شوبا گفت: در گذر زمان برخی اصلاح شاخص ها انجام خواهد شد که بساز بفروش های بزرگ و کوچک را نشان خواهد داد. این روند فقط شرکت های قویتر را سه یا چهار سال سرپا نگه خواهد داشت

گروه شوبا تنها گروه دراین زمینه نیست. دهها شرکت املاک و مستغلات داخلی و بین المللی که در کنفرانس املاک و مستغلات cityscape تسهیلات بی سابقه ای برای پرداخت به منظور رونق کسب و کار در نظر گرفته اند. آنها قبلا از مشتری ها 25 درصد ارزش ملک را در ابتدا می دریافتد، اما الان تنها 5 درصد آن را می گیرند و بقیه را در طول 10 سال یا بیشتر به طور مستقیم به بساز بفروش می پردازند؛ بدون اینکه نیاز به رهن بانکی باشد.

میزان یاس از بخش املاک و مستقلات در بازار دبی به حدی است که بساز بفروش ها هزینه ثبت شهرداری املاک را نیز تقبل می کنند که چهار درصد ارزش ملک را شامل می شود.

از نیمه سال 2014 میلادی، قیمت املاک و مستغلات و اجاره ها در دبی یک سوم ارزش خود را از دست داده است. براساس آمار دولتی، ارزش مبادلات ملکی نیز به میزان 21.5 درصد کاهش یافت و به 60.7 میلیارد دلار در سال گذشته رسید.

بانک مرکزی امارات از کاهش قیمت های املاک و مستغلات به میزان 5.8 درصد در سه ماهه دوم سال 2019 میلادی خبر داده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، این یازدهمین سه ماه متوالی است که قیمت ها کاهش یافته است.

شرکت خدمات مالی آمریکایی فیچ ریتینگز سه شنبه 24 ماه سپتامبر نوشت: برخی پروژه های ساخت و ساز املاک که قبل از کاهش قیمت ها آغاز شده بود، با تاخیر زیادی روبرو شده است. این امر به گونه ای که در ساختار وام های گرفته شده به طرز رو به افزایشی بازنگری شده است و اکثر آنها مدت زمان بازپرداخت را تمدید کرده اند. برخی از بساز بفروش ها نیز پرداخت های خود به پیمانکاران را متوقف کرده اند.

این شرکت افزود: بانک ها به طور کامل از بحران بخش املات و مستغلات که در سال 2010 امارت دبی را درنورید، بهبود نیافته اند. وام های بانکی در فاز دوم و سوم عملا بسیار بالا هستند و در ساختار آنها بازنگری شده است. این وام ها به طور میانگین بین 15 تا 20 درصد مجموع وام ها است و پیش بینی می شود که به احتمال زیاد بیشتر شود.

شرکت خدمات مالی آمریکایی فیچ ریتینگز به افزایش میزان بازنگری در ساختار وام ها در بخش املاکت و مستغلات و سایر بخش های وابسته اشاره کرد که بیانگر ضعف کیفیت دارایی ها است.

این شرکت پیش بینی کرد که در ساختار شمار زیادی از وام ها بالغ بر 23 میلیارد دلار که به نهادهای وابسته به دولت دبی اعطا شده است، بازنگری شود.

به نظر می رسد که افزایش هزینه زندگی در دبی که حدود 3.3 میلیون نفر در آن زندگی می کنند و بیش از 90 درصد آنها خارجی هستند، از علل اصلی کاهش تقاضا در بخش املاک و مستغلات است.

بنا بر اعلام شرکت مشورت دهی Mercer Consulting، دبی خصوصا برای خارجی ها در بین گران ترین شهرهای جهان برای اقامت در رتبه 26 قرار گرفته است.

توقف پروژه های بزرگ

این مسائل تنها دامن بخش املاک و مستغلات را نگرفته است بلکه شامل حال پروژه های دولتی نیز شده است. اینها پروژه هایی است که درباره اهمیت و سود مالی آنها از سالها پیش سخن گفته می شود.

در اواخر اوت سال 2019 میلادی، خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: دولت امارات به خاطر پس رفت عملکرد مالی خود کار ادامه ساخت و ساز در فرودگاه بین المللی آل مکتوم در امارت دبی را متوقف کرده و پشتیبانی مالی از آن را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است.

سازمان فرودگاههای دبی با ارسال بیانیه ای به خبرگزاری بلومبرگ اظهار داشت که از طرح اصلی بلندمدت برای پروژه فرودگاه که انتظار می رفت یکی از بزرگترین فرودگاههای جهان باشد، صرف نظر کرده است و کار تدوین جدول زمانی دقیق و جزئیات گام های بعدی تا این لحظه سرانجام نیافته است.

زمان تعیین شده برای افتتاح فاز اول فرودگاه که هزینه آن بالغ بر 36 میلیارد دلار است، به مدت پنج سال تا سال 2030 به تعویق افتاده است.

جدیدترین فرودگاه در امارت دبی یعنی فرودگاه بین المللی آل مکتوم یا همان فرودگاه ورد سنترال دبی در سال 2013 میلادی افتتاح شد اما تاکنون فقط به 11 شرکت خدمات دهی می کند.

با وجوى اینکه ظرفیت فرودگاه پنج برابر افزایش یافت و بعد از ساخت ترمینال مسافران، به 26.5 میلیون نفر در سال گذشته رسید اما تعداد سالانه مسافران فقط 900 هزار نفر است.

رکود بازار

کاهش قیمت های نفت و ضعف بازار املاک و مستغلات در مسائل اقتصاد تجارت خرده فروشی سهیم شده است. تجارت خرده فروشی 27 درصد تولید محلی امارات را تشکیل می دهد و به طور اساسی در امارت دبی متمرکز است.

خبرگزاری رویترز در گزارش ژوئیه سال 2019 میلادی خود نوشت: خریداران مرفه دبی کمربندها را محکم می کنند.

این خبرگزاری افزود: فروشگاههای زیادی در مراکز خرید بزرگ نظیر مول امارات و مول دبی که استقبال گسترده ای از آن می شود، خالی هستند و همچنین میانگین تغییر مستاجران فروشگاهها نیز افزایش یافته است.

اجرای مالیات بر ارزش افزوده به میزان پنج درصد درسال گذشته و ضعف اعتماد مصرف کنندگان به اقتصاد باعث رشد 1.94 درصدی در سال 2018 میلادی شد که پایین ترین میزان از سال 2009 میلادی بود که به تجارت خرده فروشی زیان وارد کرد.

پاتریک شلهوب مدیر اجرایی گروه شهلوب در دبی که پروژه های مشترکی با برندهای لوکس مثل لویی ویتون و سواروسکی دارد، گفت: این گروه بیش از 30 درصد فروشگاههای خود را نسبت به سال 2018 میلادی در امارات بسته است.

وی افزود: به خاطر مسائل درآمدی، مردم کمتر هزینه می کنند.

بر اساس شاخص بانک Emirates NBD درخصوص اقتصاد امارت دبی، تجار کلی فروشی و خرده فروشی قیمت ها را برای چهاردهمین ماه متوالی کاهش داده اند. خصوصا فروش خودروها و طلاجات و لوازم برقی و الکترونیک کُند شده است.

گزارش های مطبوعاتی حاکی است که بیش از 180 شرکت متوسط و کوچک از آغاز سال 2017 میلادی از بازار امارات خارج شده اند. خروج این شرکت ها به علت پیامدها و زیان های پیش بینی شده بعد از اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده بود که از آغاز سال 2018 میلادی در امارات اعمال شده است.

روزنامه الامارات الیوم در 12 دسامبر سال 2017 میلادی به نقل از یونس حاجی الخوری سرپرست وزارت دارایی امارات نوشته بود که تاثیر مستقیم بر شرکت های کوچک و متوسط خواهد بود و هیچ بخشی از این امر مستثنی نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "امارات، بحران اقتصادی روز افزون دبی؛ سیاست های اشتباه و فرار سرمایه گذاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امارات، بحران اقتصادی روز افزون دبی؛ سیاست های اشتباه و فرار سرمایه گذاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید